اظهارات جدید «هاوکینگ» درباره موجودات فضایی

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۹۷

استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته عصر حاضر در تازه‌ترین اظهارنظر خود پیش‌بینی کرده که احتمالا رویارویی انسان‌ها با آنچه حیات فرازمینی خوانده می‌شود، به این زودی محقق نخواهد شد.

هاوکینگ در کنفرانس خبری که در نیویورک با حضور یوری میلنر میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف روسی در زمینه توسعه فناوری‌های نوظهور برگزار شد، خطاب به سایر دانشمندانی که در جمع حضور داشتند پیش‌بینی خود درخصوص رویارویی انسان با حیات فرازمینی را مطرح کرد. همزمان وی از پروژه‌یی جدید خبر داد که طی آن دسته‌یی از ریزفضاپیماها به اعماق فضا ارسال می‌شوند تا بشر بتواند خبری از سیستم ستاره‌یی مجاور منظومه شمسی موسوم به Alpha Centauri کسب کند.

براساس ایده‌یی که هاوکینگ مطرح کرده، اگر ریزفضاپیماهای مورد نظر او و همکارانش قابلیت پرواز با ۲۰درصد سرعت نور را داشته باشند، آنگاه می‌توان با قاطعیت گفت که تنها در مدت ۲۰سال به سیستم ستاره‌یی همسایه زمین خواهند رسید. شاید در نگاه نخست ۲۰سال زمان قابل‌توجهی باشد، اما وقتی متوجه می‌شویم که رسیدن بهAlpha Centauri با استفاده از فناوری‌های فعلی طی مدت ۳۰هزار سال صورت خواهد گرفت، به اهمیت پروژه مورد نظر هاوکینگ و همکارانش پی خواهیم برد. زمانی که این ریزفضاپیماها به Alpha Centauri برسند طی مدت یک ساعت، پرواز در عمقی را انجام داده و مجموعه اطلاعاتی را از آن جمع‌آوری و راهی زمین می‌کنند. این اطلاعات شامل تصاویر گرفته شده از آن و اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی حاکم در این سیستم ستاره‌یی است.

هاوکینگ که در این کنفرانس خبری همچون گذشته سوار بر صندلی چرخدار فوق مدرنش بود، با یاری گرفتن از هوش مصنوعی به سوالات پاسخ می‌داد. او در پاسخ به یکی از این پرسش‌ها گفت که بعید می‌داند بشر تا ۲۰سال آینده ردی از حیات بیگانه پیدا کند. او احتمال چنین کشفی را پایین دانست. به گفته هاوکینگ حداقل 100میلیارد کهکشان در دنیای مرئی وجود دارد، پس قابل تصور است که دیگران (بیگانگان فضایی) در آنها ساکن باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر