آشکار شدن آثار همکاری‌های ایران و ایتالیا در آینده نزدیک

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۰۹۷

جهانبخش مظفری سفیر ایران در ایتالیا در آستانه سفر ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا به تهران که در پاسخ به سفر رییس‌جمهور ایران به آن کشور صورت می‌گیرد، گفت که در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به ایتالیا 28یادداشت تفاهم مهم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، بانکی، انرژی، صنعتی و گردشگری به امضا رسیده و مقامات ارشد دو کشور درخصوص موضوعات گوناگون مورد علاقه طرفین به تبادل‌نظر و گفت‌وگو پرداختند. در جریان آن سفر پروژه‌های بزرگی بین دو کشور مورد گفت‌‌وگو قرار گرفت که البته باتوجه به ابعاد مختلف صنعتی و مالی این‌گونه پروژه‌ها نهایی شدن و اجرایی کردن آنها به مطالعات دقیق و جزئی کارشناسی نیاز خواهد داشت. نکته مهم اینکه شرکت‌های بزرگ و نهادهای بیمه‌یی نظیر ساچه با آمادگی کامل وارد مراحل اجرایی این‌گونه پروژه‌ها شدند.

به گزارش ایسنا، مظفری در این خصوص خاطرنشان کرد: در این مسیر و باتوجه به اینکه اقدامات مطالعاتی و نهایی‌سازی جزئیات فنی و مالی بسیاری از بخش‌های مختلف همکاری که نقطه شروع آن سفر ریاست محترم جمهوری به رم بود، در حال نتیجه دادن است، نخست‌وزیر ایتالیا تنها به فاصله حدود سه ماه از سفر موفق آقای روحانی به رم، از جمهوری اسلامی ایران بازدید رسمی به عمل می‌آورد. براساس برنامه نهایی شده آقای رنتزی روزهای 23 و 24فروردین ماه در ایران خواهد بود. با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران که در واقع مکمل سفر ریاست محترم جمهور به ایتالیاست به تدریج آثار همکاری‌های عملی دو کشور آشکار خواهد شد.

سفیر کشورمان در رم همچنین با تاکید بر اینکه ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران در دوره قبل از اعمال تحریم‌ها بوده است، گفت: این کشور با اقدامات مختلف درصدد بازگشت به جایگاه قبلی خود در رابطه با ایران بوده و در این راستا فعالیت‌های دیپلماتیک فشرده‌یی بین دو کشور به اجرا درآمده است. براساس برنامه تنظیم شده هیاتی متشکل نزدیک به 120نفر از صاحبان صنایع، مدیران ارشد بانک‌ها، ساچه، نهادهای معتبر تجاری و سرمایه‌گذاری ایتالیا نخست‌وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند و نخست‌وزیر ایتالیا علاوه بر ملاقات با مقامات عالی‌رتبه کشور سفری نیز به پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اصفهان، خواهد داشت.

مظفری در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به جایگاه ایتالیا در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: ایتالیا عضو هفت کشور بزرگ صنعتی جهان و چهارمین قدرت بزرگ اقتصادی موثر اروپاست و سفر نخست‌وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مزایای دوجانبه از بعد توسعه روابط ایران با مجموعه اتحادیه اروپایی نیز بسیار حائزاهمیت است. همچنان که سفر ریاست محترم جمهور به رم علاوه بر ابعاد دوجانبه آثار بسیار قابل‌توجهی را از نظر روابط اسلامی با اروپا و کلید خوردن آغاز فصل جدید روابط کشور با کشورهای بزرگ صنعتی جهان از خود بر جای گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر