توزیع یک میلیون کارت اعتباری از اردیبهشت

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۸۵

اقساط 24 ماهه باقی ماند و مبلغ هر وام 6 میلیون تومان نهایی شد

گروه صنعت

طرح توزیع کارت اعتباری خرید کالا که با هدف خروج کالاهای دپو شده به خصوص لوازم خانگی از انبارهای صنعتگران در سال گذشته مطرح شد اما بلاتکلیف مانده بود با تاکید محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دوباره در ابتدای سال 95 کلید خورد. در این راستا برای اطلاع‌رسانی بیشتر به متقاضیان دریافت کارت، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت، معدن و تجارت 4 بند مبنی بر اطلاعات کالاهای مشمول طرح، اطلاعات نمایندگی فروش حضوری تولیدکنندگان، اطلاعات نمایندگی فروش اینترنتی و اطلاعات تولیدکنندگان را درج کرده است که در بند اطلاعات تولیدکنندگان، نام 42 تولیدکننده فعال مجری طرح در صنعت لوازم خانگی ذکر شده است. این در شرایطی است که برخی تولیدکنندگان که برای شمول در این طرح انتخاب شده‌اند، معتقدند: «ما به عنوان صنعتگران حوزه لوازم خانگی با اجرایی شدن این طرح موافق نیستیم زیرا این طرح به نفع صنعت لوازم خانگی نیست و در آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت بدون اینکه درد چندانی از رکود سنگین حاکم بر صنعت رفع کند.» بر این اساس در موقعیت کنونی اقتصاد کشور، نظرات متفاوتی از جانب گروه‌های مختلف دخیل در طرح کارت خرید کالا وجود دارد و باید منتظر باشیم تا ببینیم اجرایی شدن این طرح، مهر تایید بر کدام نظر کارشناسی می‌زند. اما در مجموع، صنعتگران امیدوارند اجرای این طرح، گامی جهت رونق تولیدات داخلی کشور باشد.

جزئیات تازه از کارت اعتبار خرید

در هر حال، طرح تحریک تقاضا در صنعت لوازم خانگی که با بودجه‌یی بالغ بر ۴۲۰۰میلیارد تومان آغاز و اجرایی شده است، قرار است با مشارکت سه ارگان مختلف اجرا شود. در همین راستا؛ مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت از صدور یک میلیون و ۵۰ عدد کارت خرید کالا برای کارکنان آموزش و پرورش، اعضای سازمان بازنشستگی کشور و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: میانگین ارزش هر کارت ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. عباس هاشمی با تشریح جزییات اجرای طرح فروش اقساطی کالا با کارت اعتباری اظهار کرد: پس از جلساتی که با سیستم بانکی و سازمان مدیریت داشتیم، قرار شد بانک‌های«صادرات»، «رفاه» و «ملی» در اجرای طرح فروش اقساطی کالا حضور داشته باشند. این مقام مسوول ادامه داد: بر این اساس قرارداد بانک صادرات با سازمان بازنشستگی کشور و بانک رفاه با سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی نهایی شده که هر کدام از این بانک‌ها حدود 350هزار عدد کارت اعتباری خرید کالا برای مشتریان صادر خواهند کرد. وی ادامه داد: قرارداد بانک ملی با وزارت آموزش و پرورش نیز درحال نهایی شدن است که امیدواریم هر چه زودتر به امضا برسد. هم‌اکنون بانک مرکزی نیز درحال تست تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های پوز برای اجرای طرح فروش اقساطی کالاست.


رفع مشکل خرید برای دهک‌های ضعیف

هاشمی درباره علت تاخیر طرح خرید کالای ایرانی با دوام در صنعت لوازم خانگی اینگونه توضح داد: دلیل تاخیر در اجرای این طرح، موضوع اعتبارسنجی و گواهی کسر از حقوق بود که ممکن است برخی اقشار کم‌درآمد در این مورد با مشکل روبه‌رو شوند. بنابراین قرار شد اگر دستگاه‌های دولتی در مورد سقف حقوق کارکنان یا بازنشستگان مشکلی در صدور گواهی کسر از حقوق داشتند، بانک‌های عامل با اخذ وکالت‌نامه از متقاضی، این مشکل را برطرف کنند. وی تصریح کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح فروش اقساطی کالا حدود 4200میلیارد تومان است و فعلا این طرح شامل اقشار کم‌درآمد جامعه خواهد شد اما اگر امکان داشته باشد، قشرهای بیشتری مشمول اجرای طرح خواهند شد. مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت با بیان اینکه مدت بازپرداخت وام کالا 24ماه است، گفت: بانک مرکزی خواستار پرداخت 12ماهه این وام بود اما با پیگیری‌های وزارت صنعت، این مدت به 24ماه افزایش یافت.


عدم فروش اقساطی محصولات وارداتی

هاشمی همچنین درباره عملیاتی شدن طرح خرید کالای ایرانی گفت: طرح فروش اقساطی کالا در دهه اول اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود که در این طرح فقط کالاهای داخلی عرضه خواهند شد و برنامه‌یی برای فروش اقساطی محصولات وارداتی نداریم. وی همچنین با اشاره به فروش اقساطی کالاهای وارداتی در سال گذشته گفت: این طرح به صورت مستقل اجرا شده بود و ربطی به فروش اعتباری کالاهای داخلی نداشت؛ در واقع از طریق آن طرح، بانک مرکزی می‌خواهد پلتفرمی را اجرا کند که بتواند کارت اعتباری با نرخ سود معمول بانک‌ها در اختیار مردم قرار دهد تا از آن برای خرید کالا یا حتی پرداخت هزینه حمل و نقل استفاده کنند.

اعطای وام با بهره بانکی 12 درصد

به گفته هاشمی؛ سود تسهیلات خرید کالا برای مشتریان 12درصد خواهد بود و فروشندگان تخفیفی را در فروش خود اعمال می‌کنند که بر این اساس سود 5 درصدی نیز از سوی فروشندگان به بانک‌ها پرداخت خواهد شد اما در نهایت، سود تسهیلات برای خریداران همان 12درصد باقی می‌ماند. سقف حقوقی نیز یکی از دلایل ناکام شدن طرح خرید کالای ایرانی با دوام در صنعت لوازم خانگی به شمار می‌رفت که در این باره مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت توضیح داد: سقف حقوق دریافتی مشمولان کارت اعتباری کالا 1.5میلیون تومان است و میزان خرید برای متقاضیان به طور میانگین 6 میلیون تومان خواهد بود. وی همچنین دلیل کاهش سقف خرید از 10میلیون به 6 میلیون تومان را این طور توصیف کرد: دلیل کاهش سقف خرید کالای با دوام صنعت لوازم خانگی پوشش طیف بیشتری از متقاضیان برای حضور در این طرح بود.

جزئیات کارت اعتباری ویژه فرهنگیان

از سوی دیگر؛ مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش از جزییات صدور و توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی برای فرهنگیان تا پایان فروردین ماه خبر داده بود. فرشید سیاری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل کارت اعتباری خرید کالای مصرف با دوام تولید داخل برای فرهنگیان شاغل گفته بود:«این طرح برای فرهنگیان رسمی و پیمانی شاغل است و ثبت‌نام فرهنگیان در این طرح اختیاری است. به واقع در این طرح صرفا افرادی که حقوق ماهیانه آنها کمتر از 15میلیون ریال باشد مشمول بهره‌مندی از مزایای طرح هستند. این تفاهمنامه که با بانک ملی منعقد شده برای افزایش قدرت خرید همکاران و بهره‌مندی آنان از مزایای طرح بوده و به مناطق مختلف برای اجرا ارسال شده است.» وی همچنین با بیان اینکه حداقل اعتبار تخصیصی 20میلیون ریال و حداکثر 60 میلیون ریال معادل چهار برابر حقوق ماهیانه فرد طبق شیوه‌نامه بانک ملی تعیین می‌شود، افزود: کارت اعتباری خرید کالا به هیچ‌ وجه قابلیت برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های نصب شده در شعب بانک را ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر