استقبال دولتی‌ها از دستاوردهای امنیتی

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۴۰

نخستین نمایشگاه امنیت سایبری ایران درحالی گشایش یافت که به نظر نمی‌رسید نخستین تجربه برگزاری آن با اقبال قابل‌توجهی از سوی فعالان حوزه امنیت تبادل داده مواجه شود. این درحالی است که مدیر این نمایشگاه استقبال شرکت‌های خصوصی و نهادهای دولتی ازجمله پلیس فتا از این رویداد تخصصی را مثبت ارزیابی می‌کند. بهناز آریا مدیر نمایشگاه و رییس کمیسیون افتای سازمان نصر تهران؛ از استقبال شرکت‌ها و نهادهای فعال در عرصه امنیت در این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: با وجودی که این نخستین تجربه نمایشگاه امنیت سایبری است، با اقبال خوبی از سوی شرکت‌ها و دولت مواجه شده و می‌تواند چشم‌انداز خوبی را برای دوره‌های بعدی ترسیم کند.


گام اول را خوب برداشتیم

بهناز آریا رییس کمیسیون افتای سازمان نصر تهران، در پاسخ به خبرنگار «تعادل» درخصوص نحوه برخورد دولت با این نمایشگاه و مقوله امنیت سایبری گفت: دولت خوشبختانه از این رویداد حمایت کرد و با حضور دولتی‌ها در مراسم افتتاحیه موفق شدیم قدم اول را در برگزاری این نمایشگاه‌ برداریم. وی با اشاره به ضرورت برگزاری این نمایشگاه در شرایط کنونی که موضوع امنیت اطلاعات یکی از دغدغه‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌یی، به‌عنوان نماینده صنف تلاش می‌کند تا در این نمایشگاه محصولات و خدمات حوره امنیت فضای تبادل اطلاعات را به دولت و بخش خصوصی معرفی کند.


شبکه ملی اطلاعات ضرورت است

محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور را یکی از اساسی‌ترین طرح‌های شورای عالی فضای است، اظهار کرد: ایجاد این شبکه یک ضرورت ملی است که نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. لازم است این تجهیزات با توانمندی‌های داخلی تهیه شوند.

وی با تاکید بر اینکه امنیت فضای مجازی نیز لازم است با استفاده از تجهیزات داخلی تامین شود، تصریح کرد: لازم است براساس یک نظام اعتبارسنجی تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور در حوزه امنیت سایبری توسعه پیدا کند تا در زمینه امنیت فضای مجازی مدیریت داخلی حاکم باشد. دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد در این زمینه برنامه‌های ویژه و ملی در شورای‌عالی فضای مجازی تدوین شده که در‌حال بررسی در کمیسیون تخصصی آن است و پس از بررسی‌ها تصویب خواهد شد. وی فضای مجازی کشور را شامل منظومه‌یی از عوامل مختلف عنوان کرد و افزود: این منظومه شامل حاکمیت ملی، توسعه فراگیر اجتماعی، علم فناوری، توسعه اقتصادی و توسعه دسترسی است که هرکدام از آنها باید به‌صورت متوازن پیشرفت کنند.


امیدواریم نمایشگاه امنیت یک رویداد دایمی شود

آزاده داننده رییس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به رسالت این تشکل مردم نهاد در توسعه کسب‌و‌کار حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد گفت: نمایشگاه‎های تخصصی می‎تواند فضای مناسبی را برای معرفی دستاوردهای جدید شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کند. وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دستور کار هیات‌مدیره سوم سازمان قرار داشته، گفت: در این راستا فعالیت‎های زیادی شکل گرفته که نخستین دستاورد آن برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی امنیت فضای سایبری ایران است. داننده اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه امنیت سایبری از این‌پس تبدیل به برندی دایمی شود که هرساله ظرفیت‌های حوزه امنیت سایبری کشور را به نمایش بگذارد.


راه‌اندازی بیمه سایبری

هادی سجادی معاون افتای سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم از راه‌اندازی برنامه‌های خاصی برای ایجاد بیمه سایبری خبر داد و گفت: در این زمینه با بیمه مرکزی نیز مذاکراتی صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه امنیت در جایگاه دوم نیازهای انسان پس از نیازهای جسمی قرار دارد، اظهار کرد: آنچه در سند افتای کشور شکل گرفته، براساس دو وجه امنیت در فناوری و ایجاد بستر امن است.

وی با بیان اینکه لازم است در تامین امنیت فضای مجازی ظرفیت‌سازی شود، خاطرنشان کرد: در زمینه ظرفیت‌سازی تربیت نیروی انسانی مهم‌ترین بحث است که در این رابطه سازمان فناوری اطلاعات از هشت مرکز تخصصی در دانشگاه‌ها درخواست کمک کرده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به همت کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران برگزار شد، روسا و اعضای هیات‌مدیره سازمان نصر تهران و کشور، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات حضور یافتند.

هدف از برپایی نخستین نمایشگاه امنیت سایبری ایران که از 5 تا 8مهر در مرکز آفرینش‌های هنری خیابان حجاب در جریان خواهد بود، ایجاد ارتباط میان شرکت‌های خصوصی و مشتریان بالقوه و بالفعل حوزه امنیت ارتباطات اعلام شده است. در این نمایشگاه 38شرکت عرضه‌کننده راهکارها و برنامه‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) تازه‌ترین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. برخی معتقدند: تجربه اول این نمایشگاه به انضمام زمان و مکان نه‌چندان مناسب نمایشگاه می‌تواند تا حدی بر کمیت و کیفیت بازدید از آن موثر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر