سینماگر سرشناس روس به تهران می‌آید

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۳۴

الکساندر سوکوروف سینماگر سرشناس روس به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران می‌آید.

یکی از برنامه‌های این دوره جشنواره در بخش «نمایش‌ها و رویدادهای ویژه» نمایش مستند «فرانکوفونیا» به کارگردانی الکساندر سوکوروف درباره موزه لوور است. سوکوروف به دعوت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای نمایش این مستند به ایران خواهد آمد و علاوه بر حضور در این رویداد، در دانشکده سینما و تئاتر برای دانشجویان سخنرانی خواهد کرد. الکساندر سوکوروف متولد سال 1951 در ایرکوتسک سیبری، یکی از چهره‌های سرشناس سینمای جهان است. او که با آندری تارکوفسکی آشنایی و دوستی داشته، به‌شدت تحت تاثیر سینمای او قرار دارد. بیشتر آثار آغازین سوکوروف توسط مقامات شوروی ممنوع اعلام شد. او در دوره اولیه فعالیت سینمایی‌اش مستندهای متعددی ساخته از جمله «گفت‌وگوهایی با سولژنتسین» و رپرتاژی درباره خانه گریگوری کوزینیتسف در سن‌پترزبورگ.

«مادر و پسر» (1977) نخستین فیلم بلند او به بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو راه پیدا کرد و برنده جایزه ویژه سنت جرج نقره‌یی شد و بعدها در ساخت فیلم دیگری در کارنامه او به نام «پدر و پسر» هم تاثیرگذار بود. در سال 2006 جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ، جایزه استاد سینما را به سوکوروف اهدا کرد. تا به حال چهار فیلم از سوکوروف در جشنواره کن روی پرده رفته‌اند. فیلم نیمه مستند «کشتی روسی» یکی از مهم‌ترین آثار این فیلمساز است که به خاطر جلوه بصری شگفت‌انگیز و ویژگی ساختاری‌اش مورد بحث بوده است. سوکوروف همچنین چهارگانه‌یی درباره اثرات مخرب قدرت ساخته است.


29 فیلم ایرانی در بازار جهانی

از سری دوم فیلم‌های ایرانی که در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای میهمانان خارجی این رویداد نشان داده می‌شوند، می‌توان به «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «دلبری» (جلال اشکذری)، «سینما نیمکت» (محمد رحمانیان)، «گیتا» (مسعود مددی)، «به دنیا آمدن» (محسن عبدالوهاب)، «فهرست مقدس» (محمد همدانی) و «جشن تولد» (عباس لاجوردی) اشاره کرد. پیش از این نام 22 فیلم ایرانی دیگر که در بازار نمایش داده می‌شوند اعلام شده بود و به این ترتیب تعداد فیلم‌های ایرانی که در بازار روی پرده می‌روند، به 29 عدد رسید.


معرفی داوران بخش «بین‌المذاهب»

همچنین یک داور ایرانی و دو داور خارجی هفت فیلم بخش بین‌المذاهب سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری می‌کنند. سیدمصطفی محقق داماد از ایران، اشتفان فوئرنر از آلمان و ماگالی ون ریت از فرانسه هیات داوران بخش بین‌المذاهب جشنواره جهانی فیلم فجر را تشکیل می‌دهند. در این بخش، فیلم‌های سینمایی «غزل غزل‌ها»، «سلوک نفس»، «ازدواج با عشق در کابل»، «زمناکو»، «مادام کوراژ»، «نفس» و «نورفولک» داوری می‌شوند.

سید مصطفی محقق‌داماد متولد سال 1324، تاکنون 16 جلد کتاب و ده‌ها مقاله در حقوق و فلسفه دین به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی تالیف کرده است. محقق‌داماد عضو پیوسته فرهنگستان و استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و به‌ زبان‌های‌ عربی‌، انگلیسی‌ و فارسی تسلط دارد. از جمله سوابق علمی او می‌توان به عضویت در شورای‌ علمی‌ مرکز دایره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامی (از 1363)، استاد و ریاست‌ گروه‌ حقوق‌ دانشگاه شهید بهشتی (1365) و‌ ریاست گروه‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی فرهنگستان‌ علوم‌ ایران‌ (1370) اشاره کرد.

اشتفان فوئرنر متولد سال 1965 در بامبرگ آلمان، در دانشگاه‌ بامبرگ و پاریس در رشته الهیات کاتولیک تحصیل کرده است. فوئرنر فعالیت حرفه‌یی خود را از سال 1991 با خبرنگاری رادیو برای آرچدایوسیس بامبرگ آغاز کرد. او در سال 1996 به عنوان خبرنگار رادیویی به آرچدایوسیس برلین منتقل شد و در سال 1997 به‌عنوان مسوول بخش سینما و همین‌طور در سال 2003 به‌عنوان رییس اداره مطبوعاتی در آرچدایوسیس برلین مشغول به کار بود. فوئرنر از سال 1997 یکی از اعضای کمیته فیلم کاتولیک آلمان است و به‌عنوان یکی از اعضای هیات داوران خارجی در جشنواره‌های مهمی مثل کن، کاتبوس و برلین هم حضور داشته است. ماگالی ون ریت سال 1956 در فرانسه متولد شد. او دبیرکل موسسه سیگنس در فرانسه و رییس بخش اروپایی این موسسه است. او همچنین در وب‌سایت سیگنس و شبکه‌ کلیساهای کاتولیک فرانسوی و رسانه‌های کاتولیک فرانسوی (رادیو، تلویزیون و مجلات) به عنوان خبرنگار و منتقد سینمایی فعالیت می‌کند. ون ریت یکی از اعضای هیات داوران سیگنس در شهرهایی همچون آمینس، آلبا، تولوز، پاریس، ونیز، فسترویا، ماردل‌پلاتا محسوب می‌شود. وی همچنین داور جایزه کلیسای جهانی در جشنواره‌های کارلووی‌واری (2005)، لوکارنو (2006)، برلین (2008)، ایروان (2010)، کی‌یف (2012) و کن (2012) بوده است. او به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جایزه فیپرشی در قاهره در سال 2008، آنکارا در سال 2013 و جایزه بین‌الادیان جشنواره فیلم فجر (2014-2010) هم شرکت کرده است

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر