اصلاح شاخص کل با عرضه بی‌سابقه اوراق مشارکت

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۵۲

گروه بورس

شاخص کل بازار سرمایه بعد از دو روز صعود جهشی روز گذشته به اصلاح خود پرداخت. هرچند که این ریزش سبب نشد تا شاخص کل از کانال 80هزار واحدی سقوط کند اما استراحت تکنیکی برای افزایش بیشتر بود. در تحولی دیگر، روز گذشته، با معامله 48هزار میلیارد ریال از دو اوراق مشارکت ملی نفت با نمادهای «مپارس» و «مغرب»، بی‌سابقه‌ترین معامله اوراق مشارکت در تاریخ بورس تهران رقم خورد. این اوراق توانست کمی از هیجان فعالان بازار برای صف خرید را جلوگیری کند.


نوسانات تیپکس

روز گذشته، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه 25 اسفندماه 94 با کاهش 199واحدی به رقم 80 هزار و 37 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 51 واحد افزایش عدد 13 هزار و 191 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 59 واحدی به عدد 91هزار و 455 واحد دست یافت، شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 121واحدی به عدد 56 هزار و 501 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 544 واحد کاهش عدد 172هزار 101 واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت فولاد مبارکه با 244 واحد، ملی صنایع مس ایران با 181واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 132واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت زامیاد با 226واحد، ایران‌خودرو با 174واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 140واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 560میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 2میلیارد و 406میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 124هزار و 600 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کنتورسازی ایران، معادن بافق، حق تقدم خرید سرمایه‌گذاری بهمن، زامیاد، سرمایه‌گذاری سایپا، لیزینگ رایان سایپا، بیمه اتکایی ایرانیان، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و حق تقدم خرید سهام اوراق اجاره (صدانا) از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانه فارسیت دورود، تجهیز نیروی زنگان، اوراق مشارکت شهرداری دزفول، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق اجاره (صینا)، اوراق اجاره (صبوتا)، اوراق اجاره (صمپنا)، ماشین‌سازی اراک، کاشی سرامیک سینا و نیرو کلر متوقف شدند.

دیروز در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد 375میلیون سهم به ارزش بیش از 47.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون گروهی جابه‌جا شد. دیروز در بازار بلوک نیز بیش از 192میلیون سهم به ارزش بیش از 41میلیارد تومان واگذار شد. همچنین در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران نیز دیروز 11 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی بازارگردان این سهم به کدهای تابعه کد به کد شد. دیروز بورس تهران همزمان با بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌های وابسته به گروه سایپا شاهد رنج‌های مثبت قیمتی در گروه خودرویی‌ها بود. اقبال خریداران برای جمع‌آوری سهام همزمان با افزایش تدریجی سهام از سوی سهامدار حقوقی در حالی رخ داد که تداوم اقبال خریداران به شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در گروه‌های پیشرو و در عین حال افزایش تقاضا در برخی گروه‌های قطعه‌ساز بود.

دیروز زامیاد اصلی‌ترین نماد معاملاتی مورد توجه بازار در گروه خودرویی‌ها بود که پس از بازگشایی نماد با رشد بیش از 80درصدی سهم نسبت به قیمت پیش از بازگشایی نماد و پس از تعیین قیمت تئوریک سهم پس از اعمال افزایش سرمایه این شرکت بود. در گروه معدنی‌ها نیز نگرانی از عرضه سهام از سوی سهامدار حقوقی اگرچه دیروز اغلب نمادهای معاملاتی این گروه را به سمت تعادل حرکت داد، اما به شکل‌گیری صف خریدهای ناپایدار در برخی نمادهای معاملاتی این گروه نیز منجر شد.

در گروه فلزات اساسی نیز پس از شناسایی سود کوتاه‌مدت از سوی نوسان‌گیران دیروز روند معاملات سهام در این گروه در شرایط متعادل قرار گرفت. در این گروه ذوب‌آهن اصفهان با خبر افزایش سرمایه 600 درصدی طی 2 مرحله در سال 95 روبه‌روست.


بررسی گروه‌های بورسی

روند حرکتی قیمت سهام گروه فلزات اساسی در بورس تهران با روند حرکت قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی به‌شدت همگرا شده و شانه به شانه نمودارهای قیمت‌های جهانی به ویژه در گروه‌های مس و روی حرکت می‌کند. دیروز بازار سهام با بازگشت دوباره کنتورسازی ایران و مجاز شدن معاملات این سهم شاهد پدیده‌یی جدید در واپسین روزهای باقیمانده تا پایان سال 94 بود. این شرکت پس از تعدیل مثبت بیش از 400 درصدی در بودجه سال مالی 94 که عمده آن از محل صندوق‌های فروشگاهی است، در حالی دیروز به بازار بازگشت که به دلیل عدم هماهنگی دستورهای خرید و فروش برای حراج مجدد به روز آینده موکول شد. بالاترین دستورهای فروش در این نماد دیروز 9 هزار و 500 تومان و 8 هزار تومان بود. این در حالی است که (آکنتور) پیش از توقف نماد معاملاتی خود در تاریخ 12 دی‌ماه امسال به قیمت بیش از 2هزار و 107تومان به ازای هر سهم متوقف شده بود. بازگشت دوباره این شرکت عجیب و جنجال‌ساز خاطره سال‌های 87 و 88 را به ذهن می‌آورد، آن زمان که وقتی قیمت این سهم در 24 شهریورماه 87 به قیمت 145تومان درجا می‌زد پس از گذشت کمتر از 15ماه به قیمت 1368تومان به ازای هر سهم در سوم آذرماه 88 رسید.

دیروز در گروه فناوری اطلاعات، سیمانی و برخی دارویی‌ها و غذایی‌ها نیز بازار سهام با اقبال خریداران روبه‌رو بود. بازاری که به‌طور سنتی انتظار دارد با آغوشی پر از این گروه‌های جا مانده از رشد بازار به استقبال نوروز 95 روند. به نظر می‌رسد، بازار سهام فردا آخرین روز معاملاتی خود را همزمان با بازگشایی نمادهای معاملاتی پیشرو بازار و اقبال خریداران سهام در روندی مثبت به پایان ببرد و با چهره‌یی خندان از نوروز 95 استقبال کنند. دیروز، 35میلیون برگه از اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با نماد «مپارس712» به ارزش 33هزار و 985میلیارد ریال و تعداد 15میلیون برگه از اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با نماد «مغرب9712» به ارزش 14هزار و 551میلیارد ریال در بورس تهران عرضه شد و با استقبال بازار همراه شد. بنابراین گزارش اوراق «مپارس712» و «مغرب9712» با سر رسید 3 ساله با نرخ سود علی‌الحساب 21درصد روزشمار است که سود آن هر 3 ماه پرداخت می‌شود. گفتنی است، ضامن اوراق «مپارس712» و «مغرب9712» صندوق بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و عامل پرداخت سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) معرفی شده است. براین اساس پرداخت پول به صورت یکجا و به قیمت اسمی نیست، بلکه برمبنای قیمت کشف شده در بازار است، به نحوی که تسویه این اوراق به صورت پرداخت 10درصد ارزش معاملاتی بر مبنای قیمت کشف شده در بازار در تاریخ (T+1)

(T یعنی روز خرید) و پرداخت 90 درصد در تاریخ 25 اردیبهشت 95 خواهد بود. در ضمن سرمایه‌گذارانی که در روز عرضه اوراق اقدام به خریداری می‌کنند، سود علی‌الحساب 21درصدی اوراق مشارکتی نفتی «مپارس712» و «مغرب9712» از تاریخ معامله به آنها تعلق خواهد گرفت.


معاملات آیفکس

فرابورس، روز گذشته با رشد ناچیز 2.6واحدی به رقم 804.20 رسید و ارزش معاملات این بازار نیز نیز به رقم 4هزار میلیارد ریال رسید. نمادهای پربیننده فرابورس عبارت از دی، شتران، ثتران، پترول، شاوان، سمگا و حکمت بودند. از طرف دیگر نمادهای تاثیر گزار بر فرابورس میدکو، دماوند، مارون، شتران، هرمز، پترول و دی بودند.ارزش بازار اول و دوم فرابورس به رقم 546هزار ریال رسید و نسبت به روز قبل از آن 5هزار میلیارد ریال کاهش را تجربه کرد. بیشترین افزایش قیمت فرابورس مربوط به نماد دماوند و دسانکو و ساینا بودند و بیشترین کاهش نیز به نمادهای شتوکا، دبالک، ارفع و زنگان بود. بیشترین تقاضای خرید مربوط به نمادهای دماوند و اوراق مشارکت بود و بیشتر عرضه نیز متعلق به صمگا، پرشیا و بانک‌دی بود. علاوه بر این اسناد خزانه در روز گذشته بیشترین ارزش معامله بازار فرابورس را داشت.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

دیروز، شرکت فولاد خوزستان 310هزار و 800تن تختالc و شمش بلوم تولیدی خود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه کرد.

162هزار تن شمش بلوم 150*150 و 148هزار و 800تن تختال c تولیدی شرکت فولاد خوزستان و 3 هزار و 400تن سبدنبشی و ناودانی، 4هزار و 935 تن سبد میلگرد مخلوط و 77تن تیرآهن 14 شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گروه فولاد عرضه شد.

علاوه بر این، 4هزار و 200تن ذرت دانه‌یی دزفول، شکرسفید کارخانه قند و شکر دعبل و کنجاله سویا کرمانشاه در تالار محصولات کشاورزی روی تابلوی عرضه رفت. 3هزار و 720تن قیر و عایق رطوبتی شرکت‌های عایق رطوبتی ستاره شرق، پالایش و انرژی شمال‌غرب آرکا و صنعت قیر هرمزگان در تالار صادراتی عرضه شد. همچنین، 5هزار و 700تن انواع قیر، 3هزار و 310 تن پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، 3هزار تن گوگرد و 3 هزار تن لوب کات نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر