پیگیری طرح کاهش آلودگی هوا در سال 95

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۱۸

هدف ما در شورای شهر تهران این است که هر طرحی که به کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و افزایش انضباط شهری پایتخت کمک می‌کند از آن طرح حمایت کنیم اما اینکه بعضی از دستگاه‌های دولتی یا غیردولتی برای رسیدن به این هدف به راحتی زیر بار مسوولیت نمی‌روند، جای بحث دارد. در طرح کاهش آلودگی هوا یا همان lez که در تابستان امسال از سوی شورای عالی ترافیک به تصویب رسید اما در نهایت وزارت کشور آن را برای اجرا ابلاغ نکرد؛ قرار بر این بود که خودروها براساس میزان آلایندگی دسته‌بندی شوند تا بتوانند در محدوده‌های ترافیکی تردد کنند. البته پلیس راهور و بقیه دستگاه‌های مسوول در این حوزه حرف‌هایی داشتند و چندین نشست هم برای جلب نظر آنها برگزار شد تا نظراتشان تامین شود. البته به نظر نمی‌رسد علت مخالفت این دستگاه‌ها موضوع شاخص و مهمی باشد چون اگر ما بخواهیم انضباط بیشتری را در کلان‌شهرهایمان داشته باشیم باید این موارد را نیز رعایت کنیم. طبیعتا وزرات کشور مخالف انضباط شهری نیست و احتمالا یک‌سری بحث‌های فنی مد نظر این دستگاه بوده است. شهرداری تهران هم قطعا باید نظر وزارت کشور را به عنوان یک مرجع بالادستی جلب کند و در شورای عالی ترافیک نیز باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود تا با اجرای اینگونه طرح‌ها بتوانیم به ایجاد ترافیک روان‌تری در پایتخت کمک کنیم تا آلودگی هوا نیز کاهش یابد. موضوع مشخص این است که تعداد خودروهای آلاینده ما در شهر تهران سال به سال افزایش می‌یابد که به دنبال آن نیز حجم ترافیک خیابان‌های شهر بیشتر می‌شود. در پی این افزایش تعداد خودروها آلودگی هوا ایجاد می‌شود که به تبع این آلودگی هوا وقت و هزینه مردم در حوزه سلامت گرفته می‌شود. ما در شهر تهران باید به سمتی برویم که این مشکلات را حل کنیم. برای ما راحت‌تر است که بخواهیم با تغییر رفتارهای ترافیکی مردم انضباط شهری را در تهران ایجاد کنیم تا اینکه سعی کنیم با اقدامات سلبی این موضوع را تحت کنترل درآوریم. برخی از مسوولان مطرح می‌کنند که ما در طول هفته هر روز تردد دو شماره اول پلاک‌های خودروها را به محدوده زوج و فرد محدود کنیم اما متاسفانه این طرح‌ها به نوعی همان اقدامات سلبی است درحالی که اگر به جای این اقدامات رفتار ترافیکی را در جامعه اصلاح کنیم، بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود. این اقدام باعث می‌شود که ما مجبور نباشیم با ایجاد رفتارهای سلبی برای مردم محدودیت قایل شویم. بنابراین ما در سال آینده نیز همچنان به دنبال اجرای طرح lez هستیم چون اساس این طرح هم انضباط شهری و تغییر رفتارهای ترافیکی مردم است؛ بخشی از این انضباط را باید از طریق دوربین‌های ثبت جرایم ترافیکی ایجاد کنیم. به همین منظور نیز تاکنون دوربین‌های زیادی در سطح شهر نصب شده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دستگاه‌های ذی‌ربط را در این زمینه توجیه کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر