افت ۱۰درصدی معاملات مسکن در تهران

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۶۳

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران، در اسفندماه سال ۱۳۹۴ تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه سال گذشته به میزان 8.5درصد کاهش و متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی 3.9درصد افزایش یافته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در مجموع حجم معاملات و متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در سال ۱۳۹۴ به ترتیب 154.7 هزار واحد مسکونی و 38.9 میلیون ریال بود که نسبت به سال 93 به ترتیب 10.3 و 0.8درصد کاهش داشته است.

دراین میان با نگاهی به چشم‌انداز فضای اقتصاد کلان و همچنین اقدامات انجام شده توسط نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن، بهبود عملکرد این بخش در سمت تقاضا و عرضه در سال ۱۳۹۵ دور از انتظار نیست.


کاهش 8.5 درصدی حجم معاملات

در اسفندماه سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 13.1هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال 93، 8.5درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در اسفندماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم 55.8 درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ این درحالی است که سهم مزبور در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۳، 2.4 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم 14.9درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴، ۲ و ۸ به ترتیب با سهم 10.5، 9.4 و 5.9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است 70.4درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به ۱۰منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۰، ۱، ۷ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها 29.6درصد از تعداد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.


افزایش 3.9درصدی قیمت مسکن

گزارش اخیر بانک مرکزی حاکی از آن است که در اسفندماه سال ۱۳۹۴، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران 42.1میلیون ریال بود که نسبت به بهمن 94 و اسفند سال 93 به ترتیب 7.5 و 3.9درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال93 به منطقه ۱۱ (معادل 5.2 درصد) و بیشترین کاهش قیمت به منطقه ۱۰ (معادل 2.6) درصد تعلق دارد. در اسفندماه سال ۱۳۹۴ از میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 82.7 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 21.4 میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

همچنین در سال گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 154.7هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با سال قبل 10.3درصد کاهش نشان می‌دهد. در این سال متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 38.9 میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل با کاهش 0.8 درصدی مواجه بوده است.


رشد 9.8 درصدی اجاره‌بها

در اسفندماه سال ۱۳۹۴ شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال 93 به ترتیب 9.8 و 11.1درصد رشد نشان می‌دهد.

باتوجه به آنکه قراردادهای اجاره مسکن غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است، سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰) معادل 28.4 درصد است.

گفتنی است، بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در اسفندماه سال ۱۳۹۴ موید تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات تورم است به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاره‌یی در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال93 به ترتیب 9.8 و 11.1 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین متوسط رشد شاخص مذکور در شهر تهران و کل مناطق شهری طی سال ۱۳۹۴ به ترتیب معادل ۱۱ و 12.5 درصد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر