زلف گره‌خورده اوباماکر و کارآفرینی در امریکا

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۲۹


گروه اقتصاد اجتماعی اصلاحات نظام بیمه‌یی آنچنان که اوباما و طرفدارانش ابتدا ادعا می‌کردند به رشد و بهبود وضعیت کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها نینجامیده است. بخش بزرگی از مخالفان طرح بیمه‌محور اوباما در امریکا، «اوباماکر» (Obamacare) مخالفان دست راستی او هستند که بر نتیجه نه چندان خوب اجرای طرح همچنین حق بیمه‌های رو به افزایش این طرح بیمه‌یی در میان گروه‌های فقیرتر در میان امریکایی‌ها تاکید دارند. با این همه به نظر می‌رسد، توجه‌ها چندان به وعده‌های طرفداران این طرح در مورد فایده‌یی که به ادعای آنها ‌باید نصیب رشد کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های کارآفرینانه می‌کرد، نشده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از ایکانامیک اینتلیجنس اگر به تابستان 2009 بازگردیم، می‌توانیم گفته‌های دولتی‌ها در امریکای تحت زعامت اوباما را بهتر به یاد بیاوریم که مدعی بودند، اجرای طرح بیمه همگانی‌شان می‌تواند به شرکت‌ها و کسب وکارهای کوچک این فرصت را بدهد که در ازای حق بیمه‌های کمتر، پوشش بیمه‌یی گسترده‌تری را تجربه کنند. قانون جدید همچنین قرار بود به افراد در انتخاب و پرداخت پوشش‌های بیمه‌یی در صورت تمایل آنها به راه‌اندازی شرکت‌های شخصی‌شان کمک کند.

رهبر اقلیت‌ها در کنگره امریکا، نانسی پلوسی حتی پس از آنکه جایگاهش را در نوامبر 2010 از دست داد، حرفی را که زده بود از یاد نبرد: «اگر شما بخواهید خویش‌فرما باشید، اگر بخواهید یک کسب و کار راه بیندازید، اگر بخواهید کارتان را عوض کنید، دیگر از هیچ کدام از این کارها منع نخواهید شد چرا که دیگر به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارید.»

یک موسسه تحقیقات شهری در ماه مه ‌2013 پیش‌بینی کرد که تا انتهای سال 2014 تعداد افراد خویش‌فرما در ایالات متحده امریکا 1.5میلیون نفر (چیزی حدود 11درصد) افزایش پیدا خواهد کرد و دلیل این اتفاق هم اصلاحاتی است که قانون جدید در مواردی مانند اعتبارات مالیاتی تضمین شده و امثال آن به ارمغان می‌آورد.


قول‌هایی که عملی نشد

اما نتیجه واضح اجرای این قانون به این اندازه هم واضح نبوده است. اداره تجارت ایالات متحده گزارش کرده که روند تاسیس شرکت‌ها در این کشور از کمترین میزان خود در سال 2010 و پس از چند سال رکود مجددا شروع به افزایشی جزیی کرده است. با این همه تعداد شرکت‌های تاسیس شده در سال 2013 که به رقمی حدود 406هزار شرکت رسیده است هنوز هم بسیار پایین‌تر از اوج این آمار در سال 2006 است. در سال 2006 که طلیعه رکود اقتصادی در ایالات متحده هم به چشم می‌خورد 560 هزار شرکت جدید تاسیس شده بودند. داده‌های دیگری ازجمله در موسسه کافمن هم نشان می‌دهند می‌توان به رشد این آمار اندکی امیدوار بود اما اینها همه همچنان زیر سطح رکوردهای تاریخی هستند.

در واقع اهرم‌های سیاست‌گذاری دیگری افزون بر نظام سلامت هم می‌توانند به شکل دادن به فضای کسب وکار و به راه افتادن شرکت‌های کوچک کمک کنند ازجمله مالیات‌ها و دسترسی به اعتبار. با این همه به نظر می‌رسد طرفداران اوباما و طرح بیمه همگانی او در نشان دادن موفقیت این طرح اغراق می‌کنند. به عنوان مثال دو مورد از اصلی‌ترین سازوکارهای طرح اوباماکر یعنی وعده آسان کردن فضای کسب و کار برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به طور کامل شکست خورده به نظر می‌رسند.

طرح بیمه‌یی اوباما همچنین در عملی کردن وعده‌اش برای فراهم کردن موقعیت بهتر برای انتخاب‌های بیمه‌یی شرکت ‌ها هم شکست خورد. شاغلین بسیاری از بیمه شدن بازماندند و در واقع طرح‌هایی که برای بیمه کردن کارگران و کارمندان در کسب و کارهای کوچک طراحی شده بودند به دلیل عملی نشدن برخی ایده‌ها طرفی نبستند. ازجمله وعده‌های عملا محقق نشده می‌توان به اینها اشاره کرد: قرار بود ثبت نام‌ها به صورت آنلاین انجام شوند و در عین حال حق انتخاب با خود بیمه شوندگان باشد.

فارغ از اینکه طرح اوباماکر توانسته باشد به برابری بیشتر در مالیات بر درمان بینجامد یا نه و اینکه توانسته باشد توانایی مبادلات بیمه‌یی را به بیمه شوندگان بدهد یا نه (و به این ترتیب بهره‌وری نظام بیمه‌یی را در ایالات متحده امریکا بهبود ببخشد) یک مساله بدون چالش باقی می‌ماند: این طرح نتوانسته است آنگونه که ادعا می‌شد، کمکی به بهبود رشد کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها کند. به نظر می‌رسد اصلاحات دیگری در سطوح سیاست‌گذاری مورد نیاز باشند تا بتوان به حصول وعده‌های داده شده امیدوار‌تر شد.

در واقع شاید اقدام مهم‌تر از گره زدن زلف بیمه‌ها و بهبود فضای کسب وکار، این باشد که فضای کلی اقتصاد را بهبود ببخشیم تا شرکت‌های نوپای بیشتری بتوانند پا بگیرند. به عبارت بهتر، ما نیاز داریم تا قایق بزرگ‌تری داشته باشیم و در این وضعیت نمی‌توان از پاروهای کوچک اوباماکر انتظار معجزه داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر