روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۸۹

فقدان ساختار حذف کارت بازرگانی

گروه تجارت کارت‌های بازرگانی اجاره‌یی همچون خوره به بدنه اقتصاد بخش خصوصی افتاده است، از این رو به گفته کارشناسان، اتاق بازرگانی باید به ساختار‌سازی برای بخش خصوصی بپردازد. محمدحسین برخوردار به تسنیم گفت: ربط دادن همه مشکلات فعالان بخش خصوصی به کارت‌های بازرگانی، آدرس غلط دادن و گریز از مسوولیت‌هایی نظیر شفاف‌سازی در اقتصاد است. وی گفت: آدرس غلط دادن گاه برای «سر کار گذاشتن دست‌اندرکاران اجرایی» برنامه‌ریزی می‌شود و گاه برای «هدر دادن انرژی‌ها و هرز بردن زمان» و همچنین «فرار از مسوولیت» است. به گفته وی، اگر پیش‌فرض‌های حذف کارت‌ها فراهم شده، ما هم باید همچون سایر کشورهای دنیا بدون احتیاج به کارت بازرگانی، اقدام به تجارت خارجی کنیم، اما مساله این است که ساختار متوازن در این مورد در بدنه دولت و نیز بخش خصوصی هنوز شکل نگرفته است.


کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه

گروه تجارت رییس پارلمان بخش خصوصی در دیدار خود با «ثوتان سیمئونف» رییس اتاق بازرگانی بلغارستان، خواستار اجرای پروژه کریدور اقتصادی ایران - بلغارستان یا کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه شد. کریدور خلیج فارس - دریای سیاه، مسیری است که از کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان به اروپا می‌رسد که از نظر جغرافیایی و تجاری حایز اهمیت فراونی است. به گفته محسن جلال‌پور، این کریدور می‌تواند چین، هند و بسیاری از کشورهای اطراف ایران را به اروپا متصل کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: از بلغارستان انتظار داریم به صورت جدی، پیگیر برطرف شدن موانع بانکی باشد و در عین حال، اجرایی شدن پروژه کریدور اقتصادی ایران- بلغارستان یا کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه را دنبال کند. جلال‌پور تصریح کرد: باید در گمرک‌های دو کشور در ایجاد «پنجره واحد گمرکی» برای تسهیل تجارت و ترانزیت، تلاش لازم را داشته باشیم. وی همچنین تاکید کرد: باید مشکل تاخیر حمل بار به علت آزمایش محموله‌ها در کشور بلغارستان نیز حل شود. یکی دیگر از پیشنهادهای رییس اتاق بازرگانی ایران پیگیری «طرح گردشگری دوگانه در ایران و بلغارستان» برای جذب توریست از خاور دور بود.


لبنیات امسال گران نمی‌شود

گروه صنعت در حالی که برخی شنیده‌ها حاکی از «درخواست افزایش قیمت لبنیات از سوی صنایع مربوطه» است، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد که هیچ درخواستی مبنی بر افزایش قیمت از سوی صاحبان صنایع مطرح نشده و امسال لبنیات گران نمی‌شود. رضا باکری به ایسنا گفت: با توجه به تورم 8تا 9درصدی امسال که اثر‌گذاری حدود 4 درصدی روی قیمت فرآورده‌های لبنی دارد، امسال صنایع لبنی درخواستی مبنی بر افزایش قیمت لبنیات ندارند. وی افزود: هیچ محموله صادراتی لبنی بدون مجوز صادر نمی‌شود و اسفندماه سال گذشته یکی از کارخانه‌هایی که مجوز صادرات به روسیه را دریافت کرده بود، موفق شد تا 12تن از محصولات لبنی تولیدی خود را به روسیه صادر کند و هم‌اکنون نیز 12تن دیگر را تا پایان فروردین‌ماه صادر خواهد کرد. باکری مهم‌ترین مشکل پیش‌روی صادرات لبنیات به روسیه را تعرفه‌ها و اختلاف قیمت این محصولات با بازار روسیه عنوان کرد که اگر این مشکل حل شود تا پایان امسال 500میلیون دلار محصولات لبنی ایرانی به این کشور صادر خواهد شد.


نفوذ ایران در بازارهای منطقه

گروه تجارت براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌های ایرانی برای گسترش نفوذ در بازارهای همسایه به ویژه عراق خیز برداشته‌اند. بر این اساس، بصره نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران است، زیرا شرایط طلایی برای قدرت‌نمایی اقتصادی شرکت‌های ایرانی در جنوب عراق فراهم است. سیدعلیرضا صدرزاده، مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق گفت: گروه‌های کالایی صنایع غذایی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و قطعات و شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، از جمله متقاضیان حضور در نمایشگاه بصره هستند و با توجه به رفع تحریم‌ها، شرکت‌های مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. صدرزاده افزود: بصره به دلیل مجاورت با استان‌های جنوبی ایران، موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است.


توسعه صنایع وابسته به ساختمان

گروه صنعت بسیاری از صنایع کشور در حال حاضر به دلیل وابستگی به صنعت ساختمان و مسکن و به دنبال تشدید رکود در صنعت دچار مشکل شده‌اند. در این راستا، برای مثال بخش معدن یکی از صنایعی است که گرفتار رکود در صنعت ساختمان شده است. البته صنایع دیگری چون سیمان، کاشی و سرامیک، ماشین‌آلات ساختمانی، چوب‌بری و بسیاری صنایع دیگر نیز از جمله صنایع وابسته به صنعت ساختمان هستند که فعالان و صنعتگران آنها برای خروج از رکود صنایع خود، بر رکودزدایی از ساختمان و مسکن تاکید دارند. بر این اساس، دولت در راستای بازگشت رونق به بخش مسکن و صنعت ساختمان کشور، پذیرای بزرگان و فعالان این صنعت از کشورهای پیشرفته خواهد بود. به گزارش شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، در این راستا دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته از دوم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه با مشارکت بیش از ۱۸۰ شرکت در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و معرفی‌ آخرین فناوری‌ها، بسترسازی جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حرکت در مسیر توسعه اقتصادی این صنعت، ایجاد فرصت مناسب برای تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات جهت ارتباط با مخاطبان، بسترسازی جهت تبادل تجربیات و ایجاد رقابت سالم برای مشارکت‌کنندگان جهت تعامل با متقاضیان از طریق تهاتر، برخی اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر