معمار اتحاد دو آلمان درگذشت

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۶۰۶


گروه جهان «هانس دیتریش گنشر» وزیر خارجه اسبق آلمان که از او به عنوان معمار اتحاد دو آلمان نام برده می‌شود، در 89سالگی در شهر بن درگذشت. ‏

به گزارش دویچه‌وله، پنج‌شنبه گذشته دفتر «هانس دیتریش گنشر» در شهر بن گزارش داد که درگذشت وی بر اثر عارضه قلبی ‏بوده است. گنشر از سال1964 تا 1974 وزیر کشور آلمان و از سال1974 تا سال1992 وزیر خارجه آلمان و قائم‌مقام صدراعظم‌های وقت یعنی ‏هلموت اشمیت و هلموت کهل بود. وی که به‌عنوان «معمار اتحاد دو آلمان» شناخته می‌شد، همچنین از سال1974 تا 1985 رییس حزب لیبرال دموکرات‌های آلمان ‏‏ (‏fdp‏) بود. ‏ از او به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران جهان در قرن بیستم نام برده می‌شود.

سیاست تشنج‌زدایی، پشتیبانی او از سیاست‌های میخاییل گورباچف رییس‌جمهور شوروی سابق به ایجاد تغییرات همچنین توانایی او برای اطمینان دادن به متحدان غربی نقش مهمی در هموار کردن راه برای اتحاد دو آلمان در سال۱۹۹۰ میلادی داشت. گنشر دیپلماتی هوشمند، راهبری مهم در حزب دموکرات آزاد آلمان و یکی از سازندگان وحدت در آلمان بود. او شنونده‌یی متبحر بود و به تحولات زمانه همواره به دقت گوش می‌سپرد. توانایی گنشر در گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل ازجمله در مذاکرات همواره مورد ستایش قرار داشته است. گنشر خود گفته بود: «من این خوشبختی را داشته‌ام که زمان خداحافظی‌ام از صحنه سیاسی را خود تعیین کنم.» او در پی توصیه‌های پزشکان در سال۱۹۹۲ پس از ۱۸سال ریاست وزارت خارجه آلمان و ۲۳سال حضور در کابینه‌ دولت از صحنه کناره گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر