کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۸۲

لزوم تولید انواع گریدهای پتروشیمی در داخل کشور

شانا مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت با تاکید بر تولید انواع گریدهای پتروشیمی در داخل کشور گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دفتر صنایع پایین دستی برای توسعه صنایع تکمیلی و کمک به ایجاد زیرساخت‌ها، اقدام‌های مختلفی را در حال پیگیری و انجام دارد. مرضیه شاهدایی در نشست آشنایی تشکل‌ها با سیاست‌های جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: وظیفه این شرکت تامین فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور و نیز توسعه بخش‌های بالادست و میان‌دست است. وی با تاکید بر تولید محصولات مورد نیاز صنایع پایین دست برای بی‌نیاز شدن از بازارهای خارجی افزود: در این مسیر باید برنامه‌ریزی برای تولید انواع مختلف گریدهای مورد نیاز داخلی صورت پذیرد.


جذب سرمایه‌گذار تنها راه توسعه پروژه‌های گازی کشور

شانا حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بر اساس برنامه ششم توسعه و تا افق ١٤٠٠ باید پنج هزار کیلومتر خط لوله و ٢٥ ایستگاه تقویت فشار گاز احداث کند، گفت: بر این اساس هزینه‌های مالی این پروژه‌ها ١٥میلیارد دلار یا حدود ٦٠هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و به‌صورت میانگین باید سالانه ١٠هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام شود. وی در تصریح سخنانش گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم‌اکنون حدود ١٢هزار میلیارد تومان پروژه در دست اقدام دارد و براساس افق ١٤٠٠، سالانه ١٠میلیارد تومان پروژه جدید تعریف می‌کند. این در حالی است که از طریق منابع داخلی تنها امکان دستیابی به 3میلیارد تومان در سال متصور است بنابراین در راستای دستیابی به توسعه مورد نظر راهی جز بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارج شرکت ازجمله بخش داخلی و خارجی نداریم تا بتوانیم نیازهای توسعه‌یی خود را تامین کنیم.


کاهش حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران

ایلنا علی‌محمد بساق‌زاده مدیر کنترل تولید شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: ما قبل از تحریم ۲۰ تا ۲۵درصد محصولات خود را به اروپا صادر می‌کردیم اما به خاطر شرایط تحریم این میزان به زیر ۵درصد رسید. بساق‌زاده بااشاره به اینکه بزرگ‌ترین رقبای ایران در تولید محصولات پتروشیمی در حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربستان و قطر و تا حدی چین و هند هستند، گفت: محصولات پتروشیمی ما به آسیای نزدیک و دور، آفریقا و اروپا صادر می‌شود. وی درباره اینکه آیا در شرایط پسابرجام گستره بازار رقابت ایران برای صدور محصولات پتروشیمی تغییر می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: ما قبل از تحریم ۲۰ تا ۲۵درصد محصولات خود را به اروپا صادر می‌کردیم اما به‌خاطر شرایط تحریم این میزان به زیر ۵درصد رسید و در حال حاضر باتوجه به شرایط ایجاد شده انتظارمان این است که بازار قبلی خود را به دست آوریم و تنوع در بازار ایجاد شود و به لحاظ قیمت نیز اوضاع بهتری خواهیم داشت.


جایگاه‌های سی‌ان‌جی

در آستانه ورشکستگی

باشگاه خبرنگاران جوان اردشیر دادرس رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی ایران با انتقاد از عدم همکاری وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخصوص افزایش کارمزد جایگاه‌داران اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون اکثر جایگاه‌داران از این روند گله‌مند هستند به‌طوری که تصمیم به تعطیلی جایگاه‌های خود گرفته‌اند. وی گفت: به‌دلیل افزایش نیافتن کارمزد هم‌اکنون اکثر جایگاه‌داران در مرحله ورشکستگی قرار گرفتند. وی تصریح کرد: در حال حاضر کارمزد 2300جایگاه سی‌ان‌جی سال جاری پرداخت نشده و این موضوع همچنان در پرده‌یی از ابهام قرار گرفته است. دادرس گفت: مهم‌ترین نکته این است که در کشور ما گران‌ترین قیمت سی‌ان‌جی با ارزان‌ترین کارمزد در ناوگان حمل‌ونقل عرضه می‌شود، به‌طوری که قیمت کارمزد هم‌اکنون متناسب با سال‌های92 و 93 است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر