تایید تخلف در بودجه شهرداری توسط 12عضو شورا

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۰۱

گروه راه‌وشهرسازی نیره خادمی

پیگیری شکایت رییس کمیته محیط‌زیست شورا درباره تخلفات صورت گرفته در بودجه95 شهرداری تهران، وضعیت‌ بحرانی مدارس در تهرانسر، موجی از اعتراضات و استعفاهای شورایاراها به‌دنبال صدور حکم جلب برای سه نفر از مدیران سراهای محله، تصویب پاسخ شورا به ایرادات فرمانداری تهران نسبت به لایحه بودجه95 شهرداری و هشدار نسبت به عواقب واگذاری غیرقانونی اماکن ورزشی شهرداری تهران به افراد فاقد صلاحیت از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که در جریان برگزاری آخرین نشست پارلمان شهری پایتخت در سال94 در متن و حاشیه مطرح شد.

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر که هفته گذشته در نامه‌یی سرگشاده به فرماندار تهران از تخلفات صورت گرفته ضمن تصویب بودجه۹۵ توسط هیات‌رییسه و یکی، دو نفر از اعضای بانفوذ شورای شهر پرده‌برداری و طرح شکایت کرده بود، دیروز یک‌بار دیگر در حاشیه جلسه شورا در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد. محمد حقانی با بیان اینکه بودجه از سه قسمت منابع، مصارف و تبصره‌ها تشکیل شده است، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه بررسی منابع و تبصره‌ها را به صحن علنی شورای شهر آورد اما ردیف مصارف در صحن علنی بررسی نشد. حدود 20درصد از بودجه سال آینده شهرداری تهران پایدار است و مابقی بودجه ناپایدار و متکی به تغییر کاربری، تراکم‌فروشی و بارگذاری بیش از طرح تفصیلی است، بنابراین 80درصد بودجه شهرداری ناپایدار است و این نشان می‌دهد که بودجه شهرداری بیمار و رو به موت است و از فرمانداری گلایه دارم که چرا دقت و توجهی به بودجه95 تهران ندارد؟ فیلم‌هایش موجود است و بروید ببینید که آیا بحث مصارف بودجه شهرداری تهران بررسی شده یا نه؟ این درحالی است که کمیسیون سلامت و محیط‌زیست اعداد و ارقامی را در جلسات خود در حوزه خدمات شهری جابه‌جا کرد و حتی برخی ردیف‌ها را نیز کم کرد چراکه معتقد بودیم اعداد در خدمات شهری بی‌جا و اضافه هستند اما نظرات ما را تغییر دادند و بدون در‌نظر گرفتن کمیسیون سلامت، بودجه را به شهرداری و فرمانداری ابلاغ کردند. من به فرمانداری در این خصوص اعتراض و رونوشت آن را به استانداری و اعضای شورای شهر برای بررسی زدم، هیچ‌کس حق ندارد به جای دیگران تصمیم بگیرد و از فرمانداری گلایه کردم که چرا روی بودجه شهرداری نظارت نمی‌کند. وی با بیان اینکه 70درصد بودجه سال آینده شهرداری به بحث خدمات شهری اختصاص داده شده است، گفت: من از این موضوع شکایت کرده و اگر فرمانداری و استانداری به این موضوع رسیدگی نکنند به دستگاه‌های نظارتی بالاتر شکایت می‌کنم چراکه من وکیل مردم هستم و حتی به تنهایی از حق مردم دفاع می‌کنم. هر چند تاکنون حدود 12نفر از اعضا امضا کرده‌اند که بودجه مصارف شهرداری در شورا بررسی نشده است و این درحالی است که بارها به چمران اعتراض کرده و وی وعده داده‌ است که با من صحبت خواهند کرد.


وضعیت‌ بحرانی مدارس در تهرانسر

دبیر دبیران شورایاری منطقه21 در ابتدای جلسه روزگذشته با بیان اینکه جمعیت این منطقه 270هزار نفر بوده و 14شهرک اقماری دارد، گفت: این شهرک‌ها دقیقا وسط کارخانه‌ها قرار گرفته‌اند و به همین علت شرایط خوبی ندارند. صالح صیامی آلایندگی کارخانه‌ها، آلایندگی‌های زیست‌محیطی و صوتی را از مشکلات این منطقه دانست و افزود: روزانه 62درصد تردد از منطقه21 اتفاق می‌افتد و مسافرانی که از هفت استان کشور قصد ورود به تهران را دارند از این منطقه رد می‌شوند. از این رو، باید برای ساخت مسیرهای غیر هم‌سطح در جهت شناور کردن ترافیک به این منطقه کمک شود. او بااشاره به بحران مدارس در محله تهرانسر تاکید کرد: باید فضای جدیدی برای مدرسه‌سازی در این منطقه درنظر گرفته شود.

موجی از اعتراضات و استعفاهای شورایاران

نایب رییس شورا نیز پس از گزارش دبیر شورایاران منطقه21 از حکم جلب سه نفر از اعضای شورایاری‌ها خبر داد و گفت: در دوره قبل یکی از مدیران شهرداری تخلفی در سراهای محلات انجام داده و برخی را استخدام کرده است، متاسفانه سه حکم جلب برای دبیران محلات صادر شده چراکه برخی کارمندان سراهای محلات به اداره کار شکایت کرده‌اند. مرتضی طلایی افزود: این مساله باعث شده موجی از اعتراضات و استعفاها از شورایاری‌ها واصل شود چراکه معتقدند شب عید آبروی آنها ریخته و بازداشت می‌شوند.


ایراد به تاخیر در ارسال لایحه بودجه95

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جریان رسیدگی به اعتراض فرمانداری به مصوبه سال95 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به اعتراض فرمانداری درخصوص بودجه95 شهرداری تهران پاسخ داد و درنهایت اصلاحیه‌ها با رای اکثریت آرا به تصویب رسید و جواب فرمانداری ارائه شد. علیرضا دبیر گفت: فرمانداری درمورد تاخیر در زمان تحویل بودجه مصوب شهرداری تهران اعتراض داشته درحالی که تاخیر به وجود آمده دو روزه به‌دلیل مصادف بودن سی‌ام بهمن‌ماه با روز جمعه بود. او درباره تفاوت اعتبارات تملک دارایی‌های مالی بودجه سال95 گفت: مصوبه برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران ناشی از کاهش سقف بودجه شهرداری تهران در سال95 نسبت به پیش‌بینی برنامه است و شهرداری موظف است حداکثر تا سقف 35درصد از برنامه و بودجه سال95 را به‌صورت غیرنقدی عمل کند. وی در‌مورد سایر موارد قید شده در نامه فرمانداری نیز گفت: مسوولان اجرایی شهرداری تهران و سایر واحدهای سازمانی در اجرای مفاد بودجه موظف هستند مقررات مالی قید شده در آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران و بخشنامه بودجه شهرداری‌های کشور را رعایت کنند.

واگذاری غیرقانونی اماکن ورزشی

گزارش فعالیت معاونت نظارت شورا نیز یکی دیگر از موضوع‌هایی بود که توسط عباس جدیدی قرائت شد. او پس از ارائه آمار مکاتبات و درخواست‌های شهروندان از شهرداری تهران گفت: حدود 50جلسه ملاقات عمومی در مناطق مختلف شهرداری تهران از لحاظ آماری برگزار شده است و در ملاقات‌های عمومی درخواست‌های شهروندان برای ساخت‌‌وساز بیش از ضوابط و مقررات بوده است و در کنار آن موضوع‌هایی همچون اشتغال، وام، دریافت دیون و دیگر مطالبات از شهرداری داشته‌اند. او همچنین از عقب‌ماندگی مدیریت شهری از برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران خبر داد و گفت: طرح ساماندهی حوزه ورزش شهرداری تهران و تشکیل شورای عالی ورزش نیز که از‌سوی این حوزه به جهت بهبود کیفیت و ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان تهیه شده بود در صحن علنی شورا با‌توجه به ارائه لایحه تشکیل شورای عالی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی رد شد. پیگیری وضعیت مدیران ورزش مناطق و نحوه واگذاری اماکن ورزشی شهرداری تهران نیز در‌نهایت به ارائه تذکر به شهردار محترم تهران منجر شد که متاسفانه همان پاسخ‌های قبلی دریافت شد. بار دیگر یادآوری می‌کنم که واگذاری غیرقانونی اماکن ورزشی شهرداری تهران به افراد فاقد صلاحیت و به‌صورت غیرقانونی در آینده مشکلات عمده‌یی را به بار خواهد آورد.

گفتنی است، ساعتی از جلسه شورای شهر تهران بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. مهدی چمران، رییس شورا از خبرنگاران و همچنین دبیران و مدیران بخش‌های مختلف کمیسیون شورا خواست تا صحن شورا را ترک کنند. او گفت: ما بنا داریم جلسه یک ساعته‌یی را بدون حضور رسانه‌ها و فقط با حضور اعضای شورای شهر تهران برای بررسی شرایط شورا برگزار کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر