ایران؛ امن‌ترین راه دسترسی به CIS

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۶

گروه تجارت

فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری سودده در ایران مانند خدمات مهندسی، صنعت، نفت و گاز، پتروشیمی، تصفیه آب، فاضلاب و شهرسازی باعث شده تا شرکت‌های بزرگی از کشورهای چین، کره، هند و... در صف سرمایه‌گذاری در ایران باشند. در همین حال، همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام برگزار شد. از این رو، در نشست سازمان سرمایه‌گذاری و فرصت‌های اقتصادی ایران، حدود 6/2میلیارد دلار فرصت جدید سرمایه‌گذاری در ایران به تصویب رسیده است. این خبر مهم از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران در جریان دیدار هیات ویتنامی به سرپرستی رییس‌جمهور این کشور با مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی ایران عنوان شد. ایران و ویتنام به عنوان دو کشور مهم در قاره آسیا، می‌توانند دروازه‌های تجارت با اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (ASEAN) و کشورهای مستقل همسود (CIS) و خاورمیانه باشند. طبق توافقات صورت‌گرفته میان مسوولان کشورهای ایران و ویتنام، حجم تجارت تهران و هانوی به بیش از 2میلیارد دلار در پنج سال آینده خواهد رسید. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت ایران در این دیدار، با اشاره به روابط دو کشور گفت: ما به دنبال یک شریک اقتصادی مهم و دوست در جهان هستیم و قطعا جمعیت 90میلیون نفری ویتنام و عضویت این کشور در اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا معروف به آسه‌آن (ASEAN) و بازار 80میلیون نفری ایران می‌تواند در رسیدن به اهداف راه‌گشا باشد. نعمت‌زاده اظهار کرد: دو طرف می‌توانند در حوزه‌های کشاورزی، شیلات، آموزش، نفت‌وگاز و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تولید مشترک محصولات صنعتی، معدن و خدمات فنی و مهندسی و حمل و نقل همکاری‌های گسترده‌یی داشته باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تفاهمنامه‌هایی که بین بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده، راه برای فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور باز شده است.


سهم 38میلیون دلاری از بازار ویتنام

رییس اتاق ایران نیز در این مراسم، با اشاره به عضویت ویتنام در پیمان‌های آ.‌سه.‌آن و تی.‌پی.پی، ویتنام را دروازه خوبی برای توسعه صادرات ایران به کشورهای عضو این دو پیمان تجاری دانست. محسن جلالپور پیمان آ.‌سه.‌آن را پنجمین تفاهم بزرگ اقتصادی جهان و تی.پی.پی را نیز ابزار مناسبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به کانادا و امریکا از طریق ویتنام و با هزینه‌های گمرکی پایین دانست. وی خطاب به همتای ویتنامی خود گفت: ایران را فقط یک بازار 80میلیون نفری ندانید، بلکه به عنوان ورود به بازار 400میلیونی منطقه مورد توجه قرار دهید که ساکنان ثروتمندی در آن زندگی می‌کنند. ایران به دلیل اینکه امن‌ترین کشور منطقه است، می‌تواند بهترین فرصت برای دسترسی به بازار کشورهای سی.‌آی.اس تلقی شود؛ اعم از صادرات مجدد یا تولید مشترک در خاک کشور ما. وی همچنین ابراز تمایل کرد که شرکت‌های مشترکی در زمینه پتروشیمی و پوشاک به عنوان دو صنعت مهم در خاک ویتنام تاسیس شوند. از دید جلالپور، تامین خوراک پتروشیمی با قیمت مناسب توسط ایران، می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سرمایه‌گذاری مشترک مورد توجه قرار گیرد. رییس اتاق ایران با اشاره به سهم 38میلیون دلاری ایران از بازار 148میلیارد دلاری ویتنام و سهم 14میلیون دلاری ویتنام از بازار 80میلیارد دلاری ایران، این حجم مبادله تجاری بین دو کشور را بسیار اندک خواند و افزود: لازم است اقدامی جدی توسط اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور صورت گیرد. هدف‌گذاری مبادله 2میلیارد دلاری که روسای جمهور دو کشور برای افق 5ساله ترسیم کرده‌اند، هدف خوبی است و می‌توان به راحتی به آن دست یافت. به گفته وی، ویتنام واردکننده کالاهایی همچون قیر، پتروشیمی، فولاد و مس است که ایران از مزین خوبی در صادرات این محصولات برخوردار است.

همچنین ایران می‌تواند واردات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، پوشاک و برنج از ویتنام در حجم بالاتری داشته باشد.


«ایران و ویتنام»؛ دروازه تجارت آسیا

رییس‌جمهوری ویتنام نیز در این دیدار، با اشاره به روابط دو کشور گفت: مقامات دو کشور تصمیم گرفته‌اند که در طول پنج سال آینده، حجم تجارت خود را به 2میلیارد دلار برسانند؛ ما بعد از 43سال رابطه با ایران، همچنان به دنبال همکاری‌های بیشتر سیاسی و اقتصادی با ایران هستیم. «تران تان سانگ» همچنین گفت: دو کشور از نظر سیاسی و جغرافیایی مشترکات خوبی دارند و بازارهای بزرگ و مناسبی برای کالاهای یکدیگر محسوب می‌شوند. بنابراین باید دو طرف تلاش کنند تا همکاری‌های اقتصادی بیش از گذشته گسترش یابد. سانگ ادامه داد: ویتنام توانسته با 70سازمان مختلف روابط خوبی برقرار کند و 6هزار شرکت مختلف را در جهان به ثبت برساند و حضور خوبی نیز در جلسات و فعالیت‌های آ.سه.‌آن دارد و از طرف دیگر با امریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین و کشورهای اتحادیه اروپا همکاری‌های اقتصادی خود را گسترش داده است. وی با بیان اینکه ویتنام عضو پیمان ترانس پاسفیک است، گفت: ویتنام می‌تواند 70میلیارد دلار فعالیت تجاری داشته باشد و قطعا ایران نیز بازار خوبی برای ویتنامی‌ها محسوب می‌شود و می‌توانیم از منافع سرشاری که در اختیار دو طرف قرار دارد، به صورت مشترک استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر