مجرمان بزرگ مالیاتی

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۵۴

گروه اقتصاد ورزش

دادستانی پاناما موارد مطرح شده علیه مسی و زامورانو را فراتر از حد اتهام توصیف کرده و نام‌بردگان را مجرم قطعی می‌داند. فساد مالی و اخلاقی در فیفا تمام نشده و هنوز هم اخباری از فساد حتی در قلب کمیته اخلاقی به گوش می‌رسد. در همین حال ستارگان دنیای فوتبال هم داستان با سیاست‌مداران دست به فرار مالیاتی و پول‌شویی زده و از لو رفتن ردپای خود در رفتارهای غیر اخلاقی در اقتصاد و سیاست و ورزش شرم نمی‌کنند.

اسناد یک شرکت بین‌المللی در پاناما از سوی رسانه‌های این کشور فاش شده و نشان از همدستی پلاتینی، زامورانو، لیونل مسی، مقامات بارسلونا، شهردار چند شهر مهم در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه دارد. شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در زمینه مدیریت شرکت‌های برون مرزی (Offshore) در بیش از 35 کشور جهان است، این شرکت‌ها معمولا پوششی برای فرار مالیاتی هستند و صاحبان واقعی آنها هم مشخص نیستند. در میان بخش عظیمی از این اطلاعات اسامی افراد مشهوری اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، دلالان اسلحه، جاسوسان و حتی ورزشکاران به چشم می‌خورد.

بر این اساس بیش از 200هزار شرکت تاسیس شده‌اند که افراد مشهور برای فعالیت‌های مالی خود از آنها استفاده می‌کردند. این گزارش در پی تحقیقات یک ساله کنسرسیوم جهانی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ) و خبرنگاران روزنامه زوددویچه روی 11.5میلیون سند افشا شده، گردآوری شده است. این اطلاعات مربوط به سال 1975 تا پایان سال گذشته است و از آن با عنوان تحقیقی یاد شده که هرگز در این ابعاد روی شرکت‌های خارجی صورت نگرفته است.

حدود 400خبرنگار از 80کشور جهان همزمان انتشار اسناد این شبکه پولشویی را با عنوان «اوراق پاناما» در صدها رسانه‌‌ جهان آغاز کردند. اطلاعات آنها نشان می‌دهد حداقل 140سیاستمدار و مقام مسوول از کشورهای مختلف جهان مشتری شرکت حقوقی «موساک فونکسا» هستند. جاسوسان شناخته شده و روسای باندهای قاچاق مواد مخدر هم مشتری این شرکت هستند و شماری از نهادهای مالی بین‌المللی ازجمله برخی بانک‌های آلمانی در این شبکه پولشویی دست دارند. از سوی دیگر میشل پلاتینی یکی از افراد تاثیرگذار در روند پول‌شویی بوده و به بسیاری از سیاسیون اجازه داده تا به نام کمک به فوتبال یا حضور در مراسم خیریه پول خود را وارد چرخه پول‌شویی کنند، اما ردپای این تحرکات مالی اکنون کاملا کشف و مشخص شده است.


مدارک فرار مالیاتی و پولشویی مسی و پلاتینی فاش شد

در میان شخصیت‌های ثروتمند و سیاستمداران بزرگ جهان که در اسناد پاناما مدارک پولشویی و فرار از مالیات آنها رو شده است نام لیونل مسی و میشل پلاتینی هم به چشم می‌خورد. به نقل از AS، در اسناد رو شده درباره فعالیت‌های مالی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی جهان، نام میشل پلاتینی و لیونل مسی به عنوان شخصیت‌های برتر فوتبالی که با استفاده از شرکت‌های پوششی اقدام به فرار مالیاتی و پولشویی می‌کردند به چشم می‌خورد. این اسناد به تازگی و توسط روزنامه زیتن آلمان فاش شده که دارای حجم 2. 6ترابایت و شامل 11. 5میلیون سند است. شرکت موسافک فونسکا که در زمینه تاسیس شرکت‌های خارجی برای شخصیت‌های سیاسی و ثروتمند جهان فعالیت می‌کند اعلام کرده که به تازگی هک شده و اسناد این شرکت‌ها فاش شده است. لیونل مسی و پدر وی یک شرکت پوششی با نام «مگا استار انترپرایز» تاسیس کرده‌اند. این بازیکن آرژانتینی و پدر وی هم‌اکنون به دلیل فرار مالیاتی در اسپانیا تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

شکایت خانواده مسی از 2رسانه اسپانیایی

بنا بر گزارش روزنامه اسپورت کاتالونیا پس از اتهامات جدید پول‌شویی علیه خانواده فوق‌ستاره آرژانتینی بارسلونا، آنها از دو روزنامه اسپانیایی به خاطر اتهام دروغ شکایت می‌کنند. برخی رسانه‌های اسپانیا ادعا کردند اسناد حقوقی‌ای در کشور پاناما فاش شده که شماری از اشخاص مشهور و مقامات سیاسی کشورها و ستاره‌های فوتبال در سراسر جهان از جمله لیونل مسی و میشل پلاتینی درگیر فساد مالی‌اند و برخی از آنها به فرار مالیاتی و تعداد دیگری به پولشویی متهم شده‌اند.

بنابرگزارش دو روزنامه اسپورت کاتالان و موندو دیپورتیو خانواده مسی پس از نشر اتهامات جدید علیه خانواده آنها پس از سال 2013 قصد دارند علیه دو روزنامه اسپانیایی که این اتهامات را مطرح کردند، شکایت کنند. نشریه موندو دیپورتیو در چاپ چند روز پیش خود نوشت: خانواده مسی شکایتی را آماده کردند تا امروز علیه دو روزنامه «El Confidencial» و «La Cerca» اسپانیایی به خاطر انتشار اطلاعات دروغ ارائه کنند. روزنامه اسپورت کاتالان هم این خبر موندودیپورتیو را تایید کرد و افزود: خانواده مسی در مقابل این اتهامات سکوت نخواهند کرد و با تمام قدرت مقابل آنها می‌ایستد. این دو روزنامه اسپانیایی ادعا کرده بودند: مسی به محض تاسیس شرکتی در کشور پاناما از طریق دفتر وکلا آرژانتین، دادستانی اسپانیا او را به مبلغ 4میلیون و 600هزار دلار فرار مالیاتی محکوم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر