لزوم توجه به مخازن نفت‌وگاز با ضریب اطمینان بالا

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۷۰

شانا| حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هزینه روزانه نگهداری دکل‌های دریایی را ٣٠٠هزار دلار اعلام کرد و گفت: کاهش زمان حفاری به نوعی نوسانات ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران می‌کند.

حیدر بهمنی بااشاره به هزینه ٣٠٠هزار دلاری نگهداری روزانه از دکل‌های دریایی گفت: بر این اساس باید اکتشاف مخازن نفت‌وگاز ضریب اطمینان بالایی داشته باشند، در غیر این‌صورت هزینه فراوانی به شرکت تحمیل می‌شود.

وی بااشاره به هزینه بالای حفاری در دریا، تصریح کرد: کاهش زمان حفاری سبب صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌یی در هزینه‌ها می‌شود که این امر به‌نوعی نوسانات ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران می‌کند.

وی درباره برنامه شرکت ملی حفاری ایران برای حضور در خزر نیز تصریح کرد: به‌دلیل مشغله فراوان در بخش خشکی و خلیج‌فارس، هنوز این امکان فراهم نشده تا به سرمایه‌گذاری و حضور جدی در خزر بیندیشیم. بهمنی بااشاره به خرید دکل حفاری در سال‌های گذشته، اظهار کرد: عده‌یی گمان می‌کردند با خرید یک دکل می‌توانند به فعالیت در بخش حفاری مشغول شده و پول پارو کنند، درحالی که برای فعالیت در این بخش علاوه بر دانش فنی باید تخصص‌های ویژه صنعت حفاری را نیز دارا بود. وی بااشاره به رشد روزافزون فناوری بخش حفاری، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته به‌دلیل نوسانات شدید قیمت نفت، شرکت‌های حفاری برای جبران کاهش شدید قیمت به سمت فناوری‌های روز حرکت کردند تا زمان حفاری را کاهش دهند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: اما در ایران، تحریم‌ها سبب شد تا از فناوری‌های روز دنیا در این زمینه فاصله بگیریم که برای جبران این عقب‌ماندگی، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در این بخش داریم. به گفته وی، با این حال در این مدت، تجربه‌های خوبی هم کسب کرده و به سمت بومی‌سازی برخی خدمات حرکت کردیم و حتی زمان حفاری را نیز کاهش دادیم. بهمنی بااشاره به برنامه‌ریزی برای دستیابی به فناوری‌های نوین در این بخش اظهار کرد: از طریق به‌کارگیری دستگاه‌های حفاری RSS، سرعت حفاری به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و با استفاده از این دستگاه‌ها و سایر فناوری‌ها می‌توان بازدهی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد. وی درباره کیفیت تولیدات نیز تصریح کرد: پیش از لغو تحریم‌ها به‌دلیل شرایط کشور ناچار بودیم هزینه کیفیت را هم بپردازیم و این درحالی است که تحریم‌ها لغو شده و سازندگان باید علاوه بر کاهش هزینه‌ها به کیفیت و قیمت رقابتی نیز توجه داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: سازندگان داخلی باید توجه داشته باشند حال که فضای بین‌المللی ایران تغییر کرده است، آنها نیز باید کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند تا بتوانند در بازار رقابتی حضور داشته باشند و ما هم درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از آنها حمایت خواهیم کرد. وی با تاکید بر توجه به زمان و کیفیت در اجرای پروژه‌ها، تصریح کرد: در گذشته به‌دلیل تحریم‌ها و نبود فضای رقابتی نگاه‌مان به چینی‌ها بود و ناچار بودیم از کالاهای آنها استفاده کنیم، اما اکنون چینی‌ها نیز باید کالاهای قابل رقابت از نظر کیفیت و قیمت به بازار ایران عرضه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر