سیل پشت دروازه‌های پایتخت

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۶۶

گروه اقتصاد اجتماعی

سیل و خشکسالی دو روی یک سکه‌اند. هر یک می‌توانند بلای آسمانی نامیده شوند و با تغییر در شرایط اجتماعی و اقتصادی شهروندان سبب بروز مرگ و میرهای ناگهانی و زیان‌های مالی بسیاری شوند. ابتدای پاییز سال گذشته بود که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در نامه‌یی خطاب به معاون برق و انرژی خود درخصوص پیامدهای کاهش دما و افزایش بارش‌های ناشی از پدیده ال نینوی جهانی هشدار داد. موضوعی که سازمان‌های متوالی را تا مدت‌ها به محلی برای مناقشات زیست محیطی بدل کرد. برخی در تکذیب وقوع پدیده ال نینو و برخی در مقام هشدار و پیشگیری ... .


امداد رسانی به 2 هزار و 750 نفر

وقوع سیل در استان ایلام خسارت 600میلیارد ریالی به زیرساخت‌های این استان وارد کرد. پدیده‌یی که از سوی سازمان هواشناسی و وزارت نیرو به عنوان نخستین نشانه ظهور ال نینو در ایران قلمداد شد. از اقدامات کمیته بحران و هشدارهای سازمان هواشناسی که حکم نوشداروی بعد از وقوع حادثه را داشت، بگذریم اکنون نه تنها ایلام برای دومین بار در کمتر از 6 ماه گذشته درگیر سیل زیان بار شده است بلکه به گواه سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر126شهر درگیر سیل وآبگرفتگی هستند. سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در کشور افزود: استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان، شمال استان بوشهر و همدان دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

وی اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و 600 تن در این حوادث دچار آسیب شده‌اند که به آنها امدادرسانی شده است؛ حجم آب در رودخانه کارون رو به افزایش است و ستاد مدیریت بحران خوزستان نسبت به افزایش آب در ساعات نزدیک به ظهر جمعه و بعد از آن هشدار داده است.

مرتضوی گفت: شهرهای اندیمشک، اندیکا، اهواز، ایذه، باغملک، هفتگل، گتوند، رامهرمز، شوش و امیدیه در استان خوزستان بیشتر از شهرهای دیگر دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند و تاکنون در 20شهر و روستای این استان امدادرسانی انجام شده است.

وی افزود: در استان خوزستان تاکنون 2هزار و 77 تن اسکان اضطراری شدند و 2 تن هم به مراکز درمانی منتقل شدند. سخنگوی سازمان امداد و نجات اضافه کرد: در استان لرستان شهرهای پلدختر، الشتر، کوهدشت، دورود، الیگودرز، خرم‌آباد، بروجرد، ازنا و نورآباد دچار سیل شده‌اند.

وی ادامه داد: در این شهرها به 2هزار و 750تن امدادرسانی و 725 تن اسکان اضطراری شده اند؛ ضمن اینکه 280چادر امدادی برپا شده است. وی گفت: در استان لرستان همچنین سه مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند؛ علاوه بر این 280واحد مسکونی که زیر آب رفته بود، تخلیه آب شد.

مرتضوی افزود: در استان ایلام نیز شهرهای ایوان، دره‌شهر، دهلران، شیروان، چرداول و مهران دچار سیل و آبگرفتگی شده است. در این استان نیز به 580 تن امدادرسانی و عملیات نجات برای 9 تن با بالگرد انجام شد؛ همچنین یک تن به بیمارستان منتقل شد، یک تن فوتی و یک تن مفقودی نیز در این استان ثبت شد.

وی گفت: برف و کولاک همچنان در استان‌های لرستان، گیلان و اصفهان وجود دارد و تاکنون 30دستگاه خودرو مانده در برف در این استان‌ها رهاسازی و 317 تن در مناطق برفی این استان‌ها اسکان اضطراری شدند.


گزارش معاون اول به رییس‌ جمهوری

تعداد استان‌های درگیر سیل و حجم خسارات وارد شده به قدری است که رییس‌جمهوری را که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول به سر می‌برد دست به تلفن کرد تا احوالات مردم سیل‌زده و اقدامات صورت گرفته را از جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری جویا شود. روحانی دستورات لازم برای به‌کارگیری همه امکانات جهت رفع فوری مشکلات سیل‌زدگان و روستاهای درگیر سیل را صادر کرد.


برآورد‌ها تخمینی و غیرواقعی است

برآوردهای احتمالی از سیل چند روز گذشته نشان می‌دهد که به گفته فرماندار شهرستان گیلان‌غرب سیل سبب خسارت ۲۰میلیارد ریالی به راه‌های این شهرستان شده است. جعفر طولابی، فرماندار دلفان در گفت‌وگو با رسانه محلی نسیم دلفو از خسارت حدود ۳۰۰میلیارد ریالی در این شهرستان خبر داده است. سیدمحمدتراب میری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز میزان برآورد اولیه از خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی این استان در چند روز اخیر را بیش از 70میلیارد ریال اعلام کرده است.

برای پیگیری موضوع و اطلاع از آخرین خسارات مالی و جانی سیلاب اخیر با مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت‌وگو کردیم. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر آخرین آمار از خسارات وارد شده به مناطق سیل‌زده گفت:« با توجه به اینکه استان‌ها همچنان در مرحله مقابله و اسکان افراد حادثه دیده هستند بنابراین برآورد خسارت در مقطع زمانی کنونی ممکن نیست. به گفته وی در روزهای آتی و بعد از فروکش کردن بحران، سازمان‌های متولی همچون بنیاد مسکن، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و وزارت راه و شهر‌سازی به مساله ورود کرده و برآورد خسارت مالی صورت گرفته در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. اکبرپور تاکید کرد که ارقام اعلام شده، برآورد تخمینی و غیرواقعی است. وی اعلام کرد که در روزهای گذشته به 20 استان درگیر سیل هشدارهای لازم اعلام شده بود و اکنون نیز هشدارهای لازم نسبت به وقوع سیل از بعدازظهر روز جمعه در چند استان دیگر همچون تهران، البرز، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، گیلان، مناطقی از کرمان و شمال هرمزگان اطلاع‌رسانی شده و یگان‌های امدادی در مرحله آماده‌باش قرار دارند.



مرگ 2 تن در پی سیل‌های اخیر

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز از مرگ دو تن از استان لرستان و ایلام و قطع شدن راه‌های ارتباطی برخی روستاها به سبب سیلاب‌های اخیر خبر داد. اکبرپور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: از حدود 72ساعت پیش بارش‌ها در نقاط جنوب غربی کشور آغاز شده و تا ساعتی پیش نیز ادامه داشت اما درحال حاضر طبق پیش‌بینی هواشناسی این سامانه بارشی به سمت شمال شرق کشور درحال حرکت است. وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران طبق اخطاریه‌های قبلی سازمان هواشناسی از روز دوشنبه هفته گذشته هشدارهای لازم را به دستگاه‌های امدادی و خدماتی داده و پس از شروع بارندگی آنان را به حالت آماده باش درآورده بود، اظهار کرد: در مجموع سه استان خوزستان، ایلام و لرستان دارای بیشترین بارندگی و خسارات ناشی از جاری شدن سیلاب هستند و امدادگران نیز همچنان در این مناطق درحال امدادرسانی به شهروندان‌ هستند. وی همچنین تاکید کرد با ورود سامانه بارشی به کشور 20 استان اخطاریه وقوع سیلاب دریافت کردند و تمامی دستگاه‌ها در آماده‌باش کامل در این استان‌ها قرار گرفتند. یکی از استان‌هایی که در پی بارش‌های اخیر از وقوع سیل زیان دیده، استان لرستان است. تا جایی که علی‌رضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان از وارد آمدن خسارت و قطعی آب روستاهای این استان در پی وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر خبر داد. وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت:« متاسفانه در این حادثه 130 تا 140روستای لرستان دچار قطعی آب شدند. وی با بیان اینکه مشکل این روستاها با ورود ما به سرعت رفع شد به قطعی آب در روستاهای پلدختر اشاره کرد و ادامه داد: درحال حاضر 41روستای شهرستان پلدختر مشکل آب دارد ولی با تانکر آب مورد نیاز آنها را تامین می‌کنیم. وی با بیان اینکه در مجموع 56 روستای استان در شرایط فعلی مشکل تامین آب دارند، اظهار کرد: اگر شرایط جوی همچنان نامساعد باشد، نمی‌توانیم در زمان سریع مشکل را رفع کنیم ولی اگر بارش‌ها تمام شود تا پس فردا مشکل این 56 روستا نیز رفع خواهد شد.


قطع ارتباط 80 روستای شهرستان دلفان

آمارها حکایت از آن دارد که بارندگی‌های سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در لرستان 78درصد افزایش یافته است. بارش‌هایی که به گفته روح‌الله زمانی، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان دلفان باعث قطع راه ارتباطی 80 روستای این شهرستان شده است. به گفته وی این روستاها در مناطق میربگ جنوبی، گردنه سرکشتی و کاکاوند واقع شده‌اند که با تخریب پل‌های ارتباطی، بناهای فنی و ریزش کوه امکان تردد برای مردم این مناطق وجود ندارد. زمانی می‌افزاید: تیم‌های راه و شهرسازی دلفان برای بازگشایی راه ارتباطی ساکنان به این مناطق اعزام شده‌اند و تمام امکانات این اداره به همراه امکانات پیمانکاران بخش خصوصی را به‌ کار گرفته‌ایم تا مشکل مردم حل شود اما به دلیل وسعت منطقه و عمق خسارت وارده امکانات موجود جوابگو نیست.


امداد رسانی هلال احمر لرستان به 3 هزار نفر

حسین‌رضا مرادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از امدادرسانی نیز می‌گوید:« به سه هزار و پنج نفر آسیب دیده از سیلاب‌های سه روز گذشته در استان لرستان امدادرسانی شده است. به گفته وی در سه روز اخیر به بیش از 700خانوار توسط امدادگران این جمعیت امدادرسانی شده و 300حادثه دیده نیز توسط امدادگران این جمعیت در مکان‌های تعیین شده اسکان داده شد. به گزارش ایرنا مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به اعلام 17حادثه به مرکز عملیات این جمعیت بیان کرد: برای امدادرسانی به افراد حادثه دیده از این سیلاب‌ها 150نفر در قالب 46 تیم به محل حادثه‌ها اعزام شده‌اند.

وی اظهار کرد: امدادگران این جمعیت با توزیع 283چادر، 660 قوطی کنسرو، 437بطری آب معدنی، یک هزار و597 پتو، 371 تخته موکت، 137دستگاه چراغ والور و 875کیلو نایلون در میان افراد سیل‌زده کار امدادرسانی را انجام داده‌اند. در پی وقوع سیلاب در اکثر مناطق کشور رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا اعلام کرد که به لحاظ ترافیکی مشکل خاصی در محورهای مواصلاتی کشور وجود ندارد اما روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌یی به علت تداوم بارش باران و ریزش کوه از لغو حرکت کلیه قطارهای محور جنوب در روز پنج‌شنبه (26فروردین 95) خبر داد.


بارش در شمال شرق کشور شدت می‌گیرد

این پایان ماجرا نیست چراکه احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش شدت بارش‌ها در شمال شرق کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: از شنبه رگبار پراکنده در نیمه شمالی کشور به وقوع خواهد پیوست. وی با بیان اینکه از روز جمعه شدت بارش در استان‌های واقع در دامنه غربی زاگرس، ارتفاعات البرز مرکزی و غرب سواحل خزر خواهد بود، افزود: در برخی مناطق کوهستانی و مرتفع بارش برف نیز دور از انتظار نیست. در همین راستا هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور درحال حرکت است و بر همین اساس پیش‌بینی هواشناسی بر این است که از بعدازظهر جمعه سامانه بارشی به تهران برسد.

بر همین اساس پیش‌بینی بارش در استان تهران به ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند. وی با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، گفت: این افراد نیز بهتر است طی امروز و فردا از این اقدام صرف‌نظر کنند.

فرماندار شمیرانات نیز از آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی شهرستان در پی هشدار هواشناسی و آماده‌باش در 14 استان ازجمله استان تهران خبر داد و افزود: به صورت لحظه‌یی وضعیت شمیرانات در دو بخش لواسانات و رودبار قصران رصد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر