تایید رسمی افزایش 23درصدی بلیت مترو

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۲۴

گروه راه و شهرسازی|

گسترش حمل و نقل عمومی، تنها راهکار عملی و منطقی حل مشکلات ترافیکی پایتخت است. این اقدام، جدای از کاهش بار ترافیک، به بهبود وضعیت آب و هوای شهر تهران نیز کمک شایانی خواهد کرد. اما این راه‌حل مشکلات تهران، خود بی‌مشکل و دردسر نیست. از جنگ و جدال بر سر قیمت خدمات نظام حمل و نقل عمومی گرفته تا کیفیت وسایل نقلیه مورد استفاده در این نظام، همه و همه از جمله مشکلات پیش روی گسترش حمل و نقل عمومی است. افزایش قیمت حمل و نقل عمومی، یکی از این مشکلاتی است که هر ساله پیش روی مدیریت شهری تهران قرار دارد. امسال نیز اختلاف فرمانداری، با شورای شهر کار را به شورای حل اختلاف رساند که نتیجه این جدال، به نفع شورای شهر و منتج به افزایش قیمت حمل و نقل عمومی بود.

پس از جدالی دو ماهه بر سر افزایش قیمت حمل و نقل عمومی که از اسفند ماه گذشته میان شورای شهر و فرمانداری تهران جاری بود، رییس شورای اسلامی شهر تهران از تایید مصوبه این شورا در خصوص افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در هیات حل اختلاف خبر داد.

به گزارش مهر، مهدی چمران در این باره گفت: «پس از جلسات متعدد و ارائه مدارک و استنادات مبنی بر افزایش مخارج و هزینه‌های حمل و نقل عمومی و مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی هیات حل اختلاف با افزایش این نرخ‌ها موافقت کرد.» چمران افزود: «مصوبه شورای شهر در خصوص افزایش ۱۵درصدی نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس‌ها و ۲۳درصدی مترو در هیات حل اختلاف با حضور دو قاضی و نمایندگان مربوطه بررسی و تایید شد.» به گزارش «تعادل» اکنون پس از رای شورای حل اختلاف، سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی‌ و شرکت مترو موظفند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به اجرای مصوبه شورای شهر اقدام کنند.


سهم حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند

گسترش حمل و نقل عمومی، نیازمند بودجه است، بودجه‌یی که زیرشاخه بودجه شهرداری‌ها طبقه‌بندی می‌شود. اما سهم حمل و نقل از بودجه 95 شهرداری تهران چقدر است؟ این سوالی است که معاون شهردار تهران به آن پاسخ می‌دهد. به گزارش ایسنا، سید جعفر تشکری‌هاشمی در خصوص جایگاه حمل و نقل و ترافیک در بودجه 95 پایتخت گفت: «از کل بودجه 17هزار و 880میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال جاری، 32.5درصد یعنی 5 هزار و 826 میلیارد تومان به ماموریت حمل و نقل و ترافیک و 25 درصد یعنی 4هزار و 460میلیارد تومان به صورت مستقیم به معاونت حمل و نقل و ترافیک اختصاص پیدا کرده که نسبت به سال 90بیش از سه‌برابر و نسبت به سال 92 بیش از دوبرابر افزایش یافته است. 87درصد از بودجه این معاونت به صورت مستقیم به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده که در این میان، سهم شرکت مترو 58 درصد، شرکت واحد اتوبوسرانی 18درصد و شرکت بهره‌برداری مترو 11درصد و سهم سایر سازمان‌ها و شرکت‌های تحت پوشش این معاونت نیز در مجموع 13درصد است.»

تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه در سال 94 سهم مترو از جابه‌جایی‌‌های پایتخت 18.5درصد، سهم اتوبوس و مینی‌بوس 20درصد و نیز سهم تاکسی و ون 21.5درصد و در مجموع 60درصد بود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌‌های به عمل آمده، این سهم در سال 95 به 67 درصد می‌‌رسد که در این میان، سهم مترو به 20.5درصد و سهم اتوبوس و مینی‌‌بوس به 25.5درصد افزایش می‌یابد و سهم تاکسی و ون نیز به 21درصد می‌رسد.


بودجه‌های کلان برای نوسازی ناوگان

ایجاد زیرساخت و گسترش ناوگان عمومی، تنها چالش‌های پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی نیست. همزمان با این اقدامات، ناوگان فرسوده نیز باید از رده خارج شود. چراکه این ناوگان، یکی از عوامل اصلی مصرف بالای انرژی و آلودگی هوای پایتخت است. از همین رو دولت و شهرداری به صورت جداگانه بودجه‌هایی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته‌اند.

در آخرین اظهارنظر درباره نوسازی ناوگان عمومی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر تخصیص وام ۲۰میلیون تومانی به ۹۰هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور گفت: ۲۰هزار تاکسی در پایتخت از چرخه فرسودگی خارج می‌شوند.

به گزارش مهر، ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه دولت در نظر دارد با پرداخت وام ۲۰میلیون تومانی با بهره حداکثر ۱۶درصدی ناوگان تاکسیرانی سراسر کشور را تازه نفس کند و در این زمینه مذاکرات با ایران خودرو نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته به‌طور میانگین سالانه ۵هزار تاکسی فرسوده نوسازی می‌شدند که امیدواریم در سال جاری این عدد دوبرابر شود.

همچنین مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از اختصاص ۱۰میلیارد تومان اعتبار برای خروج مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت خبر داد.

مسعود رنجبریان افزود: در سال ۹۵ ردیف‌های بودجه‌یی برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که بالغ بر ۲۰۲ میلیارد تومان است.

رنجبریان با تاکید بر اینکه خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران یکی از دغدغه‌های شهرداری در چرخه حمل ونقل عمومی است، گفت: بیش از هزار و دویست دستگاه مینی‌بوس تحت پوشش شرکت واحد در شهر تهران عمری بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ سال دارند که طول عمر بالای سن فرسودگی آنها، آلایندگی فزآینده‌یی را برای شهر تهران به ارمغان می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر