ساخت جمجمه چاپی سه‌بعدی

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۶۳

محققان بیمارستان کودکان سی.‌‌اس مت دانشگاه میشیگان با همکاری دکتر «سجاد عرب‌نژاد»، دانش‌آموخته دانشگاه شریف از جمجمه یک نوجوان مبتلا به نوعی تومور نادر برای انجام عمل جراحی چاپ سه‌بعدی کردند.

این تومور نادر و تهاجمی در بینی پارکر تورچان 15 ساله «آنژیوفیبروم گلو و بینی نوجوانان» نام داشته که در پشت حفره بینی رشد می‌کند و بیشتر بر نوجوانان مذکر اثر می‌گذارد. توچان در ابتدا با علائم عادی سرماخوردگی روبرو شده بود اما تشخیص بعدی بسیار جدی‌تر و شامل نوع نادری از تومور در بینی و سینسوس وی بود که در جمجمه وی تا نزدیکی مغزش گسترش یافته بود. تومور تا چنان اعماقی پیش رفته بود که با آندوسکوپی عادی قابل مشاهده نبود و محققان نیاز داشتند بهترین تصویر از گستره تومور را برای موفق برگزار کردن عمل جراحی برای برداشتن آن به دست بیاورند. آن‌ها به این منظور یک نسخه سه‌بعدی از جمجمه توچان ساختند. این مدل که از پلیلاکتیک اسید ساخته شده با ارائه نسخه کاملا مشابهی از آناتومی سر و صورت توچان و روشی برای دستیابی به تومور بدون نیاز به دست به شبیه‌سازی عمل جراحی پیش رو برای پزشکان پرداخت. تومور توچان از دو بخش بزرگ برخوردار بود که یکی از آنها به اندازه یک تخم‌مرغ و دیگری به اندازه کیوی بود. این حجم دقیقا در مرکز اسکلت سر و صورت در زیر مغز و نزدیک اعصاب کنترل‌کننده حرکات چشم و بینایی قرار داشت.

محققان در نهایت توانستند با موفقیت کل تومور را از سر توچان خارج کنند. دکتر سجاد عرب‌نژاد و دکتر کایل وانکوورینگ کار آماده‌سازی این مدل سه‌بعدی را انجام دادند. منبع خون تومور یک روز پیش از جراحی از طریق آمبولیزاسیون قبل از عمل برای کاهش خونریزی مسدود شد. بخش بزرگی از تومور با آندوسکوپی از طریق دهان خارج و باقی‌مانده آن از طریق بینی از زیر مغز جمع‌آوری شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر