رییس‌جمهور پیشین برزیل وزیر می‌شود

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۲۸

گروه جهان

رسانه‌های برزیلی می‌گویند که لولا داسیلوا رییس‌جمهوری پیشین این کشور، پذیرفته که به‌عنوان وزیر در کابینه دیلما روسف آغاز به کار کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این انتصاب کمتر از دو هفته از بازداشت و متهم شدنش به فساد مالی صورت می‌گیرد. حزب حاکم کارگران می‌گوید که انتصاب او کابینه دیلما روسف رییس‌جمهوری کنونی را تقویت می‌کند. مشخص نیست دقیقا او به چه سمتی منصوب شده است.

لولا با وزیر شدن دارای نوعی مصونیت قضایی می‌شود. کارشناسان می‌گویند که روسف این حکم را برای جلوگیری از محاکمه لولا که از متحدان اوست، صادر کرده است. وزیران کابینه برزیل را فقط دادگاه عالی می‌تواند محاکمه کند و تعقیب قضایی آنان توسط دادگاه‌های محلی مقدور نیست. هفته گذشته دادستان‌ها در جریان یک تحقیقات پولشویی، اتهاماتی علیه لولا در این کشور تنظیم کردند.

یک هفته پیش از آن لولا که در ارتباط با پرونده فساد مالی در شرکت نفتی پتروبراس برای ساعاتی بازداشت شده بود، بعد از آزادی تمام اتهامات را رد کرده و گفت بیمی از این تحقیقات ندارد. لولای 70ساله هرگونه تخلفی را رد می‌کند و می‌گوید که این اتهامات انگیزه سیاسی دارد. او و همسرش همچنین در ارتباط با مالکیت یک آپارتمان سه طبقه در مرکز سیاحتی گوارویا با پرسش‌هایی روبه‌رو هستند. لولا داسیلوا، بین سال‌های2003 تا 2011 رییس‌جمهور بود. بعد از او دیلما روسف که از متحدان لولاست رییس‌جمهور شد. روسف هفته گذشته در تظاهراتی در حمایت از لولا شرکت کرد. یک‌شنبه بیش از یک میلیون نفر در اعتراضات گسترده ضددولتی برزیل حضور یافتند و برکناری رییس‌جمهور این کشور را به‌دلیل فساد و رسوایی اقتصادی وی درخواست کردند. بزرگ‌ترین کشور امریکای لاتین که در ماه آگوست میزبان مسابقات المپیک خواهد بود، درگیر بحران شدید اقتصادی و سیاسی است؛ بحرانی که نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع درگیری‌های گسترده را در این کشور افزایش داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر