اخبار

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۴

دستورالعمل پرداخت وام ۱۶۰میلیونی مسکن ابلاغ شد

بانک مسکن در بخشنامه‌یی دستورالعمل نحوه پرداخت وام به متقاضیان انواع تسهیلات مسکن را ابلاغ کرد. به‌گزارش مهر، دستورالعمل اعطای انواع وام‌های جدید بانک مسکن به تمام شعب این بانک در شهرهای مختلف شامل نحوه افتتاح حساب و اعطای تسهیلات«صندوق پس‌انداز مسکن یکم زوجین خانه ‌اولی»، «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن زوجین»، «حساب پس‌انداز مسکن جوانان» و «صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده شهری» است که در تاریخ ۱۷ اسفند امسال ابلاغ و اجرایی شده است. براساس این دستورالعمل در بخش تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم زوجین خانه‌اولی امکان تجمیع و تلفیق امتیاز تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم با امتیاز سایر حساب‌های تعهدی مسکن ازجمله حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز ساخت مسکن و حساب پس‌انداز مسکن جوانان بلامانع است. همچنین در دستورالعمل اجرای تسهیلات جدید بانک مسکن به شعب آمده است: زوجینی که از امتیاز امکان تجمیع سایر حساب‌ها با حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم یکدیگر استفاده می‌کنند، کلیه مقررات این وام مانند«مرهون شدن سند و فک رهن آن بعد از اتمام اقساط» تابع قوانین و مقررات صندوق پس‌انداز مسکن یکم است؛ ضمن اینکه استفاده‌کنندگان از این وام می‌توانند در سه روش اقساط را بازپرداخت کنند:«۱- ساده، ۲- پلکانی با ضریب افزایش سالانه ۳درصد، ۳- پلکانی دوره‌یی ۴۸ماهه (۴ساله) با ضریب افزایش ۲۰درصد».


کاهش 35 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش حجم معاملات در اسفند ماه بدون افزایش قیمت گفت: قیمت ثابت مسکن نسبت به دو سال گذشته 35درصد کاهش یافت که ادامه این کاهش قیمت به نفع بازار نیست.

به گزارش ایلنا، ‌علی چگنی با بیان اینکه با توجه به افزایش معاملات مسکن در پایان سال خوشبختانه با افزایش قیمت در بازار مواجه نشدیم، اظهار کرد: هر چند به طور سنتی خرید خانه شب عید افزایش می‌یابد اما این افزایش معاملات با افزایش قیمت همراه نبود. وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دو مبنای قیمت ثابت و جاری وجود دارد، ادامه داد: قیمت جاری مسکن نسبت به 30ماه گذشته یعنی از اواخر خرداد ماه 92 تا بهمن 94، 200 الی 300هزار تومان در هر مترمربع کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین در بخش قیمت ثابت هم در این بازه زمانی ذکر شده با کاهش قیمت 30 الی 35درصدی در هر متر مربع مواجه شدیم.


هشدار درباره فرار احتمالی ۶ میلیارد پوند از ایران

موسسه املاک راک استون با اشاره به لغو تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد طی ۵ تا ۱۰سال آینده ممکن است ۶ میلیارد پوند سرمایه از ایران خارج و صرف خرید املاک در کشورهای دیگر ازجمله انگلیس شود. به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه خبری سیتی‌ای‌ام، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران ثروتمند ایرانی در کشورهای متعددی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کنند و در این میان احتمالا لندن یکی از مهم‌ترین مناطقی خواهد بود که سرمایه‌گذاران ایرانی در آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. براساس این گزارش، لندن در کنار مناطقی همچون دوبی، سوییس، بخش‌هایی از آلمان و جنوب فرانسه در صدر مکان‌های احتمالی خرید املاک توسط سرمایه‌گذاران ایرانی قرار دارند. 5منطقه لندن که به احتمال فراوان پذیرای بیشترین ثروتمندان ایرانی خواهند بود.


انباشت تقاضا قیمت مسکن را افزایش می‌دهد

رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان ساختمان گفت: رکود بازار خرید و فروش مسکن و انباشت تقاضا ممکن است در آینده قیمت مسکن را افزایش دهد. حسن محتشم در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تحریک این بازار به محرک‌های قوی نیازمند است و تا زمانی که در اقتصاد کلان کشور شاهد تحول چشمگیری نباشیم، بازار مسکن نیز از رکود خارج نخواهد شد بنابراین دولت باید برای تزریق منابع مالی مناسب در این بخش برنامه‌ریزی کند. به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان ساختمان قرار بود دولت در سال 1394 برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری 13هزار میلیون ریال یارانه پرداخت کند؛ درحالی که فقط 10درصد آن جذب شد.

محتشم تاکید کرد: دولت می‌تواند این منابع مالی را در بخش افزایش تقاضا تزریق کند زیرا تجربه 12سال پیش برای پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک‌های خصوصی تا 70درصد قیمت مسکن در تحریک بازار بسیار موثر بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر