کارآفرینی

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۲۴

اشتغال برای 35 هزار نفر از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم با رشد 40برابری تعداد شرکت‌های دانش‎بنیان تایید صلاحیت شده روبه‌رو هستیم که این رشد قابل توجه به دلایل مختلفی نظیر تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با هدف فعال‌سازی ظرفیت‎های قانون، برقراری سطح بالای تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، اطلاع‎رسانی، شفاف‎سازی و اعتمادسازی بخش خصوصی (نخبگان و پژوهشگران) کشور، تامین و تزریق به هنگام منابع مالی و ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی حاصل شده است. البته در تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 89 ظرفیت‌های حمایتی مناسبی برای توسعه این شرکت‌ها پیش‌بینی شد که به دلایل متعدد تا سال 92 اجرای جدی این قانون به تعویق افتاد. رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت یازدهم بر اجرایی‎سازی این قانون متمرکز شد به‎ همین منظور در گام نخست؛ شناسایی و ارزیابی شرکت‎های دانش‎بنیان در دستور کار قرار گرفت. تا پایان سال 92 تنها 52 شرکت ‌تایید صلاحیت ‎دانش‎بنیان را اخذ کرده بودند که با رشد 27برابری در پایان سال 93 به حدود 1500شرکت رسیدند و تا بهمن 94 تعداد شرکت‎های دانش‌بنیان تایید‌ صلاحیت ‌شده بالغ بر 2هزار و 100واحد است. بیشترین سهم از شرکت‎های دانش‌بنیان مربوط به حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، اپتیک و فوتونیک، سخت‎افزارهای رایانه‌یی، مخابراتی، برق و کنترلی و الکترونیکی است. نوپا بودن سایر حوزه‌ها نظیر؛ فناوری‎های همگرا (NBICS) موجب شده که به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر از سایر حوزه‌ها باشند اما در سال‌های اخیر در این حوزه‌ها نیز رشد چشمگیر و قابل توجهی وجود دارد و انتظار می‎رود تا 5‌ سال آینده بین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه فناوری‌های همگرا توازن برقرار شود. با حمایت‌های صورت گرفته، شرکت‎های دانش‌بنیان تاکنون برای حدودا 35هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و با درآمدی بالغ بر 70هزار میلیارد ریال رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌ است.


طرح کلان ملی موتور محرک کارآفرینی فناورانه

طرح کلان ملی، طرح دانش‎بنیانی است که با توجه سطوح بالای آمادگی فناوری مورد نیاز و ارزش‌افزوده اقتصادی قابل توجه از نظر اهمیت، حیطه کار و پیچیدگی نیازمند تلاش مشارکتی همه ‎جانبه و هماهنگ بین عناصر و بازیگران مختلف است و سبب رفع نیازهای اساسی و راهبردی کشور به محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری و نوآوری می‌شود. از سال 87 تا‌ 92حدود 100طرح کلان ملی فناوری و نوآوری با اعتباری حدود 2هزار 200میلیارد ریال و در دولت یازدهم بیش از50 طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف؛ سلامت و درمان، کشاورزی، هوافضا، حمل‌و‌نقل، علوم وفنون هسته‌یی و صنایع تولیدی دیگر در معاونت مصوب شده و درحال اجرا و پیگیری است.


جایزه تجاری‌سازی فناوری

به دانشگاه‌ها

از اصلی‎ترین مولفه‎هاى زیست بوم کارآفرینى، دانشگاه‌‎هایى است که تنها به بودجه دولتى متکى نباشند و با تجاری‌سازى نتایج پژوهش‎ها علاوه ‎بر ایجاد اشتغال براى دانش‎آموختگان بتوانند منبع درآمدى براى پوشش هزینه‎هاى پژوهش و سایر هزینه‎ها خلق کنند و از این طریق در اقتصاد دانش‎‌بنیان سهم داشته باشند. در راستای سومین رویکرد با هدف ترویج، شبکه‌سازی و حمایت از فعالیت‌های فناورانه رویداد اعطای جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی براساس آیین‌نامه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی طرح‌‎ریزی و اجرا شد. این جایزه با هدف تقویت کارآفرینى دانشگاهى و گسترش پژوهش‎هاى کاربردى شکل گرفته است. براساس این آیین‌نامه اگر دانش فنی حاصل شده توسط اساتید دانشگاهی در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به محصول تبدیل شود و به بازار هدف عرضه شود معادل 5 درصد فروش شرکت‌های دانش‌بنیان مذکور به دانشگاه‌های متبوع به ‎عنوان جایزه تجاری‌سازی پرداخت می‌شود که در نهایت براساس موافقت‌نامه‌های همکاری بین معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری و روسای 30دانشگاه، جایزه تجاری‌سازی برای سال مالی 1393 محاسبه و پرداخت شد.


مروری بر مهم‌ترین‌ها

اگر بخواهیم مهم‌ترین رویدادهای صورت گرفته در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را مرور اجمالی داشته باشیم باید به موارد زیر اشاره کرد: «رشد 40برابری تعداد شرکت‎های دانش‎بنیان و عبور از مرز 2هزار و 100شرکت تایید صلاحیت شده، عبور از مرز 70هزار میلیارد ریال فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادینه‎سازی حمایت برای برخورداری از معافیت مالیاتی شرکت‎های دانش‎بنیان با رشدی 27برابری و نهادینه‎سازی حمایت برای برخورداری از معافیت عوارض گمرکی از مهم‌ترین اتفاقات مهم در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است. همچنین با وجود محدودیت‎های مالی دولت در تامین منابع، تخصیص 500 میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عبور از مرز 35.000 نفر اشتغال مستقیم در شرکت‎های دانش‎بنیان با وجود رکود در فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی، تکمیل آیین‎نامه‎های قانون حمایت‎ از شرکت‎ها و موسسات دانش‌بنیان و زمینه‌سازی برای حضور جدی شرکت‌های متوسط و بزرگ صنعتی در حوزه دانش‌بنیان، تدوین و اجرایی‎سازی آیین‎نامه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادسازی و مشارکت جدی بخش خصوصی در فرآیند ارزیابی و ارتقای توانمندی شرکت‎های دانش‎بنیان از دیگر اتفاقات مهم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر