شاهکار اداره کشور در سال 94

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۹۱

جهانگیری: هیچ نهادی یک دلار پول فروش نفت را به دولت برنگرداند

گروه انرژی|

نام‌گذاری سال جدید به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و تاکیدات مقامات عالیه نظام بر مساله اقتصاد، منجر به این شده است که دستگاه‌های مختلف تحرک پیدا کنند و با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مختلفی، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را به اطلاع افکار عمومی برسانند. وزارت نفت نیز روز گذشته با برگزاری همایشی تحت عنوان «صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تبلور اجرای اقتصاد مقاومتی» به ارائه گزارشی از حرکت این وزارتخانه در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت. هرچند آن‌طور که بیژن زنگنه اعلام کرد، قرار بود این همایش در سال 94 برگزار شود که به دلیل اشتغال مسوولان و هم‌زمانی با برگزاری انتخابات در سال جدید برگزار می‌شود. در این همایش اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت و معاونان وی، حسن ابوترابی‌فرد نایب‌رییس مجلس نهم و دیگر فعالان داخلی صنعت نفت حضور داشتند. نکته قابل توجه در این همایش حضور مهمانان خارجی بود که با هدف شرکت در نمایشگاه ایران‌پلاست به تهران سفر کرده‌بودند، اما گویا ناغافل فرصت این را نیز پیدا کردند تا در همایشی مرتبط با نقش صنعت نفت ایران در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاثیر سیاست‌های اقتصادمقاومتی بر نقش صنعت نفت ایران حضور پیدا کنند.

در این همایش معاون اول رییس‌جمهور به ایراد سخنانی پرداخت که چند روز قبل مشابه آن را در افتتاحیه همایش ایران‌پلاست دهم در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران بیان کرده ‌بود. جهانگیری در این همایش نیز بار دیگر بر اهمیت تفاهم مسوولان رده‌بالا نظام در اولویت دادن به مساله اقتصاد در کشور تاکید کرد. به گزارش شانا، جهانگیری در این باره اظهار کرد: «در دو دهه گذشته سختی‌هایی را پشت سر گذاشتیم تا اینکه امروز بتوانیم بگوییم که اقتصاد اولویت اصلی ایران است. دورانی که طی شد ما به این مهم رسیدیم که سرمایه‌گذاری باید در کشور شکل بگیرد، همان‌گونه که این موضوع بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز شنیده شده است. امروز همه اتفاق‌نظر دارند که اقتصاد کشور باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی اجرا شود.»

جهانگیری بار دیگر از فرصت خود برای دفاع از دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده کرد و خطاب به منتقدان، نحوه اداره کشور توسط دولت در سال گذشته را یک «شاهکار» خواند. وی در این زمینه گفت: «گفته می‌شود دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کند که چنین حرف‌هایی ناصحیح است. سال 94 را با وجود همه مشکلات و پایین آمدن قیمت نفت باید سال شاهکار اداره کشور دانست.»

وی با یادآوری مدیریت غلط کشور و اتلاف منابع صورت گرفته در دولت محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: «ما سال‌های 89 و 90 را از یاد نبرده‌ایم. سال‌هایی که صادرات نفت به دو میلیون بشکه در روز رسید و قیمت آن بالای 100دلار بود، اما قیمت ارز به‌طور جهشی افزایش یافت درحالی‌که در سال 94 اقتصاد کشور نه دچار چالش شد و نه تورم لجام گسیخته‌یی در کشور به وجود آمد.» اسحاق جهانگیری با اشاره به اتفاق تاریخی مثبت‌شدن تراز تجاری کشور بدون نفت در سال 94، مدیریت موفق داخلی را عامل نشاندن دشمنان در پای مذاکره و موفقیت مذاکره‌کنندگان دانست.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به آسیب‌پذیر بودن بخش نفت در برابر تحریم‌ها و تهدیدات اشاره کرد و بر لزوم اتخاذ راهبرد برای کاهش وابستگی اقتصاد بر بخش‌های آسیب‌پذیر تاکید کرد: «از 24بند اقتصاد مقاومتی، ‌3بند آن به وزارت نفت اختصاص یافته است. مهم‌ترین بخشی که در دوران تحریم مورد توجه دشمنان واقع شد بخش نفت بود. یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بخش‌هایی را مورد توجه قرار دهد که در زمان تحریم آسیب کمتری ببینند. وزارت نفت باید برای فروش نفت، مشتریان راهبردی انتخاب کند. باید به گونه‌یی عمل کنیم که دنیا نتواند نفت ایران را تحریم کند؛ یکی از این‌ راه‌ها ایجاد تنوع در فروش نفت است.» معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در گذشته نهادها و افراد مختلف از سوی وزارت نفت مامور به فروش نفت می‌شدند که من می‌توانم به صراحت بگویم هیچ نهادی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد حتی یک دلار آن را به دولت برنگرداند. وی همچنین سپردن مساله فروش نفت به خود وزارت نفت به جای اشخاص را عاملی برای جلوگیری از فسادهای مشابه فسادهای صورت‌گرفته در دولت قبل دانست. جهانگیری در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع گاز نیز اشاره کرد. وی ضمن تاکید بر به سرانجام رساندن طرح‌هایی مانند خط لوله انتقال گاز به عراق، بر لزوم تمرکز دولت بر بهره‌برداری بیشتر از میدان‌های گازی پارس‌جنوبی تاکید کرد. وی با گریز به دوره قبلی تصدی وزارت نفت از سوی بیژن زنگنه اظهار کرد: «در دوره پیشین مسوولیت آقای زنگنه، میزان برداشت ما در پارس‌جنوبی با کشور قطر برابر بود. طی 8‌سال گذشته 10میلیارد دلار حق ملت ایران در پارس‌جنوبی توسط کشورهای دیگر برداشته ‌شده است. از این رو این دولت باید تمرکز خود را در بهره‌برداری بیشتر از میدان‌های پارس‌جنوبی به کار گیرد.»


وعده وزیر نفت به مراکز تحقیقاتی

قسمت اعظم صحبت‌های وزیر نفت در مورد اهمیت به همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تمرکز بر صنعت نفت دانش‌بنیان است. به گزارش «شانا» بیژن زنگنه در این همایش اظهار کرد: «بند2 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دال بر پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان آن است. دستیابی به جایگاه نخست صنعت دانش‌بنیان در منطقه موضوعی است که بر فعالیت‌های صنعت نفت حاکم است و آن را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم». زنگنه در تشریح بیشتر این موضوع افزود: «وقتی صحبت از دانش‌بنیان می‌شود ذهن بسیاری به سمت چیزهای عجیب و غریب و تکنولوژی‌های پیشرفته حرکت می‌کند، درحالی‌که این موضوع مربوط به زندگی معقول و عملیاتی است. چرا وقتی وارد یک بازار صادراتی می‌شویم فقط چندصباحی در آن حضور داریم و بعد آن را به رقبا واگذار می‌کنیم؟ صادرات و بازاریابی نیز یک کار دانش‌بنیان است که اگر بتوانیم به خوبی به آن عمل کنیم، می‌توانیم با دیگران در این عرصه رقابت کنیم.»

وزیر نفت با ذکر مثال‌های بیشتری‌ از فعالیت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: «ثبت یک برند و جا انداختن آن، همچنین تبلیغات بازرگانی نیز یک فعالیت دانش‌بنیان است. در 10سال اخیر بازرگانانی در صنعت نفت فعال شده‌اند که بدون تولید بشکه‌یی نفت درآمدهای قابل توجه دارند. جذب منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها نیز یک کار دانش‌بنیان است. برخی شرکت‌ها عنوان می‌کنند که در اجرای پروژه همه کارها انجام شده و تنها جذب منابع مالی باقی مانده، درحالی‌که مهم‌ترین بخش اجرای یک پروژه، تامین منابع مالی آن است و این جذب منابع مالی یک کار دانش‌بنیان است.»

وزیر نفت اخبار خوبی نیز برای بخش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی داشت. وی با اعلام انعقاد قراردادهای 1000 و 500میلیارد تومانی به ترتیب در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی با دانشگاه‌ها افزود: «برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت ایران مطالعه مخازن بزرگ نفتی به دانشگاه‌ها سپرده‌ شد و سپردن این مخازن در فضای کاملا حرفه‌یی انجام شد. قرار شد با اجرایی‌شدن برجام، این دانشگاه‌ها در کنار شریک خارجی به مطالعات این مخازن بپردازند». زنگنه همچنین از انعقاد قرارداد شرکت ملی پتروشیمی با یک شرکت معتبر اروپایی برای ساخت واحدی جهت تبدیل متانول به پروپیلن خبر داد.


اعلام حمایت مجلس از دولت

حسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش حضور یافت تا مواضع و نقش مجلس را در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی تشریح کرده ‌باشد. به گزارش «شانا»، ابوترابی‌فرد در سخنانی اظهار کرد: «مدیران ارشد نظام باید برای رسیدن به یک نقشه راه به اجماع برسند. با توجه به تجربه طولانی خود در مجلس به دولت اعلام می‌کنم که اگر اراده مدیران ارشد اجرایی بر استفاده درست از نظریات کارشناسی باشد، مجلس با هر نگاه سیاسی می‌تواند در خدمت دولت باشد». نایب‌رییس‌ مجلس شورای اسلامی ریشه فساد در کشور را در دو حوزه نظام‌ بانکی و زمین دانست و بر تلاش قوای سه‌گانه برای رصد فساد کلان و برخورد جدی با فاسدان تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر