اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۱۵

نخستین عرضه زغال‌سنگ کرمان در بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز در بورس انرژی، کالاهای زغال سنگ شرکت معادن زغال سنگ کرمان، حلال 402 پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی و کالاهای نفت گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد افغانستان از مبادی ساری، اصفهان و مشهد، به مقصد عراق از مبادی تبریز، ساری و اصفهان، به مقصد پاکستان از مبادی چابهار و زاهدان و به مقصد ترکیه از مبدا تبریز در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز جاری بورس انرژی ایران را رقم خواهند زد. در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز پروپان صنعتی، گاز بوتان صنعتی، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، هگزان پالایش نفت کرمانشاه، حلال 410 پالایش نفت آبادان، بنزول خام واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند. در این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی در تمامی نمادهای فعال، 491 قرارداد به ارزشی بالغ بر 6میلیارد و 420میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی شاهد معامله یک قرارداد معادل 24 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 7میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 24 اردیبهشت95، گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 29 فروردین 95، 30 فروردین95 و 31 فروردین 95 متوقف شدند.


نخستین عرضه اولیه

در بورس بوینس‌آیرس

شرکت Grupo Supervielle SA متعلق به صنایع خدمات مالی و بانکداری پس از 5 سال تصمیم دارد سهام خود را در بورس آرژانتین به صورت عرضه اولیه ارائه کند. بر اساس این گزارش، سومین اقتصاد بزرگ امریکای لاتین در حالی میزبان نخستین عرضه اولیه پس از 5سال سکوت است که امیدوار است این عرضه اولیه بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را به این بازار جذب کند. آدلمو گابی، مدیرعامل بورس آرژانتین در این خصوص اظهار داشت: انتظار می‌رود عرضه اولیه سهام این شرکت بتواند سیل سرمایه‌گذاران خارجی را به این بازار جذب کند. وی ادامه داد: در سال جاری با افت رشد اقتصادی برزیل، منزوی شدن شیلی و مشکلات پرو، بهترین مقصد برای سرمایه‌گذاران خارجی که تمایل به حضور در بازار امریکای لاتین را دارند کلمبیا است. گابی گفت: مشکل اصلی اینجاست که هیچ عرضه‌یی وجود ندارد به این دلیل که تقاضا بسیار کم است و به نظر می‌رسد هیچ شرکتی قصد افزایش سرمایه و تامین مالی خود از طریق بورس ندارد.

ادواردو اورنکیان، یکی از ثروتمندان آرژانتین در این خصوص به رویترز گفت: تصمیم دارم چهار قسمت از سهام شرکت خود را در سال جاری به صورت عرضه اولیه در بورس این کشور ارائه کنم. این در حالی است که، سهام شرکتGrupo Supervielle SA در ماه ژانویه مراحل پذیرش سهام خود را در بورس‌های نیویورک و بوینس آیرس به سرانجام رساند و در انتظار تاریخ عرضه اولیه است. بر این اساس، آرژانتین در نظر دارد نخستین اوراق تضمینی خود را پس از 15 سال منتشر کند تا بتواند در حدود 15میلیارد دلار تامین مالی کند تا پرونده دعوای 100میلیارد دلاری خود در سال 2002 میلادی را کمی سبک‌تر کند. آخرین عرضه اولیه‌یی که در بورس بوینس آیرس صورت گرفت در سال 2010 میلادی و در بخش املاک و مستغلات بود.


تاثیر راه‌اندازی معاملات آتی ارز بر نرخ بهره

مدیرعامل کارگزاری حافظ با اشاره به اینکه راه‌اندازی معاملات آتی ارز به کاهش نرخ بهره کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: همواره بین نرخ بهره و ارز رابطه تنگاتنگی وجود دارد و از این رو اگر نرخ ارز در بازاری منسجم و سامان یافته شکل بگیرد، بر نرخ بهره نیز تاثیری مثبت خواهد گذاشت و در نتیجه نرخ بهره در کشور با نرخ ارز متناسب خواهد شد. با توجه به اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در خصوص نوسانات نرخ ارز همواره نگرانی دارند، راه‌اندازی معاملات آتی ارز برای پوشش نوسانات نرخ ارز ضروری است. دکتر محمد اقبال‌نیا، مدیرعامل کارگزاری حافظ با بیان این مطلب به سنا گفت: همواره سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران با چالش روبه رو هستند، به‌طوری‌که یکی از عوامل بازدارنده برای ورود آنها در سرمایه‌گذاری‌ها، عدم پوشش ریسک نرخ ارز است. وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی معاملات آتی ارز به کاهش نرخ بهره کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: همواره بین نرخ بهره و ارز رابطه تنگاتنگی وجود دارد و از این رو اگر نرخ ارز در بازاری منسجم و سامان یافته شکل بگیرد، بر نرخ بهره نیز تاثیری مثبت خواهد گذاشت و در نتیجه نرخ بهره در کشور با نرخ ارز متناسب خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری حافظ در ادامه افزود: عدم تناسب بین نرخ بهره و ارز سبب شکل‌گیری فرصت‌های آربیتراژی خواهد شد که براثر عدم ثبات در بازار ارز رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز و بهره به صورت دستوری تعیین می‌شود، تاکید کرد: با شکل‌گیری معاملات آتی ارز، قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. به گفته دکتر اقبال‌نیا؛ در حال حاضر یکی از دلایل به تاخیر در راه‌اندازی معاملات آتی ارز، علاقه برخی افراد به نسخه‌های دستوری تعیین قیمت ارز و بهره است، اما باید به این نکته توجه داشت که تعیین دستوری قیمت ارز و بهره برای کوتاه‌مدت دارای جذابیت است و در بلندمدت جوابگو نیست و به اقتصاد کشور لطمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر