نقش قوه قضاییه در تحقق رسالت اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۴۰

امنیت اقتصادی، یکی از شاخص‌های اصلی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده است.

بدون تردید یکی از مهم‎ترین وظایف قوه قضاییه در حوزه صنعت و اقتصاد کشور فراهم کردن محیط سالم و امن کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی به‌خصوص تولیدکنندگان و به موازات این امر مهم نظارت بایسته و ژرف در راستای نیل به اصل تامین امنیت اقتصادی و برقراری آن در بالاترین سطح استاندارد در کشور است. توجه به محیط کسب‌وکار و ضرورت بهبود آن‌، محصول تجارب متعدد بسیاری از کشورهای جهان در مسیر توسعه بوده است. بدین‌ترتیب که پس از ناکامی در اعمال سیاست‌ها و مدل‌های توسعه اقتصادی همچون تعدیل اقتصادی و خصوصی‌سازی و باتوجه به تکانه‌های اجتماعی و اقتصادی که طی سی‌وچند سال گذشته اتفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر چنین کاری افتاده‌اند.

رویکرد بهبود محیط کسب‌وکار برای تحقق رشد و توسعه اقتصادی این است که خصوصی‌سازی، اعطای وام به طرح‌های تولیدی یا ایجاد زیرساخت‌ها برای رشد مستمر سرمایه‌گذاری و شکوفایی اقتصاد بومی را کافی نمی‌داند، چراکه در بسیاری از کشورها باوجود اجرای به نسبت کارآمد عوامل فوق، عدم توزیع صحیح و حمایت قاطع از آنان که به‌ راستی دغدغه کشور و اقتصاد ملی را دارند، موجب شده تا بخش خصوصی داخلی و خارجی اشتیاق کافی برای سرمایه‌گذاری از خود نشان ندهند!

لذا امروزه اهمیت و نقش کارکرد نهادهای قضایی در محیط کسب‌وکار در تمامی مطالعات جهانی از این قبیل مورد تاکید قرار گرفته است. مقابله هوشمندانه، بی‌ملاحظه و مقتدرانه با مفسدین اقتصادی، رانت‌خواری‌ها، انحصارطلبی‌ها و جلوگیری از فراهم شدن امکان دادن امتیازات خاص و ویژه‌خواری‌ها، باید ازجمله ضروری‌ترین دغدغه‌های دستگاه قضایی کشور باشد و حصول بدین مهم از اساسی‌ترین ملزومات تحقق عملی و عینی رسالت اقتصاد مقاومتی است.

در واقع فراهم کردن بستر فعالیت‌های مشروع و درست اقتصادی برای کسانی که به‌دنبال فعالیت سالم هستند از یکطرف و از طرف دیگر شناسایی و ممانعت از فعالیت‌های غیرمشروع و مخرب نسبت به کلیت اقتصاد کشور و ناامن کردن فضای کسب‌وکار برای آنان که بقای‌شان در سایه استفاده نامشروع و ویژه از امکانات کشور دوام می‌یابد از وظایف مهم نهادهای حاکمیتی به ویژه قوه قضاییه است.

البته شکی نیست که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آن‌گونه که موردنظر و تاکید خاص مقام معظم رهبری است، نیازمند همسویی و هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه نیز هست. در این میان، به جهت حوزه ماموریت‌ها و اهداف کلان، نقش دستگاه قضایی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بیش از سایر قوا و نهادهای نظارتی و کنترلی کشور تعیین‌کننده و موثر است.

باتوجه به اینکه قانون اساسی، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات و شکایات، نظارت نمودن بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع و اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین را از مهم‌ترین وظایف قوه قضاییه برشمرده است، می‌توان گفت که قوه قضاییه نقشی محوری درراستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد و به واسطه ابزار نظارتی و عملیاتی مقتدرانه خود می‌تواند آن را در مجرای صحیح و مورد انتظار قرار ‌دهد. رفع موانع از طریق بازرسی کل کشور و دیـوان عدالت اداری، ایجاد امنیت لازم قضایی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، کمک به مجلس و دولت در آسیب‌شناسی و رفع مشکلات و موانع سیستم‌های بانکی، مالیاتی و گمرکی، مبارزه جدی و عملی با مفاسد و مـفسدان اقتصادی که به واقع اصلی‌ترین جرم‌شان اختلاس اعتماد ملی است، هماهنگ‌سازی و بسیج دادسراها و دادگاه‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع و مشکلات قضایی آنان، بازرسی و نظارت بر اجرای صحیح قوانین از طریق سازمان بازرسی کل کشور و ابطال بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلاف قانون از طریق دیوان عدالت اداری و... در کنار همکاری بـا دولت و مجلس از جمله موضوعاتی هستند که قوه قضاییه می‌تواند در اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند.

به هر صورت آنچه مهم است اینکه نقش دستگاه قضایی در راستای تحول و پویایی اقتصاد مقاومتی یک نقش بی‌بدیل است. اقتصادی که به تعبیر مقام معظم رهبری «در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»

اگر ما قائل به این هستیم که مقاوم بودن اقتصاد، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مردمی، حمایت از تولید ملی و مدیریت هوشمند مصرف ارکان اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد، بی‌گمان باید تصریح داشت که انجام حمایت‌های قانونی و قضایی در این باره و نیز مقابله با ناهنجاری‌ها و مفاسد در این راستا در پرتو وجود یک قوه قضاییه مقتدر و قاطع و دقیق، اهمیت و ضرورت صدچندانی می‌یابد و نیز از یاد نبریم که استفاده‌ حداکثرى از زمان، منابع و امکانات از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که بدون نقش‌آفرینی فعال دستگاه قضا اساسا میسر نخواهد بود.

از همین روست که رویکرد قوه قضاییه با مدیریت مدبرانه آیت‎الله آملی لاریجانی در مبارزه قاطعانه با مفاسد اقتصادی و توامان حفاظت و صیانت از «امنیت اقتصادی» این شرایط را به وجود آورده است که قوه قضاییه بتواند نقش بی‌بدیل خود را در تحقق «اقتصاد مقاومتی» ایفا کند و این خط را تداوم ببخشد. برنامه‌ها و سیاست‎های قوه قضاییه نشان می‌دهد گام عملی قوه قضاییه کشور در حرکت به سمت «اقتصاد مقاومتی» گام محکم و حساب شده‎یی است.

بی‌شک پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی از جنبه‌های مختلف از ضروری‌ترین موضوعات حال کشور عزیزمان است که چنانچه بارها و بارها به‌صورت مقالات تخصصی یا نوشتارهایی موجز و مختصر، در قالب سخنرانی‌ها و غیره بدان پرداخته شود گزاف نیست و تکرار مکررات نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر