خودروهای جدید در راه بازار ایران

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۳۵

بازار خودروی ایران یکی از مهم‌ترین بازار‌ها برای خودروسازان چینی بوده و از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. این گفته‌های مدیران ارشد شرکت جی‌‌ای‌سی چین است که با شرکت کرمان موتور همکاری دارد. شرکتی که در فهرست 10خودروساز برتر چین بوده و سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌های مختلف تولید خودرو داشته است. بازار خودروی ایران به‌دلیل عدم حضور خودروسازان مطرح دنیا محلی مناسب برای شرکت‌های خودروساز چینی است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این شرکت‌ها همگی از تکنولوژی روز دنیا بهره برده و شرکای تجاری بنامی را در کنار خود می‌بینند از این‌رو می‌توان در بحث انتقال تکنولوژی با خودروسازان ایرانی به همکاری با چینی‌ها امیدوار بود.

این در حالی است که این شرکت‌ها در مواقع تحریم هم پشت خودروسازان ایرانی را خالی نکرده و مطمئن‌تر از دیگر شرکت‌های اروپایی نشان داده‌اند. مدیرعامل شرکت خودروسازی جی‌‌ای‌سی چین در حاشیه بازدید خبرنگاران ایرانی از این شرکت از برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهم ۱۰تا ۱۵درصدی در بازار خودرو سواری ایران و عرضه سه محصول جدید به این بازار طی سال جاری خبر داد و گفت: ایجاد مرکز تحقیقات و کسب دانش فنی، رمز ارتقای بهره‌وری است.

ژینگچو ژیانگ در مورد برنامه این شرکت برای حضور در بازار ایران، اظهار داشت: قصد داریم با افزایش تنوع در محصولات‌مان در بازار ایران، تقاضای بیشتری را جذب کنیم تا به سهم 10 تا 15درصد در بازار خودروهای سواری ایران بین 3تا 5 سال آینده دست یابیم.

وی گفت: نگران آینده رقابت در بازار ایران نیستیم، چون چه با وجود تحریم‌ها و چه درصورت رفع تحریم‌ها، نگرانی برای حضور در بازار ایران نداریم و برای ماندگاری در بازار ایران، بر بهبود تولیدات‌مان متمرکز خواهیم بود. دولت ایران انرژی زیادی را صرف خودروسازان ایرانی کرده است. تنها به‌دنبال صادرات محصولات‌مان به ایران نیستیم، بلکه برای بهبود دانش فنی و توانایی شریک تجاری خود نیز برنامه‌هایی داریم.

ژیانگ بااشاره به تصور ایجاد شده در ذهن برخی مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کیفیت پایین‌تر برخی خودروهای چینی، گفت: تصویری که در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای چینی شکل گرفته، یک فرآیند بلندمدت است که باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بحث‌هایی با شرکت کرمان‌ موتور برای داخلی‌سازی قطعات پیچیده مانند موتور و گیربکس در ایران داشته‌ایم، گفت: در کنار ارتقای کیفی و ارایه خدمات خوب به مشتریان، ارتقای توان فنی شریک ایرانی را نیز دنبال می‌کنیم.

وی از برنامه‌ریزی برای عرضه دو محصول شاسی بلند S5 و S3 و سواری A30 به بازار ایران طی سال جاری خبر داد و گفت: سال آینده نیز دو سواری صندوقدار و دو محصول شاسی بلند به بازار ایران عرضه خواهیم کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رمز موفقیت و عامل اصلی ارتقای بهره‌وری شرکت جی‌ای‌سی چه چیزی است؟ گفت: برای ارتقای بهره‌وری توجه ویژه‌یی به کسب دانش فنی و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه داشته‌ایم و درواقع دستیابی به دانش فنی یک اقدام کلیدی برای ما محسوب می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران درخصوص دلیل عدم همکاری با برندهای اروپایی جهت تولید خودرو مشترک را از مدیرعامل شرکت جی‌ای‌سی جویا شد و گفت: علاقه به همکاری با برندهای تجاری خارجی وجود داشته و در مقاطعی نیز مذاکراتی با شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و هیوندایی انجام شده است، ولی این مذاکرات همیشه محرمانه بوده و دلیلی برای رسانه‌یی شدن آن نداشته‌ایم. به‌گفته‌وی اینکه زمینه همکاری با شرکای خارجی به غیر از تولید قطعات یدکی که هم‌اکنون در حال انجام است.

وی همچنین در ادامه افزود: این همکاری‌ها نیز وجود دارد و ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد، ما منافع و خط قرمزهایی برای خود داریم و طرف‌های خارجی نیز به منافع خود فکر می‌کنند، ولی باید به‌دنبال منافع مشترکی باشیم که البته امکان‌پذیر است و دور از دسترس نیست. مدیرعامل خودروسازی جی‌ای‌سی چین از همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فناوری خبر داد و گفت: تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای همکاری با نام‌های آشنای خارجی نباید تنها شامل سهیم شدن در بازار باشد، بلکه باید کسب فناوری و اطلاعات فنی را نیز در بر داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکای خارجی فقط به‌دنبال کسب بازار هستند و حاضر نیستند که شرکای چینی را در دانش فنی سهیم کنند، گفت: ما به‌دنبال ارتقای محصولات و کسب سهم بازار هستیم و این مساله یک مانع به‌شمار می‌رود، البته گاهی شانس نیز در این مساله تاثیرگذار است.

ژیانگ توجه به توسعه خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو را ازجمله رویکردهای جدید خودروسازان چینی عنوان کرد و گفت: این مساله موج جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کرده و تا پایان سال میلادی جاری نیز نسل جدید خودروهای برقی جی‌ای‌سی با قابلیت پیمایش 200کیلومتر با هر بار شارژ رونمایی خواهد شد که برای فضاهای شهری کاملا مناسب است.

وی بااشاره به رقابت محصولات چینی با برندهای اروپایی در بازار چین، گفت: فروش بالای برخی خودروهای شرکت جی‌ای‌سی در برزیل باعث شد تا برخی افراد که در دولت برزیل نفوذ داشتند، یکسری تعرفه جهت واردات خودروهای چینی به برزیل اعمال کنند تا قیمت محصولات ما افزایش یابد که این مساله نشان‌دهنده رقابت‌پذیری خودروهای چینی است.

مدیرعامل شرکت جی‌‌ای‌سی، همچنین بااشاره به ایجاد دو مرکز تحقیقاتی شرکت جک در ایتالیا و ژاپن برای افزایش کیفیت محصولات این شرکت، گفت: یک مرکز تحقیقات بزرگ نیز در شهر حفی چین ایجاد کرده‌ایم که مرکز بزرگ و قابل‌توجهی است.

وی تاکید کرد: به فرآیندهای کلیدی تولید توجه ویژه داریم و اگر مشکلی وجود داشته باشد نمی‌گذاریم به حوزه فروش و خدمات پس از فروش کشیده شود.

ژیانگ گفت: شرکت جک طی سال جاری میلادی از نظر رشد تولید خودروهای سنگین مقام اول را در چین کسب کرده است، در تولید خودروهای تجاری سبک (کامیونت) جزو دو شرکت اول در بازار داخلی چین هستیم و از نظر صادرات نیز مقام اول را در چین داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر