آینده صنعت خودرو به ارتباط با شرکا و قراردادهای تجاری‌اش گره خورده است

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۳۹

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی ترازنامه شرکت را به‌روزآوری می‌کند و این امر توان مذاکراتی شرکت را با اعتبار‌دهندگان و طرف‌های تجاری‌اش بهبود می‌بخشد؛ البته این اقدام به‌طور مستقیم اثر سریعی روی وضعیت شرکت ندارد اما اگر شرکت از این پتانسیل استفاده و ترازنامه مناسبی ایجاد کند، می‌تواند اثر مثبتی در مذاکرات بگذارد.

صنعت خودرو از مهم‌ترین و پرشتاب‌ترین صنایع بورسی است و همواره گفته می‌شود که صنعت خودرو صنعت محرک رشد اقتصادی است، اما آینده وضعیت خودرو به نوع ارتباط آن با شرکا و قراردادهای تجاری‌اش گره خورده است. حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره صنعت خودرو و تاثیر آن در آینده بازار سرمایه گفت: اهمیت صنعت خودرو بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما مهم‌ترین نکته اثرگذار در این صنعت به تحقق قراردادهای تجاری این شرکت‌ها با شرکای خارجی برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: صنعت خودرو در چند سال اخیر از عقب ماندن دانش تکنولوژیکی نه از باب قطعه‌سازی، بلکه از باب تولید محصولات جدید و به‌روز رنج کشیده است بنابراین اینکه به شبکه‌های جهانی و شرکت‌های معتبر خارجی وصل شود، به این صنعت کمک موثر و اثربخشی می‌کند. این مقام مسوول با اشاره به اهمیت فراهم شدن بستر تولید رقابت پذیر به کمک شرکای خارجی در صنعت خودرو اظهار داشت: در این فضای جدید باید دید که صنعت خودرو موفق به چه تعاملاتی می‌شود و با چه شرکت‌هایی می‌تواند شراکت کند؛ البته نحوه شراکت نیز نکته بسیار مهمی است که در صنعت خودرو اثر می‌گذارد.

معاون سازمان بورس، درباره افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی در صنعت خودرو اظهارنظر کرد و گفت: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی قطعا به شرکت کمک می‌کند که جریان نقدینگی شرکت افزایش پیدا کند، اما از محل مازاد تجدید ارزیابی پول جدیدی وارد شرکت نمی‌شود و چون پول جدیدی وارد شرکت نمی‌شود، روی جریان نقدینگی شرکت اثری نخواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی ترازنامه شرکت را به‌روزآوری می‌کند و این امر توان مذاکراتی شرکت را با اعتبار‌دهندگان و طرف‌های تجاری‌اش بهبود می‌بخشد؛ البته این اقدام به‌طور مستقیم اثر سریعی روی وضعیت شرکت ندارد اما اگر شرکت از این پتانسیل استفاده کند و ترازنامه مناسبی ایجاد کند، می‌تواند اثر مثبتی در مذاکرات بگذارد.

امیری در خصوص میزان اثربخشی واقعی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی در بهبود شرایط یک شرکت خودرویی تصریح کرد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی به‌صورت مستقیم اثری روی شرکت نمی‌گذارد، اما اثر غیرمستقیم زمینه‌یی می‌شود که شرکت وضعیتش را بهبود بخشد و توسعه بدهد. البته تحقق این مهم به اینکه مدیران این شرکت‌ها در ادامه چطور فعالیت کنند، فعالیت خود را توسعه دهند، با شرکا و طرف‌های خارجی مذاکره داشته باشند و چه امکاناتی را فراهم کنند، برمی‌گردد. یکی از روش‌های اصلاح ساختار مالی، افزایش سرمایه است. اما این تنها راه نیست بلکه راه‌های متعددی برای بهبود وضعیت سمت چپ ترازنامه وجود دارد و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی روشی است که باید بعد از اجرایی کردن آن سراغ اصلاح ساختار رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر