گروه دانش و فن|مرجان محمدی|
پیامکهای تبلیغاتی و ساماندهی این پیامکها چند سالی است که دغدغه مسوولان ارتباطی کشور شده است، پیامکهایی که وقت و بیوقت برای کاربران ارسال میشود و در این بین محتوای برخی پیامکها نیز متناسب با سن کاربران نیست، هرچند که به گفته مسوولان وزارت ارشاد محتوای پیامکهای تبلیغاتی رصد میشود، اما این مساله که چه پیامکی برای چه رده سنی کاربری ارسال شود هنوز مشخص نیست، این درحالی است که برخی پیامکها برای کاربرانی ارسال میشود که هیچگونه سنخیتی با محتوای پیامک ندارند.
ازسوی دیگر ارسال وقت و بیوقت پیامکهای تبلیغاتی بسیاری از کاربران را کلافه کرده است، هرچند که بارها و به دفعات توضیح داده شده است که اپراتورها و شرکتهای ارسالکننده پیامکهای تبلیغاتی حق ارسال پیامک از ساعت 12شب به بعد را ندارند و این مساله تا حدودی فرهنگسازی شده است، اما هنوز هم برخی تبلیغات از ساعت 12شب به بعد برای کاربران ارسال میشود.
حال به نظر میرسد با توجه به شکایت بالای کاربران تمام اپراتورها به انواع و اقسام پیامکهای تبلیغاتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوبهیی منوط به روش یکسان برای لغو دریافت پیامک خدمات ارزش در نظر گرفته است.
معاون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: «باتوجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در بخشهای مختلف و نارضایتی اعلام شده ازسوی مردم به رگولاتوری، برای حفظ حقوق مشترکان با دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روشهای ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر کرده است.»
صادق عباسی شاهکوه گفت: «از این پس روش فعالسازی و غیر فعال کردن خدمات پیامکی از سوی همه اپراتورهای موبایل یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی۸۰۰ یا شمارهگیری #۸۰۰* میتوانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیمکارت خود و روش غیرفعالسازی آنها آگاه شوند.»
به گفته معاون رگولاتوری، مشترکان تلفن همراه در صورت تمایل نداشتن به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار میتوانند این خدمات را غیرفعال کنند. البته از این به بعد در صورت فعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتور باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعالسازی را به مشترک اعلام کند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: «خدمات ارزش افزوده و محتوایی پیامکی باید فقط میان ساعات ۹صبح تا ۹شب (۹تا۲۱) برای مشترکان ارسال شود. در صورت درخواست مشترک برای غیرفعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ساعت قطع شود. قطع سرویس شامل پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها نیز میشود و در صورت درخواست مشترک برای غیرفعالکردن خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنش بانکی، خریدهای الکترونیکی و دیگر خدمات این دسته همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.»
بدینترتیب مشترکان از این پس برای
غیر فعال کردن یا لغو پیامکهای ارزش افزوده تنها از طریق سامانه پیامکی۸۰۰ یا سامانه #۸۰۰* را شمارهگیری کنند.
پیامکهای تبلیغاتی پولی
ازسوی دیگر برخی مشترکان معترض هستند که چرا باوجود لغو پیامکهای تبلیغاتی همچنان بعضی از آنها را دریافت میکنند. احتمالا برای شما هم پیش آمده که پیامکی دریافت و فکر کنید تبلیغاتی است یا احساس کنید برای این پیامکها از حساب شما پول کم میشود، اما متوجه نشوید کدام پیامک با هزینه و کدام پیامک به صورت رایگان برای شما ارسال میشود.
اپراتورهای تلفن همراه به تازگی اقدام به راهاندازی سامانهیی کردهاند که مشترکین از طریق آن میتوانند سرویسهای ارزش افروده فعال خود را مشاهده کنند. در این میان دانستن تفاوت میان انواع پیامکها از اهمیتی ویژه برخوردار است و باید مشترک بداند که اگرچه برای هر پیامکی پول پرداخت نمیکنداما همه پیامکهای انبوه دریافتی، تبلیغاتی نیست و پیامکهای اطلاعرسانی و ارزش افزوده هم برای مشترکان ارسال میشود.
پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهای انبوهی هستند که با سرشمارههای خاصی همچون ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و با هدف تبلیغ توسط شرکتها ارسال میشوند. پیامکهای اطلاعرسانی آن دسته از پیامکهای تبلیغاتی هستند که توسط خود اپراتور یا دولت و سایر نهادها ارسال میشود، مثل پیامکهایی که توسط خبرگزاریها و بانکها ارسال میشود. مشترک پولی بابت هیچ کدام از این پیامکها پرداخت نمیکند.
نوع دیگری از پیامکها نیز وجود دارند که به آنها ارزش افزوده میگویند و مشترک بر بستر آن سرویس خاصی را دریافت میکند. نخستین پیامکی که از این سرشمارهها برای مشترک ارسال میشود، رایگان است و مبلغ پیامهای بعدی در آن ذکر شده است. در صورت فعالسازی سرویس مورد نظر، برای هر پیام، مبلغ معینی از حساب شما کسر میشود.
برای عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی همراه اول، میتوانید عدد «۱» را به «۸۹۹۹» ارسال یا کد دستوری #۸۹۹۹* را شمارهگیری کنید یا با مرکز اطلاعرسانی ۹۹۹۰ تماس بگیرید. نکته مهم دیگر آنکه با لغو پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهای اطلاعرسانی مثل پیامکهای بانکی حذف نمیشوند.
برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی در ایرانسل میتوانید عدد۲ را به شمارۀ پیامکی۵۰۰۵ ارسال کنید یا از طریق خط ایرانسل خود با شماره۷۰۰ تماس حاصل کرده و پس از برقراری ارتباط با اپراتور ایرانسل، درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی را اعلام کنید. باوجود توضیحات در خصوص تفاوت پیامهای تبلیغاتی و ارزش افزوده، همچنان برخی مشترکان معتقدند سرویس فعال ندارند ولی پول از حسابشان کسر میشود. باتوجه به گستردگی این پیامکها، درراستای مشتری مداری و برای شفاف شدن بهتر، اپراتورهای تلفن همراه سامانهیی ایجاد کردهاند که به شما میگوید چه سرویس فعالی دارید. مشترکین میتوانند از طریق ارسال عدد صفر به سرشماره800 یا شمارهگیری کد دستوری #800* سرویسهای ارزش افزوده فعال خود را مشاهده کنند.