شبکه بانکی به انتقادات پاسخ دهد

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۹۷

درخشش خبرنگاران «تعادل» در نخستین جشنواره نقد صنعت بانکداری

گروه بانک و بیمه

نخستین جشنواره نقد صنعت بانکداری که با محوریت بانک اقتصادنوین برگزار شده عصر دوشنبه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و مالی، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی، دکتر رضاییان، دکتر قاضی‌زاده، دکتر نمک دوست و... اساتید علم ارتباطات و جمعی از مدیران شبکه بانکی برگزار و به کار خود خاتمه داد.

به گزارش «تعادل»، این جشنواره از اول آبان ماه سال جاری آغاز شده و تا ۱۰ دی ماه ادامه داشت و در سه گروه رسانه‌یی شامل رسانه‌های مکتوب (روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و مجلات اقتصادی و غیر اقتصادی)، رسانه‌های مجازی (سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی) و رسانه‌های دیداری و شنیداری (تلویزیون و رادیو) با داوری قاضی زاده، رضاییان، عبده تبریزی و طهماسب مظاهری برگزار شد و روزنامه تعادل در سه رشته حائز رتبه برتر شد و بیشترین جوایز را به دست آورد.


روابط کارگزاری با 264 بانک خارجی

ولی‌الله سیف در مراسم اختتامیه جشنواره نقد صنعت بانکداری گفت: نظام بانکی بر اساس آمار 2هفته منتهی به اسفند ماه 94 با 244 بانک از کشورهای مختلف روابط کارگزاری برقرار کرده و 744 ال‌سی باز کرده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس آمار تا هفته اول اسفند ماه امسال شبکه بانکی با 264 بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کرده و در همین بازه زمانی 1202 ال‌سی باز شده است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمار در هفته اول اسفند ماه، آمار کارگزاری‌ها به 264 رسیده است که 20 کارگزاری افزوده و آمار ال‌سی‌ها به 1202 رسیده که 450 ال‌سی جدید باز شده است.

سیف گفت: این آمار نشانگر این است که شبکه کارگزاری بانک‌ها دارد روز به روز گسترده‌تر می‌شود و بانک‌های کشور در تلاش مستمر برای روند کار هستند. وی با اشاره به برخی از انتقادات و ابهامات درخصوص سوییفت گفت: هنوز عده‌یی می‌گویند مشکل سوییفت حل نشده است و شک دارند که نقل و انتقالات پولی در سوییفت انجام می‌شود و باید گفت که درخواست‌های نظام بانکی به صورت آنلاین روزانه به سوییفت مخابره می‌شود و قدم‌های اساسی در این راستا برداشته شده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌های خارجی ابهاماتی دارند که باید برطرف شود و برخی کشورها درک نادرستی از برجام و جزییات دستورالعمل‌ها دارند که این امر باعث تاخیر در روند کار شده بود که با اقدامات موثر مسوولان برخی از این ابهامات برطرف شده و در تلاش برای رفع برخی دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: شبکه بانکی در دوران تحریم شرایط سختی را پشت سر گذاشت و این شرایط به یک‌باره نمی‌تواند به زمان قبل از تحریم‌ها برگردد و باید به تدریج در جهت ارتقا گام برداشته شود.

سیف افزود: نزدیک به دو ماه از اجرای برجام می‌گذرد و نظام بانکی در این بخش تحولات لازم را انجام داده و می‌دهد و امید داریم که تعاملات و ارتباطات شبکه بانکی کشور به موقع عملیاتی شود.

رییس کل بانک مرکزی از مدیران عامل بانک‌ها درخواست کرد تا هر یک جداگانه فعالیت‌های خود را درخصوص ارتباط کارگزاری و سوییفت به مردم بازگو کنند تا مردم احساس کنند که قدم‌های رو به جلو برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید در این خصوص درست اطلاع‌رسانی شود زیرا نظام بانکی در تحرک اقتصاد نقش کلیدی دارد و این نقش و تلاش‌های بانک‌ها باید به عموم مردم اعلام و اجازه داده نشود که در این خصوص در جامعه خلأ ایجاد شود.

سیف در این مراسم با اشاره به این نکته که از برآیند کار روابط عمومی شبکه بانکی ناراضی است، گفت: همکاران شبکه بانکی در تلاش شبانه‌روزی هستند و بانک‌ها با محدودیت‌های بسیار و انتظارات گسترده روبه‌رو هستند و ایرادات بسیاری به شبکه بانکی وارد می‌شود که نشان‌دهنده آن است که نظام بانکی آنچنان که شایسته است به مردم معرفی نشده است. باید به انتقادهای مردم توجه شود و پس از بررسی و رفع مشکلات، نتیجه به منتقدان و مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: بانک اقتصاد نوین با برگزاری جشنواره نقد صنعت بانکداری، جامعه را برای شنیدن نقدها و کم و کاستی‌های صنعت بانکداری ترغیب می‌کند و نقد بهترین ابزار برای دیدن نقاط ضعف و تلاش برای ارتقا و افزایش ضریب رضایت جامعه است

سیف گفت: این جشنواره مقدمه خوبی برای حرکت امیدبخش در راستای شناخت ضعف‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات است و جای شکر دارد که در این جشنواره از منتقدان نظام بانکی قدردانی می‌شود و شایسته تقدیر است که امیدواریم استمرار پیدا کند. وی تاکید کرد: «نقد زمینه رشد ایجاد می‌کند و اگر سازمانی نشان دهد که از نقد استقبال می‌کند در مسیر رشد گام برمی‌دارد.»


نقش کلیدی خدمات صنعت بانکداری

حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین و رییس سیاستگذاری جشنواره در اختتامیه جشنواره نقد صنعت بانکداری گفت: بانک‌ها با تمام اقشار جامعه در ارتباط هستند و باید منابع و امکانات محدود را در اختیار تقاضاهای گسترده در کشور قرار دهند. رییس سیاستگذاری جشنواره نقد صنعت بانکداری گفت: شبکه بانکی ازلحاظ کیفیت متنوع‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد که این خدمات نقشی کلیدی و محوری در اقتصاد کشور دارند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها در زندگی و فعالیت تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران بسیار تاثیرگذارند و فعالیت این قشر تا حد زیادی به عملیات شبکه بانکی وابسته است. معتمدی خاطرنشان کرد: هدف بانک اقتصاد نوین از برگزاری نخستین جشنواره نقد صنعت بانکداری در نظام بانکی پایش مستمر نقدها و مقالات نگارش شده در خصوص نظام بانکی و به‌طور مشخص بانک اقتصاد نوین است که تصویرگر بازخوردهای جامعه از فعالیت‌ها و برنامه‌های عملیاتی سازمان است و نقاط قوت و ضعف را یادآوری خواهد کرد. وی اظهار داشت: خوشبختانه این جشنواره با استقبال گسترده اصحاب رسانه روبه‌رو شد که امیدواریم آغازگر راهی برای ارج نهادن به ‌نقد سازنده جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت شبکه بانکی و تلاش برای رفع نقایص باشد. رییس سیاستگذاری جشنواره نقد صنعت بانکداری تصریح کرد: این جشنواره چون در دوره اول فعالیت خود است، قطعا نقایص بسیاری دارد که در سال‌های آتی با کمک رهنمودهای بانک مرکزی و اساتید حوزه رسانه برطرف و استمرار خواهد یافت.


مرز میان نقد و تخریب

حسین عبده‌تبریزی نیز در سخنان خود ضمن انتقاد از ساختار نیروهای رسانه‌ها و عدم تناسب آن با نیازهای جامعه رسانه‌یی و اقتصاد کشور گفت: برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌یی تصور می‌کنند که نقد کردن و خبر ارزشمند و پر تیراژ خبری است که تندترین انتقادها را همراه با برخی نکات خلاف منطق مطرح می‌کند، در حالی که خبر درست و منطقی که به جامعه آرامش می‌دهد، می‌تواند در رشد سرمایه‌گذاری و رونق اقتصاد موثر باشد و محیط کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی از اخبار تند و هیجانی و بی‌ثبات‌کننده استقبال نمی‌کنند و مدیران اقتصادی کشور اتفاقا از اخبار امیدبخش که پیام پایداری و ثبات می‌دهد، استقبال می‌کنند. وی افزود: نقد دلسوزانه و درست نقدی است که ایرادها را با هدف اصلاح امور مطرح می‌کند و به اخبار مثبت و امیدبخش نیز توجه دارد و تنها به اخبار منفی و هیجانی و تخریب‌کننده توجه ندارد بلکه واقعیت‌ها را چه همراه با ایراد و چه مثبت و امیدبخش مطرح می‌کند.


آگاهی‌بخشی اصحاب رسانه در جامعه

همچنین فاطمه فروزان، مدیر روابط‌عمومی بانک اقتصاد نوین و دبیر جشنواره نقد صنعت بانکداری در این مراسم گفت: اصحاب رسانه آگاهی‌بخش در جامعه هستند و رسانه‌های جمعی حامی منافع مردم، تولیدگران و اقشار مختلف جامعه هستند.

وی افزود: سازمان‌ها در قبال ذی‌نفعان خود مسوول هستند و ایفای مسوولیت اجتماعی فصل مشترکی برای آغاز این جشنواره بود. بانک اقتصاد نوین سعی کرد در این جشنواره برمدار منطق و اعتدال حرکت کند و آغازگر یک حرکت امیدبخش برای اصحاب رسانه شد. وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره 261 اثر ارائه شد که 71 اثر مرتبط با نظام بانکداری بود و این جشنواره در 6بخش با محورهای 1- نقش نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور با تاکید بر بخش‌های تولید و سرمایه‌گذاری، 2- نقش نظام بانکی در بازار سرمایه، 3- نقش نظام بانکی در توسعه خدمات نوین و مشتری محوری، 4- نقش نظام بانکی در حوزه فرهنگی و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی، 5- بررسی آثار سیاست‌ها، قوانین و متغیرهای بیرونی بر عملکرد نظام بانکی و فضای کسب‌وکار، 6- نقش نظام بانکی در عرصه بین‌المللی و نظام بانکی در دوره پساتحریم برگزار شد. فروزان در خاتمه گفت: بیانیه این جشنواره در پنج‌شنبه 20 اسفندماه نهایی شد.گفتنی است، در این جشنواره دو گروه داوری متشکل از استادان و صاحب‌نظران حوزه رسانه و بانکی آثار را بررسی و داوری کردند. مجید رضاییان، محمدمهدی فرقانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، بیژن نفیسی، حسن نمک‌دوست و اکبر نصراللهی در بخش رسانه‌یی و محمدهادی مهدویان، حسین عبده‌تبریزی و طهماسب مظاهری به عنوان داوران حوزه بانکی به بررسی آثار ارسالی به این جشنواره پرداخته و نهایتا منتخبان را معرفی کردند.


برگزیدگان جشنواره

نتایج آرای هیات داوران نخستین جشنواره نقد صنعت بانکداری متشکل از داوران صاحب‌نظر اقتصادی، بانکی و رسانه‌یی در 6 رشته به شرح زیر اعلام شد:

رشته اول- نقش نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور- با تاکید بر بخش‌های تولید و سرمایه‌گذاری

رتبه اول: مرتضی اکبری با اثر ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها؛ چرا و چگونه

رتبه دوم: میلاد محمدی‌ با اثر تعریف جدیدی از دارایی‌های سمی

رتبه سوم: محسن شمشیری

رشته دوم- نقش نظام بانکی در بازار سرمایه

رتبه اول: احسان شمشیری با اثر بازار پول از تعادل خارج شده و نقش بانک‌ها

رتبه دوم: مینا ساعتچی با اثر شفاف‌سازی آمار نقدینگی و هجمه منتقدان علیه بانک مرکزی

رتبه سوم: حسین لطیفی با اثر 300هزار میلیارد نقدینگی سیل ویرانگر

با تقدیر از طاهره شاهوردی به دلیل مقاله علمی مشکلات سیستم ارزی ایران و راه‌حلی برای یکپارچه‌سازی

رشته سوم- نقش نظام بانکی در توسعه خدمات نوین و مشتری محوری

رتبه اول: محسن جندقی با اثر آیا اقتصاد نوین، نوین است؟

رتبه دوم: رضا کربلایی با اثر ردیابی 6 غیرمجاز در 8 ایستگاه کسب مجوز

رتبه سوم: رضا امامی با اثر روخوانی یک سناریو قدیمی با حضور 3 مدعی

رشته چهارم- نقش نظام بانکی در حوزه فرهنگی و ایفای مسوولیت اجتماعی

رتبه اول: مولود پاکروان با اثر بانک هراسی شبکه‌یی

رتبه دوم: محمد کاظم با اثر لیزینگ سبز؛ توسعه و حفاظت پایدار از محیط‌زیست

رتبه سوم: سروش صاحب فصول با اثر آثار اجتماعی فرهنگ انحلال و ورشکستگی

رشته پنجم- بررسی آثار سیاست‌ها، قوانین و متغیرهای بیرونی بر نظام بانکی

رتبه اول: احسان شمشیری با اثر پرچمداران امنیتی شدن سیستم بانکی

رتبه دوم: علی طهماسبی با اثر میزان تطبیق‌پذیری ساختار بانکی با مقررات بانکی

رتبه سوم: علی دوستی‌موسوی با اثر این دور باطل را تکرار نکنید

رشته ششم- ترسیم چشم‌انداز نظام بانکی در دوران پساتحریم

این رشته برگزیده‌یی نداشت، اما آرین رضایی به دلیل اثر چرخش اعتباری بانک‌ها در پساتورم مورد قدردانی قرار گرفت.

در بخش آثار رادیویی و تلویزیونی نیز، آثار دریافتی مورد داوری قرار گرفت که به دلیل اندک بودن آثار، رتبه اول تا سوم نداشت، اما علی البرزی با اثر روزی پاک شایسته تقدیر شناخته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر