کاهش نرخ سود بازار بین بانکی به ۱۸ درصد

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۹۸

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

مدیرعامل بانک سپه گفت: نرخ سود بازار بین بانکی به ۱۸تا 5/۱۸درصد کاهش یافته، گاهی نیز به ۱۹درصد هم می‌رسد اما در حال سوق یافتن به پیرامون نرخ تورم است.

به گزارش «تعادل» محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه در نشست آخر سال خود با خبرنگاران از کاهش نرخ سود بازار بین بانکی خبر داد و اظهار کرد: نرخ جریمه بانک مرکزی برای بانک‌ها 34درصد بود، این امر فضا را برای بالا بردن نرخ سود معقول کرد اما براساس اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی نرخ‌ها در بازار بین بانکی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سال 95 شرایط مناسب اقتصادی را برای رسیدن به رونق به دنبال داشته باشد، گفت: نقدینگی در سطح کلان کشور بالاست و از سوی دیگر فعالان اقتصادی خرد از نبود منابع و نقدینگی سخن به میان می‌آورند و این یک تناقض است بنابراین نیاز به بررسی کارشناسی دارد که نقدینگی در کجا قرار دارد و گاهی ذهن‌ها به این سمت می‌رود که نقدینگی در بخش مطالبات غیرجاری است.

مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم، برخی مطالبات غیرجاری را به وجود آورده و بخشی از نقدینگی بر اثر کارکرد بانک‌ها برای وصول با اموال و دارایی‌ها تهاتر شده بنابراین ارقام مربوطه برای بانک‌ها نقدینگی محسوب نمی‌شود.

چقازردی افزود: هنگامی که درآمد سیار به دارایی‌های منجمد تبدیل شود و چنانچه بر این مساله نظارت کافی نباشد، می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

وی در ادامه به ایراد سخنانی درباره وضعیت نرخ سود پرداخت و گفت: اقتصاد کشور در دوره‌یی تورم دو رقمی داشت و در این مقاطع نرخ سود سپرده‌گذاران پایین‌تر از نرخ تورم بود بنابراین بخشی از ارزش سپرده به دلیل بالابودن تورم از چرخه خارج می‌شد.

مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: اما کاهش نرخ تورم معادله معکوس را موجب شده به نحوی که ارزش نرخ سود سپرده بالاتر از نرخ تورم است و به نظر می‌رسد تفاوت نرخ دو تا سه درصدی شاید معقول باشد اما با نرخ تورم 13درصدی پرداخت 24تا 25درصدی مناسب نیست.

وی افزود: تفاوت میان نرخ تورم و سود بانکی پیامد بازنگری سود سپرده‌ها را به دنبال داشت و در واقع مسیر نرخ سود سپرده به گونه‌یی است که شوکی به نظام بانکی وارد نکند.

چقازردی ضمن انتقاد از تصویر منفی و نامناسبی که در برخی از موارد از نظام بانکی ارائه می‌شود، گفت: این موارد شایسته نظام بانکی نیست زیرا در هر فعالیت اقتصادی ردپای چند بانک وجود دارد به نحوی که در این فعالیت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر