رابطه کارگزاری یک بحث است و استفاده از واسطههای ارتباطی با بانکها بحث دیگری است و باید بین آنها تفاوت قائل شد. کسراییپور مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه اداره عملکرد ارزی بانک مرکزی یکی از فیلترهای شبکه سوییفت است، اظهار داشت: سوییفت صرفا یک واسطه ارتباطی بین بانکهاست و زبان استاندارد و مطمئن و کمهزینه بین بانکها محسوب میشود. وی ادامه داد: رابطه کارگزاری یک بحث است و استفاده از واسطههای ارتباطی با بانکها بحث دیگری است و باید بین آنها تفاوت قائل شد. کسراییپور تصریح کرد: اداره عملیات ارزی ادارهیی است که متولی دریافتها و پرداختهای شرکتها و سازمانها و وزارتخانههای دولتی است نه بخش خصوصی. وی گفت: ما در واقع یکی از یوزرهای سوییفت هستیم و از زمانی که شبکه سوییفت وصل شده از امکانات و مزایای سوییفت استفاده میکنیم و از آن بهره میبریم. مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی بااشاره به بازدید خبرنگاران از اتاق سوییفت بانک مرکزی افزود: برای افرادی که در اتصال سوییفت تردید داشتند یک مورد از اتصال پیام را از شروع تا انتهای آن برای کارگزار خارجی به نمایش گذاشتیم.
کسراییپور خاطرنشان کرد: زمانی که دستور پرداختی از طرف متقاضیان مانند شرکت نفت و شرکت گاز و سایر شرکتهای دولتی به بانک مرکزی ابلاغ میشود در صورتی که الزامات کار مشکلی نداشته باشد سراغ پرداخت و به بانکی میرویم که با آن رابطه کارگزاری داریم پیامی را میزنیم و از او میخواهیم آن را به ذینفع انتقال دهد و این فرآیند را در سه مرحله ایجاد میکنیم، ما سه مرحله در سوییفت داریم، ایجاد پیام، امضای 2 و درنهایت امضای یک. مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در مورد الزام اعتمادسازی بین اتاق بازرگانی و بانک مرکزی گفت: بنده تعجب میکنم از رییس اتاق بازرگانی ایران و چین و رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه که این اشتباه فاحش را درمورد سوییفت میکند کسی که سابقه تجاری حداقل 50ساله دارد نباید صراحتا اعلام کند وصل شدن سوییفت دروغ است. وی گفت: خوشبختانه همه خبرنگاران دیدند که سیستم لایوو زنده است و بانکها هم وصل هستند. کسراییپور افزود: باید بین ارتباط کارگزاری و داشتن روابط کارگزاری خوب و مناسب با ابزاری که ما میتوانیم با بانکها در ارتباط باشیم، تفکیک شود. وی تصریح کرد: سیستم سوییفت سیستمی است که ارتباط بین بانکها را در
واقع تسهیل میکند و مراودات و مذاکرات و پرداختهای آنها را دربردارد. من نمیخواهم سطح سوییفت را در حد تلفن تنزل دهم اما سوییفت تنها یک ابزار ارتباطی است و اول باید رابطه کارگزاری ایجاد شود و پس از به وجود آمدن اعتماد سراغ صحبت با بانک برویم که آن هم سوییفت است.