کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۶۷

بسیاری از بیمارستان‌ها شرایط پذیرش گردشگران سلامت را دارند

ایرنا احمد اصغری‌قاجاری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر اتاق بازرگانی ایران در دیداری با بابک شرکت اردبیلی رایزن اقتصادی ایران در اتحادیه اروپا تاکید کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در این بخش و جلب رضایت گردشگران سلامت، بهتر است آژانس‌های مشخصی از سوی وزارت امور خارجه برای این گردشگران معرفی شوند. اصغری‌قاجاری افزود: این مهم با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر است و این تعامل به رشد و پیشرفت گردشگری سلامت کمک می‌کند. رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر اتاق بازرگانی ایران به برگزاری اجلاس سلامت سران اکو اشاره کرد و اینکه این اجلاس می‌تواند به افزایش گردشگران سلامت در ایران کمک کند.

اصغری قاجاری تاکید کرد: با توجه به تقاضاهای ارائه شده از سوی استان‌های مختلف برای میزبانی از اجلاس سلامت سران اکو، این مهم در دست بررسی است و میزبان این اجلاس در ادامه معرفی می‌شود. بابک شرکت اردبیلی رایزن اقتصادی ایران در اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: دولت‌ها در برخی کشورها به واحدهای گردشگری برای تقویت این بخش، یارانه پرداخت می‌کنند و در برخی کشورها از جمله قبرس همراهی دولت با بخش خصوصی نتیجه بخش بوده است. رایزن اقتصادی ایران در اتحادیه اروپا تاکید کرد: در دیگر کشورها برخی مراکز گردشگری به رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند و این مهم به بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری کمک می‌کند و در نهایت این تعامل به سود هر دوطرف خواهد بود. وی در ادامه به اهمیت گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: بسیاری از مسافران، امروز برای درمان مناسب به ایران سفر می‌کنند.


وزارت جهاد فاقد ابزار اجرایی تنظیم بازار

فارس سید احمد مقدسی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: میانگین قیمت خرید شیرخام در دو سال گذشته 1140 تا 1160 تومان بوده است و با وجود تمام تلاش‌هایی که دامداران برای اجرای مصوبه تیرماه 93 انجام دادند، مصوبه خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان به اجرا در نیامد. وی با بیان اینکه به واردات بیش از تولید اهمیت داده می‌شود افزود: در دو سال گذشته دامداران هیچ یارانه‌یی اخذ نکرده و مصوبه خرید شیرخام هم به علت ممانعت صنایع لبنی به اجرا در نیامد. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه ادامه این روند به کاهش تولید می‌انجامد، اظهار داشت: اگرچه زورمان به ارگان‌های دولتی نمی‌رسد، اما به خودمان می‌رسد و با کاهش دادن تولید زیان خود را کم می‌کنیم. مقدسی با بیان اینکه مصرف شیر در کشور یک‌سوم استانداردهای جهانی است، گفت: از آنجا که به تولید بها داده نمی‌شود و هیچ ارگانی از تولید‌کنندگان و دامداران حمایت نمی‌کند، بنابراین گاوداران هم چاره‌یی جز کاهش تولید ندارند. وی تصریح کرد: خودکفایی در تولید یک محصول با عرضه محصول مفت امکان‌پذیر نیست و دامداران بیش از این توان ندارند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی با بیان اینکه قانون انتزاع به درستی اجرا نشد، افزود: وزارت جهاد ابزار اجرایی برای تنظیم بازار در اختیار ندارد، در حالی که بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی گریبانگیر تولید‌کنندگان است، اما تصمیمات نهایی برای قیمت‌ها و تنظیم بازار را وزارتخانه‌های دیگر می‌گیرند.


گردشگری بهترین گزینه برای اشتغالزایی

ایسنا حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس بازار کار اظهار کرد: افزایش بیکاری در کشور این ضرورت را ایجاب می‌کند که برای اشتغال بیکاران یک برنامه جدی دنبال شود ولی برای احیای بازار کار و توسعه آن نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم هستیم. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد که اوایل امسائل نشانه‌های تحرک بازار کار مشاهده شود ولی همچنان ادامه رکود را شاهد بودیم و دولت نیز نتوانست تحرک لازم را برای رونق بازار کار ایجاد و سرمایه خارجی جذب کند. حاج‌اسماعیلی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری اظهار کرد: معتقدم که فضای پس از برجام می‌تواند مستعد شرایط توسعه گردشگری در کشور باشد به شرط آنکه دولت برای این کار برنامه داشته باشد. این کارشناس بازار کار تصریح کرد: اگر دولت مصمم است تا روی گردشگری متمرکز شود باید برنامه دعوت از گردشگران خارجی، خدماتی که ارائه خواهد کرد و شرایط مناسب برای بازدید را آماده کند اکنون شرایط برای توسعه گردشگری مناسب است و با توجه به پتانسیل‌های بسیاری که در حوزه خدمات داریم اشتغال در حوزه گردشگری بهتر جواب می‌دهد. وی همچنین گسترش اعزام نیروی کار به خارج کشور را به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ایجاد اشتغال پیشنهاد کرد و گفت: خوشبختانه در زمینه‌های پزشکی و فنی و مهندسی نیروهای کارآمدی داریم که می‌توان به کشورهای همسایه و دورتر اعزام کرد و بخش اعظمی از بیکاری تحصیلکردگان را پوشش داد. حاج‌اسماعیلی در پایان رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های کوچک و ترویج و تقویت مشاغل خانگی را از راهکارهای موثر برای گسترش اشتغال در کشور عنوان کرد.


ترکیه بازار عراق را به دست گرفت

فارس ناصر نبی‌پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران ‌در مورد وضعیت صادرات تخم‌مرغ در سال جاری اظهار داشت: به علت تعطیلات نوروز صادرات تخم‌مرغ از ابتدای امسال تاکنون رونق چندانی نداشته است. وی افزود: هنوز برآورد دقیقی از میزان صادرات در فروردین ماه انجام نشده اما به نظر می‌رسد صادرات در این ماه کمتر از 200 تن در روز باشد. نبی‌پور بیان داشت: با توجه به اینکه کشوری مانند ترکیه وارد بازار تخم‌مرغ به عراق شده و صادرکنندگان تخم‌مرغ از مشوق‌های صادراتی برای این کار برخوردار هستند، بنابراین رقابت با آنها برای ما سخت شده است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران تصریح کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ حدود 3600 تومان است در حالی که میانگین عرضه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری 3هزار تومان است. وی افزود: اگر چه تولید‌کنندگان، تخم‌مرغ را به ناچار به دلیل مازاد تولید با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کنند، اما باز هم در بازارهای رقابتی برای صادرات توان صادرات را در مقایسه با کشورهایی مثل ترکیه نداریم. نبی‌پور تصریح کرد: قیمت‌‌های تخم‌مرغ صادراتی ایرانی هر روز نوسان دارد در حالی که کشور ترکیه به صورت هفتگی قیمت تخم‌مرغ صادراتی را مشخص می‌کند و بنابر این عرضه آنها با نوسان قیمتی کمتری مواجه است. وی بیان داشت: در حال حاضر سالانه حدود 950هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود در حالی که با توجه به سرانه مصرف و توان صادراتی نیاز کشور حدود 850هزار تن است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران، با اشاره به مازاد 100هزار تنی تولید تخم‌مرغ تصریح کرد: مصرف سرانه حداکثر 11کیلوگرم است و همیشه مازاد تولید به ضرر تولید‌کنندگان تمام می‌شود. وی افزود: در سال‌های گذشته مجوزهای زیادی برای تاسیس واحدهای تولیدی در بخش طیور صادر شد و از آنجایی که این کار بدون برنامه صورت گرفت الان شاهد چنین وضعیتی هستیم که تولید‌کنندگان این بخش دچار ضرر و زیان می‌شوند. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران، گفت: با توجه به صادرات روزانه کمتر از 200 تن و همچنین تعطیلات نوروزی پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری حدود 2 هزار تن تخم‌مرغ صادر شود. نبی‌پور گفت: سال گذشته از مجموع 950هزار تن تولید، 94هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و... صادر شد.


کاهش 90درصدی قیمت پیاز در مزرعه

ایسنا در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم پیاز در بازار مصرف به حدود 6000 تومان رسیده بود که البته قیمت خرید آن از کشاورز نیز حدود 3000تومان بود، اما هم‌اکنون قیمت این محصول به حدود کیلویی 2000تومان در بازار مصرف رسیده و کیلویی 300 تا 400تومان در مزارع کشاورزی فروخته می‌شود. اما کشاورزان معتقدند که افزایش تولید و عرضه پیاز در بازار، عامل کاهش قیمت آن نیست و قاچاق و عرضه پیاز بدون مجوز که از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و چین وارد شده باعث کاهش قیمت شده است. محمدعلی باغستانی‌میبدی رییس سازمان حفظ نباتات کشور در این باره به ایسنا گفت: هیچ مجوزی برای واردات پیاز تاکنون صادر نشده و با توجه به اشباع آن در بازار و کافی بودن تولید داخلی، مجوزی برای واردات داده نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر کشف محموله قاچاق پیاز در کشور به سازمان حفظ نباتات ارائه نشده است، اما اگر پیاز خارجی در بازار بیرون تره‌بار کشور مشاهده شود، ستاد قاچاق کالا و ارز موظف است، ضمن برخورد با عاملان قاچاق این محصول، پیاز خارجی بدون مجوز و قاچاق را مانند میوه‌های خارجی امحا کنند. گرچه قیمت کنونی 2000 تومانی پیاز در بازار مصرف نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما قیمت خرید این محصول از کشاورزان نسبت به ماه‌های گذشته حدود 90 درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که نه تنها کشاورزان بهره‌یی از این قیمت نمی‌برند، بلکه فروش این محصولات کشاورزی و زیان مردم به جیب عده‌یی دلال و واسطه می‌رود که هیچ نقشی در تولید ندارند و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تنظیم بازار موظف است شرایط کنونی محصولات کشاورزی را به نفع کشاورزان و مصرف‌کنندگان تغییر دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر