سایه موشک‌های کره‌شمالی روی خاک امریکا

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۷۲

گروه جهان

کره‌شمالی می‌گوید موفق شده موتور یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کند.

به گزارش بی‌بی‌سی و به نقل از خبرگزاری‌های کره‌شمالی این نوع جدید موتور، توانایی حمله اتمی را به سرزمین اصلی امریکا به کره‌شمالی می‌دهد. این آزمایش در محل پرتاب موشک‌های دوربرد کشور در ساحل غربی آن اتفاق افتاده است. این تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی است. پیش از این کره‌شمالی موشک‌های دیگری را نیز امتحان کرده بود.

خبرگزاری‌های دولتی می‌گویند، کیم یونگ اون رهبر کره‌شمالی بر این آزمایش نظارت داشته است. کیم پس از این آزمایش گفت که کره‌شمالی حالا می‌تواند «نوع جدیدی از موشک‌های قاره‌پیما را با کلاهک‌های اتمی مجهز کرده و فاضلاب‌های اشرار روی زمین، ازجمله خاک امریکا را هدف قرار دهد.» وی افزود: «این موفقیت بزرگ به ما ضمانت محکمی می‌دهد تا شیوه‌یی دیگر از حمله اتمی به امریکای امپریالیست و دیگر قدرت‌های خصمانه را آغاز کنیم.» مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا پس از اعلام این خبر گفت: کره‌شمالی باید از اعمال و لفاظی‌هایی که به بی‌ثباتی منطقه بینجامد، پرهیز کند و به جای آن به برداشتن گام‌های محکمی برای انجام تعهدات بین‌المللی‌اش تمرکز کند. ایالات متحده امریکا پیش از این آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی را جدی نگرفته بود.

کارشناسان معتقدند که کره‌شمالی در حال تکمیل وظایفش برای دسترسی به سلاح یا موشک‌هایی است که بتواند امریکا را هدف بگیرد. در ماه مارس کره‌شمالی گفته بود که مواد لازم که در برابر گرما مقاوم باشند را به دست آورده است.

عکس‌هایی از کیم، منتشر شده است که دارد به کلاهک‌های اتمی کوچک نگاه می‌کند. حالا هم ادعا می‌کنند که موتور لازم را برای موشک دارند. با این همه برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند: بسیار دشوار است که بتوان ادعاهای کره‌شمالی را تایید کرد.

خبرنگار بی‌بی‌سی در سئول می‌گوید که مقامات دولت کره‌جنوبی پذیرفته‌اند که کره‌شمالی پیشرفت‌های اساسی در این زمینه کرده است.

لاسینا زربو دبیر اجرایی کمیسیون معاهده منع جامع آزمایش هسته‌یی با بیان اینکه این نشست 13ژوئن «24خرداد» در وین برگزار می‌شود، اظهار کرد: گفت‌وگو با کره‌شمالی باید از نقطه‌یی آغاز شود.

همچنین به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری «کیودو» ژاپن، وی از لزوم گفت‌وگو با کره‌شمالی صحبت کرد و گفت: ما به مشارکت دادن کره‌شمالی نیاز داریم و باید به نگرانی‌های این کشور گوش دهیم و احتمال اینکه از طریق مذاکرات دیپلماتیک و مشارکت دادن پیونگ‌یانگ به راه‌حلی دست یابیم وجود دارد.

وی اضافه کرد: مذاکرات چندجانبه بهتر از انزوا نتیجه می‌دهد و باید از الگوی ایران در مورد کره‌شمالی نیز استفاده کرد.

این نخستین‌بار از سال2008 میلادی به بعد است که پیونگ‌یانگ به یک نشست سطح بالای بین‌المللی در زمینه هسته‌یی دعوت می‌شود. معاهده منع جامع آزمایش هسته‌یی سال1996 میلادی به تصویب سازمان ملل رسید اما جنبه الزام‌آور نداشت.

این معاهده با هدف تحقق منع هرگونه آزمایش هسته‌یی به امضای 183کشور رسید اما تنها 164کشور آن را در مجالس خود تصویب کردند و برای الزامی شدن این معاهده 44کشور دیگر نیز باید آن را امضا کنند و به تصویب مجالس خود برسانند.

مجالس 8کشور امریکا، چین، مصر، هندوستان، ایران، پاکستان، کره‌شمالی و رژیم‌صهیونیستی آن را تصویب نکرده است.

کره‌شمالی که به‌دلیل انجام آزمایش‌های هسته‌یی و پرتاب موشک دوربرد با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده بود اوایل سال جاری میلادی چهارمین آزمایش هسته‌یی خود را نیز انجام داد و از این رو با تحریم‌های بیشتری ازسوی شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد، اما به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی تصمیم گرفته است با موضوع کره‌شمالی و آزمایش‌های هسته‌یی این کشور، برخورد متفاوتی کند.

اوضاع در منطقه بعد از چهارمین آزمایش اتمی کره‌شمالی در ماه ژانویه و پرتاب مناقشه‌برانگیز ماهواره‌یی به فضا بسیار متشنج شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های خود علیه کره‌شمالی را شدت بخشیده است. چین هم که آخرین متحد بزرگ این کشور منزوی است این تحریم‌ها را در این بین اجرا کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر