کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۲۹

تسهیلات برای حضور در ایران

ایرنا مدیرعامل آژانس تجارت ایتالیا (Italian Trade Agency) از تامین سرمایه 800میلیون یورویی آژانس اعتبار صادرات ایتالیا برای شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور خبر داد که به فعالیت در ایران علاقه‌مندند. «روبرتو لونگو» گفت: این اقدام‌ها به تدریج، موجب کاهش نگرانی بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی برای برقراری روابط تجاری با ایران می‌شود. وی اعطای چهار میلیارد یورو خط اعتباری و تضمین صادرات به ایران را از مهم‌ترین دستاوردهای سفر هیات ایتالیایی به تهران عنوان کرد. مدیرعامل آژانس تجارت ایتالیا تاکید کرد، ایران با توافق‌های خود در دوران پسابرجام می‌تواند چرخ توسعه پروژه‌ها را به حرکت در آورد.


کاهش 25درصدی تولید کاشی

فارس مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید کاشی و سرامیک کمتر از 50درصد ظرفیت کارخانه‌ها بود، گفت: تولید این محصول در سال 94 نسبت به سال قبل از آن، 25 تا 30درصد کاهش یافت. بهنام عزیززاده با اشاره به بخشنامه توصیه‌یی انجمن کاشی و سرامیک به تولیدکنندگان برای کاهش تولید در سه ماهه سال جاری اظهارکرد: این بخشنامه برای جلوگیری از انباشت کالا در کارخانه‌ها صادر شد.


برنامه برای کاهش تولید مرغ

مهر رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: قرار است تولید مرغ در سال جاری کاهش یابد و هفته آینده درباره میزان تولید آن تصمیم‌گیری خواهد شد. محمد یوسفی اظهار کرد: قیمت هر کیلو مرغ زنده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰تومان افزایش پیدا کرده که بارندگی‌های اخیر و بسته شدن راه‌ها، یکی از دلایل این امر است. به گفته ‌وی، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده حدود ۵۰۰۰تومان است و نرخ این کالا در میادین میوه و تره‌بار،به ۴۹۵۰تومان می‌رسد.


افت محسوس صادرات پسته

ایسنا صادرات پسته در سالی که گذشت، با کاهش 34درصدی مواجه شد. این محصول در سال گذشته به بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا ازجمله آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و... صادر شده است و براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته بیش از 250هزار تن انواع پسته در کشور تولید شد. همچنین براساس آمار گمرک ایران، طی 12ماهه سال گذشته، بیش از 118هزار و 371 تن انواع پسته به ارزش یک میلیارد و 200میلیون و 875هزار دلار به بیش از 70کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی، 34درصد و از نظر ارزشی 23.9درصد نسبت به سال 1393 کاهش یافته است.


ذرت دامی؛ محصول اول وارداتی

ایسنا با خرید 1.4میلیارد دلار ذرت دامی توسط ایران، این محصول به صدر جدول واردات کشور رسید. بررسی آمار تجارت خارجی کشور در سال 1394 نشان می‌دهد که 10 محصول اول صادراتی به لحاظ قیمتی، با ارزشی معادل 7.2میلیارد دلار، 17.4درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهند. از بین محصولات اول وارداتی کشور، ذرت دامی که در انتهای سال 1393 با مقدار واردات 6.3میلیون تن، به ارزش 1.8میلیارد دلار در رده سوم محصولات وارداتی قرار داشت، در پایان سال گذشته، با واردات 6.1میلیون تن به ارزش 1.4میلیارد دلار به صدر جدول واردات رسید.


اولین طرح فولاد آماده افتتاح

گروه معدن با روشن شدن مشعل‌های طرح فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، نخستین کارخانه احیای مستقیم از طرح‌های استانی فولاد آماده بهره‌برداری شد. طرح فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی است که با راه‌اندازی آن 800هزار تن به ظرفیت آهن اسفنجی کشور افزوده می‌شود. طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی شامل طرح فولاد سفیددشت در استان چهارمحال و بختیاری، نی ریز در استان فارس، میانه در استان آذربایجان شرقی، شادگان در استان خوزستان، بافت در استان کرمان، قائنات در استان خراسان جنوبی و طرح فولاد سبزوار در استان خراسان رضوی هستند. طی دو سال گذشته بیش از 1100میلیارد تومان منابع مالی به طرح‌های فولاد استانی تزریق شده است.


سهم ناچیزاز صادرات خدمات

ایرنا| یک عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: ایران از رقم تجارت، یک‌هزار و 61میلیارد دلاری خدمات با فناوری بالا در سال 1392 (2014) سهمی به میزان 0.6درصد را از آن خود کرد. پریسا یعقوبی افزود: ارزش صادرات خدمات با فناوری بالا از سوی ایران در سال 2014 به رقم 725میلیون دلار رسید که متناسب با توانمندی‌های موجود در این بخش نیست. وی گفت: فعالیت‌های بخش صادرات خدمات به‌ویژه با فناوری بالا، براساس تقسیم‌بندی آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد)، در قالب 6گروه خدمات مالی، بیمه، تفریحی-فرهنگی و شخصی، خدمات ارتباطی-رایانه و فناوری اطلاعات، حق امتیاز و خدمات دولتی ارزیابی می‌شود و بررسی عملکرد ایران نشان داد که بیشترین ارزآوری در زمینه خدمات دولتی به ارزش 215میلیون دلار بود. پاکستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان از اعضای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو»، به عنوان بازار هدف ایران در صادرات خدمات با فناوری بالا معرفی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر