اخبار

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۶۷

نوعی «وای‌فای» که فقط شما را می‌شناسد

محققان موفق شدند نوعی وای‌فای طراحی کنند که کاربر خود را بشناسد.

در بسیاری از مکان‌هایی که وای‌فای ارائه می‌شود، برای تمامی افرادی که سیستم هوشمند دارند قابل شناسایی و استفاده است، اما محققان موفق به طراحی نوعی وای‌فای شدند تا برای کاربر مشخصی قابل استفاده باشد و دیگران از آن استفاده نکنند. تیم محققان علوم کامپیوتر دانشگاه MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) این سیستم را طراحی کرده‌اند. از نظر کاربران، شبکه‌های بی‌سیمی، مناسب هستند که دستگاه‌های موجود در محدوده را به سرعت شناسایی کنند. این فناوری بی‌سیم، با نام Chronos ارائه شده است که در تعیین موقعیت، 20 برابر دقیق‌تر از موارد گذشته است. شناسایی کاربر با استفاده از این وای‌فای تا 97 درصد درست است. این سیستم فقط کاربر خود را شناسایی کرده و به او امکان دسترسی به شبکه را خواهد داد. این بررسی در همایش USENIX ارائه شده است.


ابداع چسب هوشمند برای کنترل دیابت

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه فدرال کارولینای شمالی یک چسب مصنوعی بدون درد با سلول‌های طبیعی بتا ابداع کرده‌اند که می‌تواند سطوح قند خون را در زمان لازم تنظیم کند. محققان یک چسب هوشمند انسولین تولید کرده‌اند که می‌تواند سطوح افزایش یافته قند خون را شناسایی کرده و در صورت نیاز، دوزهای انسولین را درون جریان خون ترشح کند.

نتایج این تحقیق که در مجله Advanced Material منتشر شد، نشان داده که این چسب می‌تواند جرقه جدیدی از امید را برای بیماران دیابت نوع یک و دو که نیاز به نظارت مداوم بر سطح انسولین دارند، ارائه کند. این چسب کوچک مربعی شکل با صدها میکروسوزن پوشانده شده که هر کدام به اندازه یک مژه هستند. این سوزن‌ها با واحدهای ذخیره میکروسکوپی انسولین و آنزیم‌های حساس به قند پر شده‌اند که بطور خودکار در زمان بالا رفتن بیش از حد قند خون، وارد خون می‌شوند. سلول‌های بتا شامل سلول‌های منحصربفرد لوزالمعده در بدن انسان هستند که هورمون انسولین را ساخته، ذخیره کرده و میزان آن را در بدن تنظیم می‌کند. در مبتلایان به دیابت، تعداد این سلول‌ها بطور چشمگیری کاهش می‌یابد.


قطارهای ژاپنی نامرئی می‌شوند

قطارهای گلوله‌یی براق ژاپن با چنان سرعتی حرکت می‌کنند که به سختی دیده می‌شوند، اما از سال 2018 به بعد دیگر حتی در زمان توقف نیز به سختی دیده خواهند شد. شرکت Seibu Group از کازویو سجیما، معمار ژاپنی خواسته تا ظاهر و فضای داخلی قطار کمان قرمز (Red Arrow) این شرکت را مجددا طراحی کند. این طراحی مجدد برای بزرگداشت صدمین سالگرد این شرکت انجام خواهد شد. طرح اولیه سجیما به نمایش یک قطار با خطوط گرد به همراه یک پوشش نیمه بازتابنده و یک پوشش که مانند آینه عمل می‌کند، پرداخته است که محیط اطراف را بازتاب کرده و مشاهده آن را در زمان حرکت دشوار می‌سازد. به گفته وی، این قطارها به شکلی طراحی شده‌اند که با نمای زمینه ترکیب شوند. سجیما برای داخل قطار یک زمینه آرام‌بخش شبیه اتاق نشیمن تصور کرده است. تنها تعداد محدودی از قطارهای سریع‌السیر از طراحی سجیما برخوردار خواهند شد.


ضرر 14میلیون دلاری «پرندگان خشمگین»

شرکت سازنده بازی «پرندگان خشمگین» (Angry Birds)، سال میلادی گذشته 14.75میلیون دلار از دست داد. شرکت رویو اینترتینمت (Entertainment Rovio)، سازنده بازی «پرندگان خشمگین» برای تلفن‌های همراه، اعلام کرد که در سال2015 به دلیل بازسازی و سرمایه‌گذاری روی فیلم هالیوودی سه‌بعدی، متحمل ضرر شد. درآمد شرکت رویو برای سه سال متوالی به دلیل کاهش صدور مجوز کاهش یافته است و این شرکت نتوانسته است توفیق دنباله‌داری در ساخت بازی‌های چشمگیر دیگری داشته باشد و همچنین در سال گذشته یک سوم از نیروی کار خود را از دست داده است. رویو می‌گوید این تعدیل نیرو، 13میلیون یورو معادل 14.75میلیون دلار برای او خرج برداشته، در حالی که این شرکت در سال2014، 10میلیون و در سال2012، 77میلیون سود داشته است. سهام رویو از 158میلیون دلار سال گذشته به 142میلیون سقوط کرده و درآمد حاصل از بازی‌هایش حدود 114میلیون دلار است. با وجود این کاتی لِوورانتا، مدیرعامل رویو می‌گوید: درآمد سه ماهه ابتدایی سال جاری در حال حاضر سودآور است و چشم‌انداز موجود برای بقیه سال مثبت است. شرکت رویو امیدوار است که فیلم «پرندگان خشمگین» در ماه‌های آینده، به برد معاملات جدید و و افزایش فروش کمک کند. شرکت رویو در سال2012 اعلام کرده بود که نسخه سینمایی فیلم «پرندگان خشمگین» تابستان سال2016 به سینماها می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر