هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای بی‌اعتبار است

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۰۸

گروه ایران

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان که روز چهارشنبه برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، در این سفر دو روزه علاوه بر سخنرانی در کنفرانس با برخی از سران کشورهای اسلامی نیز به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت. نکته حائز اهمیت در این دوره از کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، تنش‌هایی بود که میان برخی از کشورها در این کنفرانس نمود پیدا کرد. به گزارش منابع خبری، در نشست کارشناسی که پیش از نشست وزرا و سران کشورهای اسلامی برگزار شده بود، عربستان سعودی سعی در گنجاندن 4 بند ضدایرانی در بیانیه این نشست کرد که این امر با واکنش شدید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان همراه بود. در این میان فضای سرد میان سران کشورهای اسلامی زمانی نمایان‌تر شد که سامح الشکری، وزیر خارجه مصر هنگام تحویل دادن کرسی ریاست سازمان به ترکیه، بدون دست دادن با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، تریبون را ترک کرد. به‌نظر کارشناسان همین مساله نشانگر اختلاف نظر شدید میان رهبران اصلی کشورهای خاورمیانه در قبال تحولات جاری در منطقه است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان نیز که یکی از اصلی‌ترین سخنرانان این نشست بود، در سخنان خود با خطاب قرار دادن سران کشورهای اسلامی، جهان اسلام را شایسته این موج از عقب‌ماندگی و خشونت ندانست و نسبت به خطر اصلی یعنی دسیسه‌های رژیم صهیونیستی به آنان هشدار داد. روحانی در این سخنان تصریح کرد: کمک‌های مالی و نظامی برخی، به گروه‌های ضد اسلامی امکان داد که نام اسلام را به گروگان بگیرند، چهره زیبای اسلام را به جنایت و آدمکشی بیالایند و برای توطئه زشت اسلام هراسی، شاهد و بهانه بسازند. وی خاطرنشان کرد: اگر صدها میلیارد دلار از ذخایر و منابع امت اسلامی به‌جای آنکه صرف رشد و اشتغال جوانان شود، به بهانه هراس‌های موهوم صرف پر کردن زرادخانه‌های نظامی شد و علیه یکدیگر به‌کار رفت، چگونه می‌توان از وحدت سخن گفت و جوانان را به رعایت اصول کرامت و برکت اسلامی متقاعد کرد؟ روحانی تاکید کرد: نباید از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزار شده است هیچ‌گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند، برخیزد و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌یی بی‌اعتبار است. روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران با دوری از هرگونه تنش و بی‌ثباتی در منطقه، با سیاست منطقه‌یی و بین‌المللی شفاف خود، همواره در راستای گسترش همبستگی و وحدت امت اسلامی تلاش کرده، تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و بر این اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفا از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر است. به همین دلیل ما علاقه‌مندیم مشکلات احتمالی با دیگر کشورها را از مسیر اخوت اسلامی، حسن هم‌جواری و باور به خیر عمومی امت اسلامی، حل‌وفصل کنیم و آمادگی داریم تا با رایزنی، مشورت و تعامل سازنده، فضای لازم را برای رفع ابهامات و زدودن اختلافات، از طریق گفت‌وگو و مفاهمه فراهم‌ کنیم. وی تصریح کرد، برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است؛ نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی جهل، تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان کشورهای اسلامی و مسلمانان در برابر تجاوز، تهدید، اشغال و تروریسم بوده و هست. آن روز که صدام به کویت تجاوز کرد، این ایران بود که قبل از همه این تجاوز را محکوم نمود و به آوارگان کویتی و عراقی پناه داد، آنگاه‌که تروریست‌های تکفیری به دروازه‌های بغداد و اربیل نزدیک شدند، این ایران بود که در برابر تهاجم وحشیانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت، آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودی تروریست‌ها قرار گرفت این ایران بود که در کنار سوریه ایستاد، زمانی که غزه مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشید و قهرمان و ‌ایران در کنار ملت فلسطین ایستادند و روزی که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت، باز هم حزب‌الله بود که در پیشاپیش مردم لبنان در صحنه نبرد قرار گرفت. اگر روزی تروریست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامی یا اماکن مقدس اسلامی را تهدید کنند و از ما کمک خواسته شود، بی‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهیم بود.


روحانی در نشست اختتامیه شرکت نکرد

لازم به ذکر است که این نشست دیروز عصر با صدور بیانیه‌یی به کار خود پایان داد و بیانیه نیز به علت مخالفت برخی از اعضا قرائت نشد. در همین راستا، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست دو روزه، دیدارهای دوجانبه‌یی با سران کشورهای اسلامی انجام داد و در جمع گروهی از ایرانیان، فرهیختگان و بازرگانان ایرانی مقیم استانبول نیز حضور یافت. روحانی در دیدار با ایرانیان مقیم ترکیه آنان را سفرای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و اظهار داشت: هموطنان حاضر در کشورهای خارجی می‌توانند نقش بسیار مهمی در راستای توسعه روابط ایران با سایر کشورهای جهان ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ایران همواره خواستار ثبات، آرامش و صلح در همه کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایگان خود است، گفت: امروز ایران کشوری باثبات و امن در منطقه است و شرایط و بسترهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد که می‌توانیم به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم. وی گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود به مردم قول داده بود تا در راستای حل و فصل مساله هسته‌یی تلاش کند و در این راستا توانست در یک مذاکرات بسیار پیچیده با ابعاد گوناگون حقوقی، سیاسی، فنی و اقتصادی این مساله را با موفقیت به سرانجام برساند. رییس‌جمهوری، اتحاد و انسجام مردم، حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری از مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌های قوی و توانمند را عوامل دستیابی به توافقی بزرگ و تاریخی برشمرد و خاطرنشان کرد: توافق ایران با 1+5، مصالح و منافع ملی را به خوبی تثبیت کرد و ما توانستیم حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را که سال‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ تحریم شده بود، بازستانیم. وی با اشاره به اینکه دولت توانست با پشتیبانی آرای مردم به خوبی در این مسیر گام بردارد، اظهار داشت: امروز شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و به‌واسطه آن کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های گوناگونی از سراسر جهان برای سرمایه‌گذاری و همکاری به سمت ایران روی آورده‌اند. روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده مناسب از فرصت‌های ایجاد شده پس از اجرای برجام، افزود: امروز وظیفه بزرگی بر عهده کارآفرینان و بخش خصوصی کشور است تا بتوانند از این فرصت خوب در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌ها و استحکام بخشیدن به اقتصاد ملی استفاده کنند. از سوی دیگر رییس‌جمهوری کشورمان که در نشست اختتامیه کنفرانس شرکت نکرد و استانبول را به مقصد آنکارا پایتخت ترکیه ترک کرد، در حاشیه سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی، در دیدار با الهام علی اف، رییس‌جمهوری آذربایجان بر تحکیم و توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- باکو و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دو کشور در این راستا تاکید کرد. وی همچنین در دیدار با عبدالقادر بن صالح رییس مجلس سنای الجزایر، عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، یوسف کلا معاون رییس‌جمهوری اندونزی، حسن البوکیا پادشاه برونئی، ماکی سال رییس‌جمهوری سنگال و محفوظ المنذری رییس مجلس عمان بر لزوم همکاری‌های میان ایران و این کشورها تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر