مقابله اثباتی با آلودگی هوا

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۲۱

راه‌حل رفع آلودگی هوای شهر تهران فقط ایجاد مترو، نوسازی حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مینی‌بوس و تاکسی است. حفظ و گسترش این امکانات نیز تنها در اختیار شهرداری تهران است با این تفاوت که دولت نیز باید سهم خود را از نوسازی و ساخت و تعویض حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران پرداخت کند. گفته می‌شود که مردم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند اما این مساله درست نیست چون اگر امکانات در اختیار مردم قرار گیرد آنها فرهنگ خوبی برای استفاده از آن دارند. طی سال‌های گذشته دولت در مسیری قرار گرفت که بنزین را تا سقف لیتری 1000تومان گران کند و یکی از اهداف هم افزایش هزینه خودرو شخصی بود اما این هدف تامین نشد. چون دولت و حاکمیت ابتدا باید وسیله سفر و رفت و آمد مردم را در داخل شهر مهیا کرده، آن زمان می‌توانند قیمت بنزین را حتی تا سقف 50 هزار تومان نیز افزایش دهند. مردم در شرایطی که حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کرده باشد تمایل ندارند وسیله شخصی خود را به خیابان بیاورند و کلی هم برای تعمیر، استهلاک و سوخت آن هزینه کنند آن هم درحالی که پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو، خود مشکل بزرگی برای آنها به وجود می‌آورد. از طرفی ما نمی‌توانیم حقوق شهروندی را در نظر نداشته باشیم و بگوییم که مردم حق ندارند خودرو شخصی خود را از منزل بیرون نیاورند چون شهروندان هم برای خرید آن هزینه کرده‌اند تا بتوانند برای کارهای خیلی ضروری با آن رفت و آمد داشته باشند. پس نمی‌توانیم از آنها بخواهیم که خودرو خود را از منزل بیرون نیاورند اما باید شرایط و معیارها را طوری برای کلان‌شهرهای کشور تعیین کنیم تا مردم دیگر علاقه‌یی به رفت و آمد با خودروهای شخصی نداشته باشند و ترجیح دهند با وسیله حمل و نقل عمومی در شهرها جابه‌جا شوند. جالب است بدانید در کشور ژاپن هیچ کدام از مردم خودرو شخصی خود را از منزل بیرون نمی‌آورند تا جایی که نخست‌وزیر دولت ژاپن قصد دارد قانونی را در مجلس این کشور تصویب کند تا مردم را تحت فشار قرار دهند که خودروهای شخصی خود را به داخل شهر بیاورند. کشور ژاپن در لیست تولیدکنندگان خودرو قرار دارد به همین دلیل آنها تمایل دارند که مردم کشور خود نیز از تولیدات داخلی استفاده کنند. این موضوع نشان می‌دهد که تا چه میزان هزینه بیرون آوردن خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته زیاد بوده که به دنبال آن فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی برای مردم امری عادی و محرز شده است تا جایی که اکنون دولتمردان آن به دنبال تشویق مردم هستند تا عکس آن چیزی که ما می‌خواهیم در تهران گسترش دهیم در کشورشان اتفاق بیفتد. شرایط برای کشور ما اینگونه است که مردم تشویق می‌شوند با خودرو خود مسافرت درون شهری داشته باشند درحالی که باید کلان‌شهرها را به سیستم حمل و نقل عمومی آسان، ارزان و سریع تجهیز کنیم تا در پی آن مردم نیز به استفاده از مترو و اتوبوس برای رفت و آمدهای خود علاقه‌مند شوند و به تبع آن استفاده از خودرو شخصی نیز در شهرها کاهش یابد. درحال حاضر 70درصد از سوخت فسیلی در کشور استفاده می‌شود که البته به اعتقاد من 30درصد باقیمانده هم سوخت فسیلی است چون در خانه‌ها هم گاز مصرف می‌شود. ولی همین 70درصدی هم که آلودگی‌های فسیلی ایجاد می‌کند برای مردم بسیار کشنده و خطرناک است. اگر بتوانیم این 70درصد را مهار کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم. برای تحقق این ایده نیز باید بر کاهش آلودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم.

بنده هم اگر با راننده شخصی در شهر تردد می‌کنم به این دلیل است که شورای شهر برایم این شرایط را فراهم کرده است. اما به عنوان یک شخص حقیقی هیچ تمایلی به استفاده از خودرو شخصی ندارم حتی اگر پولدار باشم و به لحاظ مالی تامین شده باشم. چه کسی حاضر است200تا 300میلیون تومان از سرمایه مالی خود را تبدیل به خودرو و راننده شخصی کند تا در این ترافیک و شلوغی رفت و آمد کند؟ ضمن اینکه در کشورهای خارجی هم این طور نیست. در این کشورها هم وقتی افراد از محل کار خود بیرون می‌آیند به فاصله 300 تا 500 متر از هر چهار طرف به مترو و حمل و نقل عمومی دسترسی دارد. بنابراین بهتر است ما هم فاصله ایستگاه‌های مترو را به استانداردهای بین‌المللی برسانیم تا برای مردم دسترسی آسان ایجاد شود. مساله بعدی عبور و مرور اتوبوس‌های فرسوده‌یی است که در سطح شهر فعال هستند. معتقدم اگر این تعداد اتوبوس در تهران فعالیتی نداشته باشند، بهتر است چون نیمی از وسایل نقلیه عمومی آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند. اکنون ناوگان اتوبوسرانی تهران 7هزار دستگاه اتوبوس دارد که حدود 3500دستگاه آن از رده خارج است. حدود 1200دستگاه مینی‌بوس یعنی 100درصد ناوگان مینی‌بوسرانی شهر تهران نیز فرسوده و آلاینده است. ما برای کاهش آلودگی باید این تعداد خودرو را نیز حذف کنیم. پس راه کاهش آلودگی تهران توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است و هیچ راه دیگری هم ندارد. حال اگر شهردار تهران بخواهد برای کاهش آلودگی هوا قدم بردارد، استقبال می‌کنیم، اگر آقای قالیباف با کمک آقای روحانی بخواهد این اقدام را انجام دهد باز هم استقبال می‌کنیم. بارها گفته‌ام دولت باید بخشی از بودجه بخش سلامت و وزارت بهداشت را به مترو اختصاص دهد. اگر این کار انجام شود، مشکل حل می‌شود ضمن اینکه شهرداری اجرایی‌تر از سایر سازمان‌‌هاست، شهرداری متولی شهر و صاحب شهر است بنابراین بهتر می‌تواند با مساله آلودگی هوا برخورد کند چون مقیم شهر است همه امکانات را در کوچه پس کوچه‌های شهر دارد و هیچ سازمانی به اندازه شهرداری وسیع‌تر و گسترده‌تر نیست که بتواند مسائل شهر را حل کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر