افتتاح 5 رام قطار مسافری در آستانه نوروز

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۳

گروه راه‌وشهرسازی

روز گذشته با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران 5 رام قطار مسافری جدید در ناوگان ریلی کشور به بهره‌برداری رسید و همین طور سالن جدید خدمات مسافری ایستگاه راه‌آهن تهران هم در این مراسم افتتاح شد. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم از ورود37 رام قطار جدید از کره خبر داد و گفت: از این میزان ۱۷ رام وارد ناوگان شده و ۲۰ رام دیگر در حال ورود است. آخوندی با اشاره به این موضوع که اکثر کار فنی این واگن‌ها توسط شرکت‌های سازنده واگن داخلی انجام می‌شود، اضافه کرد: این تولید یک تولید مشترک است. در حاشیه این مراسم همچنین مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران ظرفیت قطارهای نوروزی را یک میلیون و ۸۵۰هزار صندلی خواند و گفت: برای اکثر مسیرها در اغلب روزها بلیت موجود است؛ ضمن آنکه ۵ قطار جدید اضافه شده به ناوگان ریلی نیز به صورت فوق‌العاده از امروز به مسافران خدمات می‌دهند.


وجود واگن‌هایی با عمر بیش از 50 سال

توسعه ناوگان ریلی و توجه به این نوع از حمل و نقل یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورهای مختلف است، بنابر نیازسنجی که شرکت راه‌آهن انجام داده است ایران برای توسعه زیرساخت‌های بخش ریلی به بیش از 30هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی (خطوط ریلی) و 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش واگن و لکوموتیو نیازمند است؛ همچنین ناوگان ریلی کشور از عمر بالا و فرسودگی رنج می‌برد و طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر واگن‌هایی در ناوگان ریلی کشور وجود دارند که عمری بیش از 50 سال دارند. بر این اساس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح قطارهای مسافری جدید گفت: بیش از ۱۰سال است که سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش ریلی صورت نگرفته و امیدواریم در فضای جدید با مذاکراتی که با کشورهای اروپایی و شرقی داریم، نوسازی واگن‌ها انجام شود. وی با اشاره به بازسازی ۳۴ واگن شرکت رجا در سال گذشته و ۳۲ واگن در سال جاری گفت: این اقدامات تغییرات اساسی در ناوگان ریلی ایجاد کرده چون بازسازی‌ها به گونه‌یی بود که گویی قطار به‌طور کامل عوض و جدید شده است.


چالش اجاره به شرط تملیک واگن

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در مقطع پسابرجام در حال مذاکره با شرکت‌های مختلف هستیم تا از روش‌های گوناگون تامین مالی مانند لیزینگ و اجاره به شرط تملیک ناوگان جدید وارد کنیم اگرچه در روش اجاره به شرط تملیک خرید واگن سخت‌تر از خرید هواپیماست. عباس آخوندی با بیان اینکه برای عید امسال تعدادی از واگن‌های قدیمی کنار گذاشته شد، اظهار کرد: در اکثر واگن‌های نوساز و جدید یک میلیون و ۸۵۰ هزار صندلی برای نوروز در نظر گرفته شد. وی افزود: ۵۰درصد ظرفیت قطارهای نوروزی از طریق اینترنت و ۵۰درصد دیگر با مراجعه به دفاتر و مراکز فروش بلیت راه‌آهن به متقاضیان عرضه شد. آخوندی با اشاره به خدمات جدید مسافری در ایستگاه راه‌آهن تهران گفت: بخش صندوق امانات ایستگاه راه‌‌آهن تهران از سالن قبلی برای آسایش بیشتر مسافران جدا شد و همچنین یک پایانه تاکسیرانی جدید برای ایستگاه راه‌آهن تهران در نظر گرفته شد تا از ازدحام جمعیت و بی‌نظمی‌ها مقابل ایستگاه کاسته شود.


حمایت از سرمایه‌گذاران

وی درباره حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل ونقل ریلی گفت: همین امروز شاهد بودیم که ۳ رام قطار جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان ریلی شد و این فضا برای هر سرمایه‌گذاری آماده است. علاوه بر این اخذ حق دسترسی نیز برای بخش خصوصی رایگان بوده و همچنین برای حمایت بیشتر از بخش خصوصی ما سرمایه‌گذاران را به صندوق توسعه معرفی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی‌های اخیر با وزارت نفت در خصوص استفاده از تسهیلات برای بخش خصوصی از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت گفت: چنانچه بتوانیم آمار مسافران قطار را افزایش دهیم و تقاضای جاده را به روی ریل منتقل کنیم، می‌توانیم از این ظرفیت برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر