تحلیل

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۶۷

اولویت‌های اقتصادی در سال پیش‌رو

گروه صنعت|

سال95 به‌نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شد. به واقع، در سال پیش‌رو، احیای واحدهای تولیدی کشور و افزایش صادرات از مهم‌ترین اولویت‌های مسوولان به شمار می‌رود. حال صنعتگران و دولتمردان باید درراستای تحقق آن، موانع را بررسی و با اجرای آن رشد اقتصادی کشور را در این سال رقم بزنند. حال باوجود اینکه در سال94 اجرای برجام کلید خورد، صنعتگران و دولتمردان نیز برنامه‌های جامعی را برای به کرسی نشاندن رشد اقتصادی درنظر دارند که در زیر دیدگاه هریک را می‌خوانید:


بازسازی روابط اقتصادی در سال95

وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به اولویت‌های اقتصادی در سال95 گفت: خراب کردن مدت‌ها زمان برد و دوباره ساختن قطعا زمان بیشتری لازم دارد؛ مهم این است که در سال95 در مسیر بازسازی روابط اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت کشور قدم خواهیم برداشت. محمدرضا نعمت‌زاده درباره وضعیت حوزه صنعت و معدن کشور در سال94 اظهار کرد: شاخص‌های نرخ رشد هنوز نهایی نشده و بانک مرکزی و مرکز آمار نیز در حال انجام محاسبات هستند تا برخلاف سال‌های گذشته که شاخص‌ها اصلا اعلام نمی‌شد یا با تاخیرهای طولانی به اطلاع می‌رسید، گزارش کاملی از وضعیت اقتصاد کشور به‌خصوص در حوزه صنعت و معدن تهیه و برای اطلاع مردم منتشر شود. وی ادامه داد: پیش‌بینی من این است که نهایتا تا نیمه اول امسال، نتیجه بررسی‌ها و محاسبات بانک مرکزی و مرکز آمار نهایی و منتشر شود، البته مرکز آمار برآوردهای اولیه خود را در اواخر سال94 برای 9ماهه نخست سال گذشته اعلام کرد اما برای تکمیل این گزارش که تصویری از وضعیت اقتصاد کشور در سال94 ارائه می‌شود باید تا شهریور سال95 صبر کنیم. نعمت‌زاده در تشریح برآورد خود از شاخص‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال94 گفت: برای پیش‌بینی شرایط شاخص‌ها در سال94 باید نیم نگاهی هم به وضعیت سال93 داشته باشیم؛ سال93 در بخش صنعت حدود 6.5درصد و در بخش معدن رشدی 10درصدی داشتیم اما در سال94 این روند به علت افت قیمت‌های جهانی، کاهش قیمت نفت و رکودی که هم در سطح بازارهای بین‌المللی و داخلی، قطعا در سال94 مانند سال93 نخواهد بود، گرچه امیدوارم رشد بخش صادرات که حدود 5درصد بوده، بخشی از این افت را در بخش‌های دیگر جبران کند.


امید بخش‌خصوصی به بهبود شاخص‌ها

مسعود خوانساری رییس اتاق تهران هم گفت: سال1394 با موفقیت باشکوه توافق هسته‌یی و اجرای برجام و البته با دل‌نگرانی از تداوم رکود عمیق به پایان رسید. بخش خصوصی ایران سال گذشته را با تمام مصایب آن با سربلندی به پایان رساند چراکه از پس تنگناهای مالی و نگرانی بسیار هنوز هم چرخ‌های اقتصاد ایران به همت همین بخش به گردش در می‌آید. امروز بخش خصوصی همچنان استوار و پرامید در انتظار آغازی دوباره است. امید فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در سال جدید به تحقق یک هدف عظیم دوخته شده است. در صورتی که حاکمیت کشور به وفاق کامل برای احیای دوباره اقتصاد ملی برسند (که امیدواریم چنین شود) به‌طور حتم، سال95 می‌تواند به نقطه عزیمت اقتصاد ایران از رکود به رونق تبدیل شود.


توجه ویژه دولتی‌ها به رونق بخش تولید

در همین راستا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بااشاره به اینکه وزارت صنعت درراستای برنامه‌های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدامات لازم را انجام خواهد داد، گفت: امسال وزارت صنعت در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌یی را به بخش تولید می‌کند. حسین ابویی‌مهریزی با بیان اینکه باید امسال در یک حرکت جدی با تداوم و توسعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جریان جدیدی را در حوزه اقتصادی به وجود آوریم، گفت: امسال وزارت صنعت در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌یی را به بخش تولید می‌کند.


پیشرفت سامانه گمرکی؛ اولویت امسال

رییس کل گمرک ایران نیز، پیشرفت سامانه یکپارچه امور گمرکی را مهم‌ترین اولویت اقتصادی سال95 خواند و گفت: ۹۵درصد عملیات ترخیص کالا، الکترونیکی است. مسعود کرباسیان درباره عملکرد گمرک در سال94 اظهار کرد: باتوجه به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تمایل کشورها به برقراری ارتباط گمرکی و تجاری با ایران به نحو محسوسی افزایش یافت و سطح دیدارها و گفت‌وگوهای مقامات گمرکی کشورهای مختلف با مسوولان گمرک ایران در مقایسه با سال‌های گذشته، به‌ویژه در دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم به‌شدت افزایش یافته است. وی تصریح کرد: علاوه بر دیدارهای دو جانبه ازسوی ایران و سایر کشورها تفاهم‌های زیادی نیز در جهت رشد همکاری‌های گمرکی و تجاری انجام شد.


اکتشاف معادن استراتژیک در سال جدید

همچنین رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره مهم‌ترین اولویت اقتصادی سال95 گفت: در سال۹۵ برای دستیابی به رشد اقتصادی سالانه ۸درصد همچنین تحقق اهداف سند چشم‌انداز، لازم است سرمایه‌گذاری خارجی در تمام حوزه‌ها ازجمله اکتشاف، فولاد، آلومینیوم، مس و طلا جذب شود. مهدی کرباسیان اظهار کرد: برنامه‌های اکتشاف معادن ایمیدرو که در سطح ۲۵۰هزار کیلومتر مربع شروع شده است، در سال۹۵ با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد. وی در ادامه عنوان کرد: هدف بعدی ما در سال۹۵ این است که همسوی برنامه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری همچنین دولت است، بتوانیم جایگاه حوزه معدن را در اقتصاد کشور رونق دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر