زلزله 1600واحدی در بورس

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۰۵

گروه بورس

روز گذشته بورس تهران برای سومین‌بار سقوطی تاریخی را تجربه کرد و با کاهش 1603واحدی معادل 2.05درصد رکورد جدیدی را ثبت کرد. این درحالی است که بورس تهران در تاریخ 26/12/1393 با 3590واحد معادل 5.51درصد کاهش با افت شدید و بی‌سابقه‌یی مواجه شد البته قبل از آن در تاریخ22/10/1392، کاهش 2389واحدی معادل 2.72درصدی شاخص کل نیز یک تجربه متمایز در آن برهه تاریخی بود که کارشناسان رکود فرسایشی بازار را عامل آن افت بی‌سابقه می‌دانند. در سالی که همه امیدها به سمت رونق اقتصادی و رشد بورس است ناگهان به دلیل یک سخنرانی همه‌چیز عقب نشست و تمامی نمادهای بورسی با عرضه سنگین روبه‌رو شدند و ارزش معاملات بعد از 4ماه به رقم 2600میلیارد ریال رسید که نشان از شوک بازار از این سقوط است.

درواقع وضعیت بورس تهران در معاملات دیروز کمتر سابقه داشته است و حتی پیش از لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام نیز چنین وضعیتی کمتر دیده شده است. بسیاری از نمادها در معاملات دیروز افت 5درصدی داشته و با صف‌های سنگین فروش مواجه شده‌اند. این درحالی است که در طول 5روز هفته گذشته، شاخص بورس تهران 1164واحد کاهش یافته بود.

از ابتدای معاملات دیروز تاکنون شاخص بورس تهران 1108واحد افت داشته و به 78هزار و 480واحد رسیده است.

این وضعیت به‌ویژه در نمادهای خودرویی دیده می‌شود. نماد خساپا با 41میلیون صف فروش و خودرو با 50میلیون صف فروش مواجه شده‌اند. نمادهای پالایشگاهی، بانکی و فلزات نیز صف فروش دارند.

به عقیده کارشناسان با گذشت حدود سه ماه از زمان اجرای برجام مشکلات و گره‌های موجود در زمینه لغو تحریم‌ها مشخص‌تر شده و بازار در حال واکنش نشان دادن به این حقیقت است.

مشکل ارتباطات بانکی ایران هنوز حل نشده و این درحالی است که از تحریم بانکی به عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شد چراکه همه مراودات اقتصادی و تجاری باید از کانال بانکی انجام گیرد.


دردسرهای یک سخنرانی

بازار سرمایه به سخنان رییس کل بانک مرکزی واکنش تندی نشان داد و فعالان را وادار به عقب‌نشینی کرد. به عقیده مدیرعامل یک شرکت کارگزاری، این شرایط مقطعی بوده و در صورت گشایش مناسبات ارزی و دلاری، بازار سریعا واکنش نشان داده و بورس در اردیبشهت ماه شگفتی‌ساز خواهد شد.

به گفته علی اصغرزاده مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، دلایل اصلی این ریزش ناشی از اعلام و اصرار روزهای گذشته برخی فعالان بازار مبنی بر لزوم اصلاح شاخص و انتشار اخبار متناقص با واقعیت‌هایی مانند انعکاس جهت‌دار سخنان رییس کل بانک مرکزی در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی توسط برخی رسانه‌ها و رفتار سرمایه‌گذاران کم‌ریسک است.

لایحه بودجه95 سند مهم اقتصادی است طی یکی، دو روز آینده نهایی می‌شود که مهم‌ترین بخش آن برای بازار سرمایه، بحث بودجه عمرانی است که طبق اخبار غیررسمی از رقم 63هزار میلیارد تومانی سخن به میان آمده که قطعی نیست. اما در صورت تصویب این رقم، می‌تواند رویداد مثبتی برای بازار باشد. اصغرزاده معتقد است که با این اوصاف با درنظر گرفتن این رویدادها همچنین برنامه دولت برای راه‌اندازی بازار بدهی و تسویه بدهی پیمانکاران، نهایی شدن مذاکرات خودروسازان، اتمام دوره اصلاح تن داده شده و اجباری شاخص و قیمت، گشایش مناسبات ارزی و دلاری و... بازار سریعا واکنش نشان داده و می‌توان انتظار داشت که بورس در اردیبهشت‌ماه شگفتی‌ساز شده و عرضه‌کنندگان هیجانی مغبون و جوسازان و منفی‌بافان رسانه‌یی در شبکه‌های اجتماعی بی‌اعتبار خواهند شد.

دادوستد تالار شیشه‌ای

روز گذشته، شاخص کل هم‌وزن نیز با 276واحد افت عدد 13هزار و 375واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 2489واحد ریزش عدد 88هزار و 480واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 1459واحدی عدد 54هزار و 406واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 1494واحد ریزش به رقم 171هزار و 532واحد رسید.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مپنا با 111واحد، بانک ملت با 110واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 106واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 130واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 30 واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 24واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 260میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 789میلیون و 153هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61هزار و 541نوبت دادوستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پلی‌اکریل ایران، فرآورده‌های نسوز پارس، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، صنایع بسته‌بندی مشهد، کارخانجات کابل‌سازی ایران، ایرانیت، سیمان مازندران، فرآورده‌های مواد معدنی ایران ازسوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پلی‌اکریل ایران، حق‌تقدم خرید سهام گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، حق‌تقدم خرید سهام کود شیمیایی اوره لردگان و اوراق مشارکت میدکو بازگشایی شدند.

دیروز همچنین بورس تهران شاهد انتقال نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد معاملاتی «پترول» از بازار دوم فرابورس به تابلوی معاملات بازار دوم بورس بود.

دیروز در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران (صدرا) کمتر از 15میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بیمه کوثر نیز بیش از 13میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده میان کدهای تابعه جابه‌جا شد.

دیروز در نماد معاملاتی تاپیکو نیز بیش از 5میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از کد سهامدار حقوقی کد به کد شد. دیروز بازار سهام شاهد شوک ریزش دسته‌جمعی قیمت سهام و افزایش فشار فروش بر معاملات دیروز بود. بازار وحشت‌زده دیروز درحالی با حجم پایین سهام مواجه بود که برای یافتن دلیل بنیادی این سقوط هیچ‌کس توضیحی برای ارائه نداشت.

معاملات فرابورس

روز گذشته، معاملات 28فروردین‌ماه1395 بازار فرابورس با خریدوفروش 257میلیون ورقه بهادار در 24هزار و 26نوبت به ارزش یک‌هزار و 165میلیارد ریال به اتمام رسید.

درحالی که بیشترین حجم معاملات سهام در روز گذشته به میزان 25میلیون و 210هزار سهم متعلق به بانک دی بود، شرکت تولید نیروی برق دماوند بالاترین ارزش معاملات را به میزان 80میلیارد ریال از آن خود کرد.

آیفکس هم با افت 22واحدی نسبت به روز معاملاتی قبل روی عدد769 توقف کرد و شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و هلدینگ خاورمیانه، بیشترین تاثیر را در این کاهش داشتند.

در عین حال، شرکت‌های صنعتی مینو، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و کیمیای زنجان گستران بیشترین افزایش قیمت و شرکت‌های فولاد آلیاژی یزد، نیرو سرمایه و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس بیشترین افت قیمت سهام را در روز نخست هفته داشتند.

در بازار اول 38میلیون و 540هزار ورقه بهادار به ارزش 92میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به نماد مرجان‌کار بود. همچنین 120میلیون و 440هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 344میلیارد ریال خریدوفروش شد و سهام کیمیای زنجان گستران بالاترین افزایش قیمت را در این بازار داشت.

علاوه بر این، با خریدوفروش یک‌میلیون و 550هزار سهم صندوق آرمان آتی کوثر بیشترین حجم معاملات ETF به این صندوق اختصاص یافت.

طبق این گزارش، بیشترین حجم معاملات در اوراق با درآمد ثابت مربوط به دادوستد 101هزار و 686ورقه مرابحه مگاموتور بود؛ ضمن آنکه در روز گذشته، 193میلیارد ریال معامله در 4نماد اسناد خزانه اسلامی انجام شد و بیشترین ارزش معاملات در نماد «اخزا3 » به میزان 78میلیارد ریال رقم خورد.

گفتنی است در روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق بودیم و ثبت معاملات توافقی نمادهای معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، شرکت صنایع بسته‌بندی مشهد و شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 30فروردین و نماد معاملاتی شرکت ایرانیت جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز 30فروردین، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر