دستور نخست‌وزیر نیوزیلند برای رفع موانع تجارت با ایران

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۷۳

گروه ایران محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به نیوزیلند سفر کرده است، در دومین و آخرین روز سفر خود به این کشور با نخست‌وزیر، وزیر صنایع اولیه و رهبر حزب کارگر نیوزیلند دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین در ادامه ملاقات‌های خود در نشست مشترک موسسه امور بین‌الملل و نشست شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند حضور یافت. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، ظریف در دیدار با جان کی نخست‌وزیر نیوزیلند بر ضرورت افزایش همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد. در این دیدار نخست‌وزیر نیوزیلند نیز با ابراز خشنودی از رفع تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد که از گسترش روابط دو کشور حمایت و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات فرا روی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را صادر خواهد کرد. ظریف همچنین در دیدار با ناتان گای وزیر صنایع اولیه (کشاورزی، دامداری و شیلات) نیوزیلند، حوزه‌های کشاورزی، دامداری و شیلات را در روابط دو کشور مهم دانسته و افزود: هرگونه سرمایه‌گذاری زلاندنو در این حوزه‌ها با توجه به شبکه ارتباطی و پیوستگی بازارهای ایران و آسیای مرکزی و قفقاز و افغانستان، همه منطقه را پوشش خواهد داد.


دفاع از آزمایش‌های موشکی

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه حضور خود در نیوزیلند در گفت‌وگویی با رادیوی این کشور با تاکید بر اینکه آزمایش‌های موشکی ایران هیچ تضادی با توافق هسته‌یی ندارد، گفت: ما تنها بخش ناچیزی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه صرف تجهیزات دفاعی می‌کنیم. ظریف تصریح کرد: ما همواره گفته‌ایم به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته‌یی ندارند. ما بهترین تضمین را ارائه کرده‌ایم که ایران هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته‌یی ندارد و این موشک‌های آزمایش شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌یی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحقیقات احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت که ایران تنها کشور منطقه است که تحقیقات حقوق بشر در آن انجام می‌شود ولی این تحقیقات سیاسی هستند و حقوق بشری نیستند. ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نیز گفت که تصمیم در این خصوص با مردم امریکاست و ما دخالتی در امور داخلی این کشور نمی‌کنیم. وی در مورد دیدگاه برخی نامزدهای این انتخابات در خصوص بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما معتقدیم فردی که به کاخ سفید راه می‌یابد باید واقعیت‌هایی که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد را مورد توجه داشته باشد، همان‌گونه که باراک اوباما و جان کری نیز این قبیل مسائل را مد نظر داشته‌اند.


دعوت از بازرگانان اقیانوسیه

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با حضور در نشست شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند با تاکید بر اینکه ایران باثبات‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشور غرب آسیاست از بازرگانان نیوزیلند برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ ایران دعوت کرد. وی همچنین با حضور در نشست موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند که با حضور نخبگان در محل مجلس این کشور برگزار شد، تاکید کرد: امنیت جهانی بدون همکاری جمعی امکان‌پذیر نیست. وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای بازگرداندن اجباری پناهندگان و مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا با توجه به سفر پیش رو به کانبرا گفت: هموطنانی که کشور را ترک کرده‌اند هر زمانی می‌توانند به ایران بازگردند. ما هیچ فردی را به زور به کشور باز نمی‌گردانیم. به گزارش ایرنا، ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اظهارات برخی مقامات امریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است؟ اظهار داشت: از نظر حقوق بین‌الملل این اظهارات تهدید یک کشور دیگر و غیرقانونی است، ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است. جنگ برنده و بازنده ندارد. ظریف تاکید کرد: هیچ‌کس جرات حمله به ایران را ندارد. لازم به ذکر است، ظریف در آخرین مقصد از سفر 11روزه دوره‌یی خود به شرق آسیا و اقیانوسیه، وارد استرالیا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر