خروج کشورهای ثالث از چرخه تجاری «تهران – مسکو»

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۷

گروه تجارت

روسیه همسایه شمالی ایران جزو نخستین کشورهایی است که به همراه هیات سیاسی و اقتصادی خود وارد ایران شد و برای همکاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری اعلام آمادگی کرد. در همین حال خبرها حاکی از این است که هفته گذشته معاون بانک مرکزی ایران به همراه مدیران عامل بانک‌های مطرح ایران به روسیه سفر کردند تا با 10بانک مطرح روسی توافق‌هایی به امضا برسانند.

اسدالله عسکراولادی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان«چلیابینسک» روسیه اظهار کرد: دو میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و روسیه شایسته روابط دو کشور نیست زیرا هم‌اکنون ما با کشورهای همسایه تا 10میلیارد دلار و با برخی کشورها به ویژه چین تا 40میلیارد دلار در سال مبادله تجاری و اقتصادی داریم. وی افزود‌: مشکلات زیادی در راه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که تاکنون مشکلات روادید، حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی در حوزه مسافری و باری حل شده اما تعرفه‌های گمرکی همچنان شفاف نیست. عسکراولادی گفت: نقل و انتقال پولی یکی دیگر از مشکلات سر راه توسعه روابط دو کشور است و نمی‌توانیم برای خرید کالا به صورت چمدانی پول حمل کنیم؛ از این رو باید بانک‌هایی میان دو کشور فعال باشد تا ریال را در کشور ما و روبل را در روسیه بیمه کند.

رشد 3 میلیارد دلاری تجارت مشترک

از سوی دیگر نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: برای تسهیل در تردد بازرگانان ایران و روسیه و افزایش مبادلات تجاری؛ پروازهای منظم هوایی میان ایران و فرودگاه‌های مسکو، سن‌پترزبورگ و سوچی برقرار شده است؛ ضمن اینکه خط پروازی میان ایران و آستاراخان نیز به زودی برقرار می‌شود.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره اهمیت خط پروازی میان ایران و روسیه گفت: هفته‌یی 6 پرواز میان ایران و مسکو انجام می‌شود که به زودی به 10پرواز در هفته افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه دو تا سه پرواز در هفته به مقصد سن‌پترزبورگ داریم و به مقصد فرودگاه سوچی نیز سه تا پنج پرواز در هفته به‌زودی انجام می‌شود. در واقع از ابتدای سال جدید شمسی پرواز ایران به مقصد آستاراخان با هفته‌یی یک پرواز برقرار می‌شود.

قدیر قیافه افزود: روابط تجاری ایران و روسیه به دلیل استفاده فعالان اقتصادی دو کشور از کشورهای ثالث برای مبادلات کالایی کاهش یافت اما با تسهیلات انجام شده، امیدواریم بتوانیم تا یک سال آینده مبادلات تجاری دو کشور را از دو میلیارد دلار در سال به سه میلیارد دلار افزایش دهیم و پس از آن سالانه 35درصد افزایش مبادلات میان دو کشور را شاهد باشیم. همچنین؛ «دوربه روسکی» استاندار ایالت چلیابینسک با بیان ‌اینکه حل مشکلات موجود بر سر توسعه روابط اقتصادی دو کشور نیازمند برداشتن گام‌های اساسی از سوی هر دو کشور است، گفت: با فعال کردن ظرفیت‌های روابط میان دو کشور می‌توانیم حجم مبادلات دو کشور را تا ده‌ها برابر بیش از حجم کنونی ارتقا دهیم.

از سوی دیگر «دیگتیاروف» رییس اتاق بازرگانی استان چلیابینسک روسیه نیز گفت: در دو سال اخیر حجم مبادلات میان استان ما و ایران 80درصد افزایش یافته است ضمن اینکه با برخورداری از ظرفیت‌های تولیدی در ذوب‌آهن، چدن، سرب، ماشین‌های سنگین و جرثقیل می‌توانیم همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر