مذاکرات اقتصادی با آسیا و اروپا

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۶۶

گروه تجارت|

بخش خصوصی کشور در ایام نوروز 94، در قالب هیات‌هایی متشکل از فعالان اقتصادی و همگام با دولت، عازم دو سفر تجاری شد تا نخستین گام‌ها برای توسعه تجارت و اقتصاد ایران با نمایندگان آسیا و اروپا کلید بخورد. در این راستا، هیات اقتصادی متشکل از 110نفر از فعالان بخش خصوصی ایران با سفر به وین، مذاکرات و دیدارهای خود را با مقامات اقتصادی و فعالان بخش خصوصی اتریش برگزار کردند. در این سفر محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران سرپرست هیات اقتصادی ایران را برعهده داشت و فعالان اقتصادی با مقامات و فعالان اقتصادی اتریش، دیدار و از واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی این کشور بازدید کردند. از جمله دستاوردهای مهم این سفر می‌توان به امضای 8یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی به ارزش بیش از 2میلیارد یورو در زمینه خودرو، فولاد، دارو و بخش‌های مهندسی اشاره کرد. بر اساس این گزارش، در همایش اقتصادی اتریش و ایران که در محل اتاق اقتصاد اتریش برگزار شد، 8یادداشت تفاهم همکاری بین فعالان اقتصادی دو کشور در حضور روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و اتریش امضا شد. یادداشت تفاهم‌های امضا شده در این همایش به شرح زیر است: 1- قرارداد همکاری بین موسسه جهانی حلال و شورای اروپایی فتوا 2-یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت اتریشی الین موتورن Elin Motoren 3- یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی روژین دارو و شرکت اتریشی اگزامون Examon 4-یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی فکور صنعت تهران و شرکت تکنولوژی صنعت اتریش 5- یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازان ایران با شرکت مهندسی وامد اتریش VAMED 6 -یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی رایانه‌داران با هلدینگ پتروشیمی اتریش برای مبادلات مواد شیمیایی و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران 7- یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و انجمن قطعات اتریش 8- یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و شرکت اتریشی pman3.

جایگاه ویژه اتریش در پارادایم اروپایی ایران

در این زمینه، رییس اتاق بازرگانی ایران در «همایش اقتصادی اتریش و ایران» گفت: اتریش در سیاست اروپایی ایران جایگاه خاصی دارد. بدون تردید ظرفیت‌های اقتصادی مالی صنعتی و کشاورزی کشور هم در کسب این جایگاه موثر بوده است؛ اما مهم‌تر از آن، نحوه تعامل مسوولانه اتریش با ایران در دهه‌های گذشته دلیل جایگاه فعلی شما در نگاه ایران است. جلال‌پور خاطرنشان کرد: اتریش در دوره تحریم‌های اخیر، بیش از سایر کشور‌های اروپایی در حفظ تعهدات تجاری و صنعتی خود در قبال بنگاه‌های ایرانی کوشید. این امر سبب شده بنگاه‌ها بخش خصوصی ایران، آینده کار با بنگاه‌های اتریشی را ایمن‌تر از دیگران ببیند. رییس اتاق ایران همچنین گفت: شک ندارم شما به خوبی از ارزش جایگاهی که در «پارادایم اروپایی بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه» دارا هستید، آگاهید. وی خطاب به تجار اتریشی گفت: این مزیت را می‌توان به قراردادهای پایدار سود آور بزرگی تبدیل کرد که می‌تواند برای بسیاری از بنگاه‌های دو طرف، شکوفایی و برای ده‌ها هزار نفر در هردو کشور فرصت کاری ایجاد کند. رییس اتاق ایران گفت: دوره جدید اقتصاد ایران برپایه توسعه بخش مردمی اقتصاد و فعالیت‌های بنگاه‌های بخش خصوصی است. سیاست‌های جدید اقتصاد ایران که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، مبنای برنامه‌ریزی مسوولان کشور است. به گفته رییس اتاق ایران، رهبر ایران ضمن تاکید بر اجرایی شدن اصول اصلی اقتصاد مقاومتی، سال جاری را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام نهاده‌اند. در بندها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بسیاری از بخش‌ها دارای ظرفیت مشترک بین دو کشور دیده می‌شود. «تقویت اقتصاد دانش‌بنیان»، «حفظ و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشارکت و سرمایه‌گذاری به دیگر کشورها» و «بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده از انرژی‌های نو»، از جمله این آیتم‌های دارای ظرفیت و مورد علاقه دو کشور است.


احیای پوشش بیمه صادراتی در تجارت خارجی

از سوی دیگر جلال‌پور، از احیای پوشش بیمه‌یی برای بازرگانی بین دو کشور خبر داد. بر این اساس، در نشست تخصصی بانکی بین دو کشور، قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین ایران و اتریش امضا شد که قدم موثری جهت درست و اجرایی شدن مسائل مالی و بانکی بین دو کشور خواهد بود. در این نشست تخصصی عنوان شد که باید از بانک‌ها برای تسریع در احیای سرویس‌های مختلف بانکی مطالبه داشته باشیم. گفتنی است در نشست تخصصی تکنولوژی، دو کشور تمایل خود را به گسترش همکاری در بخش دانش و فناوری ابراز کردند و اعلام شد که یک هیات بزرگ تکنولوژیک به اتریش اعزام خواهد شد. رییس پارلمان بخش خصوصی ایران در این باره تصریح کرد: باید از بانک‌ها برای تسریع در احیای سرویس‌های مختلف بانکی مطالبه داشته باشیم. جلال‌پور تاکید کرد: شکی نیست سفر ریاست جمهور و هیات بزرگ اقتصادی اتریش به ایران و سفر هیات اقتصادی فعلی به وین نقش موثری در رشد روابط اقتصادی دو کشور خواهد داشت و امیدوارم سفر آتی رییس‌جمهور روحانی به وین قدم بزرگ بعدی باشد. از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی اتریش در همایش اقتصادی اتریش گفت: زمانی که به ایران برمی‌گردید، به همه بگویید که اتریش دوست، همراه و یار شماست. «لایتل» رییس اتاق اقتصاد اتریش بر اعتماد متقابل در توسعه تجارت دو کشور تاکید کرد و گفت: اقتصاد به معنی احترام، ارزش نهادن، خدمت‌گذاری و کمک به صلح است. وی با بیان اینکه ایران دارای توانمندی‌ و ظرفیت‌های فراوانی است، اعلام کرد: اتاق اقتصاد اتریش آمادگی دارد در تمام زمینه‌ها ازجمله ماشین‌آلات، تکنولوژی، بهداشت، زیرساخت‌ها، محیط‌زیست، مدیریت آب، فنی حرفه‌یی و گردشگری همکاری کند.


سرمایه‌گذاری سنگین در کریدور شرق

بر اساس این گزارش، همچنین همزمان با سفر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به اسلام‌آباد در ایام نوروز، هیاتی متشکل از حدود 60نفر از تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی با هدف مطالعه زمینه‌های تجارت و همکاری‌های اقتصادی با پاکستان به این کشور سفر کردند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در گزارشی نسبت به بررسی اوضاع اقتصادی پاکستان پرداخت و اعلام کرد: «اقتصاد پاکستان به شکل عمده روی کشاورزی تمرکز دارد و سهم این بخش در تولید ناخالص ملی نزدیک به ٣٣درصد ثبت شده است. صنایع نساجی به عنوان صنعت عمده پاکستان محسوب می‌شود که صادرات آن نزدیک به ١٢میلیارد دلار برای این کشور ارزآوری داشته و رقم 12میلیارد دلار ارز حاصل از فعالیت کارگران پاکستانی مقیم خارج، قسمت اعظم درآمدهای ارزی این کشور را در برمی‌گیرد. کشور چین بزرگ‌ترین شریک تجاری پاکستان با حجم بیش از 5میلیارد دلار در سال است، همچنین ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگ‌ترین کمک‌کننده و وام‌دهنده به پاکستان مطرح است. صادرات ١٢میلیارد دلاری منسوجات و پوشاک پاکستان به امریکا و اتحادیه اروپا نشان‌دهنده اهمیت این کشورها در اقتصاد پاکستان است.» بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمبود انرژی برق و گاز تاثیر بسیار نامطلوبی در توسعه صنایع این کشور ایجاد کرده و در مناسبات اقتصادی با ایران درصدد رفع این مشکل هستند. در همین زمینه؛ محمدرضا نعمت‌زاده گفت: تجارت آزاد قطعا می‌تواند موجب افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان شود و البته ملاحظاتی در آن دیده خواهد شد تا تولید محصولات صنعتی و کشاورزی لطمه نبیند. وی اظهارکرد: نداشتن روابط بانکی با پاکستان به عنوان یک مانع عمده در مسیر توسعه تجارت دو کشور، برداشته شده و به زودی هم عملیاتی خواهد شد. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در نشست‌های سال گذشته قرار بر این شد که یک برنامه راهبردی 5ساله را در بخش اقتصاد و توسعه تجارت تهیه کنیم که این سند تهیه شد و در جریان سفر روحانی به پاکستان به امضای طرفین رسید. لازمه کار با پاکستان این است که به‌طور متوسط، حداقل در سال 30درصد رشد صادرات داشته باشیم. از سوی دیگر؛ جلال‌پور گفت: در این سفر 4 جلسه مهم در زمینه‌های مختلف ازجمله بررسی وضعیت حمل‌ونقل بین دو کشور، انرژی، صنعت و معدن و تجارت برگزار شد. رییس اتاق ایران با اشاره به اهمیت کریدور شرق به غرب که ایران و پاکستان بر سر راه این کریدور قرار گرفته‌اند، افزود: چین در سال‌های گذشته بیشتر به توسعه شرق خود اهمیت داده و اکنون بنا دارد تا 800میلیارد دلار در غرب خود سرمایه‌گذاری کند تا توسعه و اشتغال در این منطقه ایجاد کند که ایران و پاکستان می‌توانند بهترین استفاده را از این ظرفیت انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر