کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۹۳

تولید نفت خام از مرز 3.5 میلیون بشکه در روز گذشت

شانا‌| رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که تولید نفت خام ایران هم‌اکنون از مرز سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفته است. رکن‌الدین جوادی صبح دیروز در حاشیه همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» گفت: میانگین صادرات نفت خام ایران به تنهایی در ماه آوریل به ٢میلیون بشکه در روز می‌رسد و صادرات میعانات گازی نیز در همین ماه نسبت به سطح کنونی با ١٠درصد افزایش


آخرین وضعیت سد‌های کشور

ایلنا|‌علیرضا دایمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو درباره وضعیت سدهای کشور بعد از بارندگی‌های سیلابی چند روز اخیر گفت: با بارش‌های اخیر اکنون سدهای جنوبی در خوزستان مثل دز و چندین سد در مناطق غربی، لرستان و کرمانشاه کشور آبگیری و پر شدند. وی افزود: در حال حاضر سد کرخه وضع بهتری پیدا کرده و 5/3میلیارد متر مکعب آب در مخزن دارد و سدهای خوزستان، کرمانشاه و لرستان نیز وضعیت خوبی دارند. دایمی تصریح کرد: سدهای قسمت‌های شمالی کشور از گذشته هم وضعیت خوبی داشته‌اند و اکنون نیز سد سفیدرود از 15روز پیش سرریز شده و مخزن آن کامل پر شده است.

وی درباره خسارت احتمالی به سدها نیز اظهار کرد: تاکنون به هیچ یک از تاسیسات آبی خسارتی وارد نشده و بیشتر خسارات مربوط به تجهیزات و تاسیسات شهری بوده که توسط ستاد بحران و استانداری‌ها اعلام می‌شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سدها وظیفه کنترل سیلاب را به خوبی انجام داده‌اند مثلا سد دز با دبی 8 هزار متر مکعب در ثانیه باعث شد خسارت در پایین دست سد به حداقل برسد.


قرارداد 7 میلیارد دلاری پتروشیمی با آلمان‌ها

صدا و سیما|‌ نیازی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از امضای قرارداد 7میلیارد دلاری با یک شرکت آلمانی خبر داد و گفت: امسال برنامه‌یی برای فاینانس و مشارکت خارجی برای افزایش ظرفیت و توسعه تولیدی شرکت‌های خودمان داریم که بخشی از آن در مذاکره با یک شرکت آلمانی محقق خواهد شد. وی ادامه داد: مذاکرات اولیه انجام شده و در صورت فراهم شدن شرایط بانک‌های بزرگ کشور این مشارکت اتفاق خواهد افتاد. نیازی گفت: این طرح 7میلیارد دلاری در منطقه عسلویه تعریف شده که ظرفیت‌های مجموعه پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس را افزایش خواهد داد. وی همچنین گفت: محصولاتی که در این شرکت تعریف شده هم‌اکنون در ایران تولید نمی‌شود و با عقد این قرارداد تنوع محصولات ما بیشتر می‌شود، وزارت نفت هم با انجام آن موافقت کرده است.


سهم وزارت نیرو از اوراق اسناد خزانه اسلامی

فارس|‌ علیرضا دایمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه چه میزان اعتبار از خزانه اسناد اسلامی به وزارت نیرو اختصاص می‌یابد، گفت: قرار است از اوراق اسناد خزانه اسلامی 1000میلیارد تومان به وزارت نیرو داده شود ولی هنوز قطعی نشده و پرداخت نشده است.

وی همچنین گفت: دلیل تاخیر اعطای اسناد خزانه اسلامی به دلیل این است که چون نخستین بار است این اسناد منتشر می‌شود و نامه‌ها و نحوه بازپرداخت و بانک‌هایی که باید آن را عملیاتی کنند با آن آشنایی ندارند و نخستین بار است که اجرایی می‌شود و تا حدی با تاخیر همراه بوده است. دایمی خاطرنشان کرد: سابقه اوراق مشارکت طولانی است اما اسناد خزانه اسلامی ویژگی‌هایی دارد که باید حاصل شود که این هفته احتمالا پیگیر هستیم که مسیر آن طی شود. دایمی درباره حجم اوراق مشارکت تخصیص یافته برای وزارت نیرو در سال گذشته گفت: در سال گذشته 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد که بخشی از آن را توزیع کردیم و تمام شد که از 4هزار میلیارد تومان حدود 2هزار میلیارد تومان استفاده و توزیع شد. وی همچنین گفت: اگر بخواهیم بین اوراق مشارکت و اعتبارات نقدی مقایسه‌یی صورت گیرد طبعا اعتبارات نقدی بیشتر مورد تایید و استقبال پیمانکاران است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در ادامه گفت: اما به هر حال با شرایطی که کشور دارد، ما نمی‌توانیم بگوییم که پیمانکاران اوراق دریافت کنند و هیچ الزامی هم برای اینکه پیمانکاران اوراق مشارکت به جای اعتبار نقدی دریافت کنند، وجود نداشته است اما به هر حال تاکنون 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد و پیمانکاران آن را دریافت کرده‌اند. دایمی در ادامه گفت: تفاوت دریافت اوراق مشارکت از سوی پیمانکاران این است که می‌توانند سود را در 3ماه دریافت کنند و یک تاییدیه‌یی است که بعد از مدتی می‌توانند آن را نقد کنند اما شرایط اعتبارات دولت شرایطی نیست که دولت بتواند این اعتبارات را از منابع عمومی پرداخت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر