سیاست‌های دولت، ایران را وارد‌کننده سنگ‌آهن می‌کند

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴

نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته بهانه‌یی بود که روز گذشته خانه معدن میزبان جمعی از خبرنگاران باشد تا از تازه‌ترین برنامه‌های بخش خصوصی معدن آگاه شوند. هرچند که همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاهی که از سوی سازمان نظام مهندسی معدن در ماه مهر برگزار می‌شود شایبه چشم‌و‌همچشمی میان این نهاد و خانه معدن را ایجاد کرد.

در این جلسه محمدرضا بهرامن نایب‌رییس خانه معدن از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در پروژه‌های معدنی ایران خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به محیطی ایمن و امن برای سرمایه‌گذاری نیازمند هستند. بهرامن با تاکید بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن، گفت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن به‌شدت می‌تواند در ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات موثر باشد.

وی افزود: تا‌زمانی‌که امنیت مد‌نظر سرمایه‌گذاران خارجی فراهم نشود نمی‌توان به حضور خارجی‌ها در ایران امیدوار بود و این در شرایطی است که امنیت تزریقی نیست و زمانی سرمایه‌گذاران در ایران حضور خواهند یافت که قوانین و مقررات به آنها اجازه سرمایه‌گذاری ایمن را بدهد. نایب‌رییس خانه معدن تصریح کرد: بنابراین باید بیش‌از هر‌چیز به امنیت سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌یی کنیم. بهرامن اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته از 25مهر آغاز‌به‌کار خواهد کرد و در آن 50‌شرکت خارجی از آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی حضور دارند. همچنین در ادامه محمدجعفر صادقی‌پناه عضو هیات‌مدیره خانه معدن اجرای استراتژی بخش معدن را لازمه رونق این بخش دانست و گفت: از وزارت صنعت انتظار داریم آیتم‌های اصلی را در اجرای استراتژی بخش معدن مدنظر قرار دهد تا با تغییر مدیران و مسوولان دچار تغییر نشود.

وقتی واردکننده گندله ‌شدیم

در این جلسه بهرام شکوری، عضو هیات‌مدیره خانه معدن با انتقاد از سیاست‌های دولت درباره عوارض و مالیات، گفت: نباید به‌هیچ‌وجه جلوی تجارت خارجی آزاد گرفته شود و این نقطه‌ضعفی است که در بسته خروج از رکود به‌صورت غیرتورمی وجود دارد. شکوری در پاسخ به سوال «تعادل» درباره این بسته گفت وقتی موانع وجود دارد درواقع نشانگر این موضوع است که درک درستی از توسعه در این مسیر وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه در سنگ‌آهن و برخی کالاها مازاد وجود دارد گفت در این شرایط نباید مانع صادرات این کالاها شد. عضو هیات‌مدیره خانه معدن تاکید کرد در دولت قبل همین شرایط برای گندله و کنسانتره وجود داشت و عوارض روی آن وضع شد به‌همین‌دلیل هم‌اکنون وارد گندله هستیم. وی تاکید کرد همین اتفاق امروز برای سنگ‌آهن درحال رخ‌دادن است و اگر سیاست نادرست دولت درباره سنگ‌آهن و تصمیم برای اخذ عوارض بر آن اصلاح نشود در آینده ایران واردکننده سنگ‌آهن خواهد شد.

همچنین جعفر صادقی‌پناه، عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه معدن فرصتی برای همفکری فعالان این حوزه است و از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود در اجرای استراتژی بخش معدن مصمم باشد و از سلیقه‌یی عمل‌کردن بپرهیزد.

وی با اشاره به تهیه نقشه‌های مبنا افزود: نقشه‌های در مقیاس یک‌250‌هزارم و همچنین یک100‌هزارم تهیه شده ولی تهیه نقشه‌های یک‌25‌هزارم هنوز نهایی‌نشده درحالی‌که هدف برنامه‌های توسعه‌یی کشور تهیه این نوع نقشه‌ها و همچنین انجام ژئوفیزیک هوایی و ژئوفیزیک شیمیایی بوده است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. این نقشه‌ها در کشاورزی و محیط‌زیست نیز قابل‌استفاده است.

بخش معدن در بسته ضدرکود

مغفول مانده است

صادقی‌پناه ادامه داد: سند چشم‌انداز 20ساله یک پازل است و بدون استراتژی بخش معدن و پتانسیل‌های آن نمی‌توان این پازل را کامل کرد. همچنین در بسته خروج از رکود که از سوی دولت تدوین شد بخش معدن مغفول ماند که دولت مجددا به این موضوع نیز پرداخت. وی افزود: به‌عنوان مثال تولید فولاد در سند چشم‌انداز باید به 55‌میلیون تن برسد اما موضوع کمبود آب در آن دیده نشده است! وی تصریح کرد: از وزارت صنعت انتظار داریم که آیتم‌های اصلی را در اجرای استراتژی بخش معدن مدنظر قرار دهد به‌طوری‌که با تغییر مدیران و مسوولان دچار تغییر نشود.

صادقی‌پناه با بیان اینکه توسعه بخش معدن نیازمند ارتقای زیرساخت‌های این بخش ازجمله گازرسانی و برق‌رسانی است، گفت: تهیه نقشه‌های مبنا و پایه‌یی از جمله نیازهای اساسی بخش معدن است. به‌گفته وی براساس ماده157 قانون برنامه پنجم تهیه نقشه‌های پایه‌یی در سراسر کشور برای شناسایی پتانسیل معدنی و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی جامع از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

وی با بیان اینکه نقشه‌های در مقیاس یک250هزارم و همچنین یک100هزارم تهیه شده ولی تهیه نقشه‌های یک25هزارم هنوزنهایی نشده درحالی‌که هدف برنامه‌های توسعه‌یی کشور تهیه این نوع نقشه‌ها و همچنین انجام ژئوفیزیک هوایی و ژئوفیزیک شیمیایی بوده است که باید برایش برنامه‌ریزی شود.

در همین رابطه شکوری با بیان اینکه نمی‌توان استراتژی 20ساله برای کشور تدوین کرد، ولی استراتژی معدنی نداشته باشیم، گفت: ‌تمام استراتژی‌ها با یکدیگر تلاقی دارند و تا‌زمانی‌که استراتژی‌های زیربنایی مانند محیط‌زیست و آب تدوین نشده باشد، نمی‌توان برای بخش معدن استراتژی دقیقی نوشت. وی با اشاره به تدوین بسته خروج از رکود توسط دولت، گفت: رونق فعالیت‌های معدنی لازمه خروج از رکود است.

گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته در 25 تا 28‌مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و 15‌هزار مترمربع سالن توسط شرکت‌های معدنی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر