توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت دولت

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۲

خط مترو مجموعه فرودگاه مهرآباد با حضور معاون اول رییس‌جمهور، شهردار تهران و جمعی از مقامات محلی افتتاح شد. این خط مترو با 3ایستگاه به مسافران ترمینال‌های 1 و 2 و 4 و 6 خدمات ارائه می‌دهد. طراحی و ساخت این خط مترو توسط متخصصان داخلی انجام شده همچنین 80درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت این خط مترو نیز بومی بوده است. بدین صورت احداث مترو فرودگاه مهرآباد تهران با اعتبار 4هزار میلیارد ریال به پایان رسید. به گزارش ایسنا، خط مترو فرودگاه مهرآباد تهران به‌عنوان متفاوت‌ترین مسیر ریلی، تونلی و درون‌شهری پایتخت با طول حدود 2کیلومتر از مسیر خط4 مترو و از ایستگاه مترو بیمه آغاز می‌شود. با بهره‌برداری از این خط و قطارهای ساخته شده در آن تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به 100ایستگاه افزایش می‌یابد. معاون اول رییس‌جمهور و همراهان وی با حضور در ایستگاه بیمه‌ سوار مترو شدند تا به صورت نمادین سفر با این خط را تجربه کنند. این خط مترو ظرفیت جابه‌جایی ۷۰هزار مسافر را در روز دارد.


حمایت دولت از قطار شهری

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از خط مترو فرودگاه مهرآباد با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری و درون‌شهری از دیگر اولویت‌های دولت یازدهم است، اظهار کرد: دولت درراستای توسعه حمل‌ونقل بین‌شهری به‌تازگی بیش از 2میلیارد دلار برای قطار سریع‌السیر قم-اصفهان گشایش اعتبار انجام داده است. همچنین دولت تصویب کرده راه‌آهن تهران- مشهد برقی شود. جهانگیری اظهار کرد: باتوجه به اینکه حمل‌ونقل درون‌شهری و مترو ازجمله جهت‌گیری‌های دولت محسوب می‌شود، دولت مصوب کرده که در 9کلان‌شهر بزرگ تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه بیش از 384کیلومتر مترو شهری و 68کیلومتر مترو حومه راه‌اندازی شود. وی بااشاره به ظرفیت‌های پایتخت کشور اظهار کرد: امروز تهران بیش از 10 الی 15درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است. همچنین 35درصد فعالیت‌های کشور در تهران مستقر است و این شهر را به کانون درآمد کشور و نبض اقتصادی کشور تبدیل کرده است. جهانگیری با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 مترو ازجمله اولویت‌های دولت است و حتما دولت از آن حمایت خواهد کرد، اظهار کرد: دولت تاکنون بیش از 6هزار و 800میلیارد تومان برای توسعه مترو در مجموع 9کلان‌شهر هزینه کرده است.


شرط ختم پرونده مترو تهران در 20ماه

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در مراسم افتتاح خط ویژه مترو فرودگاه مهرآباد بااشاره به اینکه با ساخت دو خط 6 و 7 مترو پرونده مترو پایتخت بسته خواهد شد، تاکید کرد: برای تحقق این مهم نیازمند کمک دولت هستیم. قالیباف گفت: خداوند را شاکریم که در آغاز سال95 این توفیق را داریم که صدمین ایستگاه مترو پایتخت را همزمان با افتتاح خط ویژه فرودگاه مهرآباد بهره‌برداری کنیم. قالیباف ادامه داد: تا سال84 ریل‌هایی که به بهره‌برداری رسیده بود، نزدیک به 80کیلومتر بود اما از سال84 تا به امروز 180کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. امروز اگر دست به دست یکدیگر دهیم و دولت به ما در بسته شدن پرونده مترو پایتخت کمک کند، با ساخت 99کیلومتر تا پایان سال96 در حقیقت در کمتر از 20ماه می‌توانیم یک رکورد جهانی در متروسازی به ثبت برسانیم. در حال حاضر هفته‌یی 500متر حفاری در دو خط باقی‌مانده مترو تهران انجام می‌شود که از اردیبهشت‌ماه هفته‌یی 500متر حفاری به همراه لاینینگ انجام خواهد شد. وی بااشاره به صرفه اقتصادی 13سنتی در اقتصاد ملی با استفاده هر مسافر از مترو، تاکید کرد: بی‌تردید استفاده از مترو در حل معضل آلودگی هوا نیز نقش موثری خواهد داشت. امیدواریم در این حوزه دولت به شهرداری تهران کمک کند و اولویت کمک‌ها نیز در خرید واگن‌ها باشد و شهرداری تهران نیز سخت‌ترین کار یعنی حفاری و احداث ایستگاه‌ها را انجام خواهد داد. قالیباف در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: براساس اسناد و مدارک موجود 6000میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران به‌صورت قطعی مشخص شده که امیدواریم دولت در خرید واگن و ساخت و توسعه مترو به شهرداری تهران کمک کند. برای تکمیل دو خط 6 و 7مترو تهران، به 12هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر