تندتر شدن آتش مقابله مخالفان با اوباما

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۲۶

گروه جهان

حزب جمهوری‌خواه امریکا، مبارزه خود با باراک اوباما، ‌رییس‌جمهوری دموکرات این کشور را تشدید کرد و در پی آن است که با تشکیل نیروی ویژه، تبلیغات منفی گسترده‌یی را علیه هر کاندیدایی که اوباما برای دیوان عالی امریکا معرفی کند، به راه اندازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، جمهوری‌خواهان قصد دارند، فارغ از اینکه رییس‌جمهور چه کسی را برای قضاوت در دیوان عالی معرفی کند، به‌شدت با وی مخالفت کنند. جمهوری‌خواهان معتقدند که انتخاب قاضی دیوان عالی امریکا باید تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق بیفتد. آنتونین اسکالیا، از قضات دیوان عالی امریکا که از وی به عنوان یکی از محافظه‌کارترین اعضای این دیوان یاد می‌شد‌، ماه گذشته در گذشت. اسکالیا که به هنگام مرگ ۷۹سال داشت در سال ۱۹۸۶ توسط رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت امریکا به عضویت دیوان عالی امریکا در آمده بود. با مرگ اسکالیا اکثریت ٥ به ٤ دیوان عالی به‌نفع محافظه‌کاران از بین رفت. این در حالی است که بر اساس قوانین جانشین اسکالیا باید به سنا معرفی شود. بنا بر این گزارش، در صورتی که افراد، گروه‌ها و دولت‌های محلی تشخیص دهند که قانون یا تصمیم یک قاضی با روح قانون اساسی امریکا در تضاد است، می‌تواند به دیوان عالی این کشور شکایت ببرد. قاضیان این دادگاه بعد از شنیدن دفاعیات دو طرف، هر کدام رای خود را اعلام می‌کنند و در نهایت تصمیم اکثریت را قاضی ارشد به مردم اطلاع می‌دهد. اکثریت محافظه‌کاران در این دادگاه تاکنون باعث شده بود تا تلاش‌های مهم باراک اوباما در زمینه تغییرات اقلیمی، همچنین مهاجرت با مشکلاتی زیادی روبه‌رو شود. باراک اوباما دوشنبه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان گفته که به‌زودی تصمیم خود را در این باره اعلام خواهد کرد. او گفته که به‌دنبال کاندیدایی معتبر و بی‌عیب و نقص است که مورد اجماع همه طرفین باشد. یکی از منابع مطلع نزدیک به فرآیند انتخاب قاضی دادگاه عالی گفته است که جین کلی، قاضی دادگاه‌های استیناف امریکا که پیش‌تر به عنوان یکی از گزینه‌های جدی اوباما مطرح شده بود، در میان سه گزینه نهایی نیست. جمهوری‌خواهان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده علیه جین کلی وی را لیبرالی تندرو خوانده بودند.


گزینه‌های احتمالی باراک اوباما

به گزارش رویترز، «مریک گارلند» و «سری سرینیواسان»، قضات دادگاه‌های استیناف امریکا در حوزه کلمبیا و پاول واتفورد، قاضی دادگاه‌های استیناف امریکا در حوزه نهم، گزینه‌های نهایی باراک اوباما هستند. بنا بر این گزارش، مریک گارلند 63ساله، در ایلینوی به دنیا آمده است. او در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد تحصیل کرده و مدت‌ها نزد ویلیام برنان حقوقدان معروف خدمت کرده است. وی یکی از کارمندان وزارت دادگستری و دادستان سابق فدرال بود و نقش مهمی در نظارت بر پرونده بمبگذاری در شهر اکلاهما برعهده داشت. وی مدت‌هاست به عنوان نامزد دیوان عالی امریکا در نظر گرفته شده است. سری سرینیواسان، قاضی دادگاه‌های استیناف امریکا در حوزه کلمبیا، 48 ساله، یک هندی-امریکایی است که در هندوستان به دنیا آمده و در دانشکده حقوق دانشگاه استانفورد تحصیل کرده است. وی در دوران جورج دبلیو بوش و باراک اوباما در دفتر معاون دادستان کل خدمت کرده است. سرینیواسان نخستین قاضی هندی- امریکایی است. احتمال اینکه جمهوری‌خواهان مانع از انتخاب وی شوند از بقیه افراد کمتر است؛ زیرا او یک فرد میانه‌رو است. با این حال گفته شده اتحادیه‌های کارگری از انتصاب وی به این سمت توسط باراک اوباما راضی نیستند. پاول واتفورد، قاضی دادگاه‌های استیناف امریکا در حوزه نهم، 48 ساله، نیز یک آفریقایی-امریکایی است که در کالیفرنیا به دنیا آمده و در دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرده است. وی پیش‌تر دادستان فدرال بود و سومین قاضی امریکایی-آفریقایی است. وی نیز یک میانه‌رو است که شانس انتخاب شدن به عنوان قاضی دیوان عالی امریکا را دارد.


هیاهوی انتخاباتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

مخالفان اوباما در شرایطی بر تعویق انتخاب قاضی دادگاه دیوان عالی تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تاکید دارند که با وجود پدیده سیاسی به نام دونالد ترامپ و اقدامات جنجالی وی، اردوگاه جمهوری‌خواهان بسیار نامنظم و گسسته به‌نظر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سومین سه‌شنبه بزرگ انتخابات ریاست‌جهوری 2016 امریکا روز گذشته در 6 ایالت و قلمرو برگزار شد. این ایالت‌ها و قلمروها برای حزب جمهوری‌خواه عبارت بودند از فلوریدا، ایلینویز، میسوری، جزایر شمالی ماریانا، کارولینای شمالی و اوهایو. تاکنون دونالد ترامپ توانسته است از 27 ایالتی که تاکنون انتخابات درون حزبی در آنها برگزار شده، در 15 ایالت پیروز شود و نسبت به سایر نامزدهای هم حزبی خود پیشتاز است. تد کروز، سناتور ایالت تکزاس، رقیب ترامپ در این دور از انتخابات با پیروزی در 8 ایالت در رتبه دوم قرار دارد و به‌دنبال آنها مارکو روبیو، سناتور فلوریدا و جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در اردوگاه دموکرات‌ها نیز سومین سه‌شنبه بزرگ در 5 ایالت فلوریدا، ایلینویز، میسوری، کارولینای شمالی و اوهایو برگزار می‌شود. انتخابات نخستین سه شنبه بزرگ برای نامزدهای حزب دموکرات نیز در اول ماه مارس در 12 ایالت امریکا برگزار شد. براساس نتایج این رای‌گیری هیلاری کلینتون در 8 ایالت و برنی سندرز در 4 ایالت پیروز شدند. دومین انتخابات سه‌شنبه بزرگ برای نامزدهای دموکرات نیز در هشتم ماه مارس تنها در دو ایالت می‌سی‌سی‌پی و میشیگان برگزار شد که به ترتیب هیلاری کلینتون و برنی سندرز، دو نامزد هم‌حزبی هریک در این دو ایالت به پیروزی رسیدند. در مجموع کلینتون تاکنون توانسته از 23 ایالتی که در آن انتخابات درون‌حزبی برگزار شده، در 14 ایالت و برنی سندرز در 9 ایالت پیروز شود. با این همه جمهوری‌خواهان به جای اینکه به کارزار انتخاباتی حزبی خود سروسامان دهند، ترجیح می‌دهند اهتمام خود را به مبارزه با کاندیدای اوباما برای دیوان عالی بگذارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر