مبادلات تهران _ هانوی 2میلیارد دلاری می‌شود

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۷۱

توجه به گسترش روابط با کشورهای آسیایی و عضو آ.سه.آن

گروه ایران

سیاست«تنش زدایی»دولت یازدهم که به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در ایام انتخابات سال92 مطرح شده بود بعد از برجام شتاب بیشتری به خود گرفته و روزی نیست که خبری از سفر هیات‌های بلندپایه بین‌المللی سیاسی و اقتصادی به تهران یا سفر مقامات بلندپایه کشورمان به سایر کشورها منتشر نشود. روز گذشته نیز نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و ویتنام برگزار شد و دو طرف ضمن ارزیابی راه‌های گسترش مناسبات در تمام زمینه‌ها از چشم‌انداز «2میلیارد دلاری» سطح مبادلات اقتصادی ظرف چند سال آینده خبر دادند. حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ترونگ تان سانگ، رییس‌جمهور ویتنام عنوان کرد: دو کشور در مسائل منطقه‌یی و جهانی به هم نزدیک هستند و در مجامع بین‌المللی همچنین جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند. رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به آغاز مبادلات بانکی و اعتباری گفت: «تایید تفاهم بین بانک مرکزی ایران و بانک دولتی ویتنام به امید خدا انجام خواهد شد».


اهمیت ویژه ویتنام

حسن روحانی روز گذشته در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و ویتنام با اشاره به اینکه باید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور فعال‌تر شده، زمینه‌های گسترش روابط را بررسی و آنها را به اسناد همکاری تبدیل کند، اظهار امیدواری کرد:«ایران و ویتنام می‌توانند در یک برنامه 5 ساله رقم مبادلات تجاری خود را به سقف دو میلیارد دلار برسانند».

به گزارش ایرنا، روحانی با بیان اینکه سیاست دولت ایران با اشاره به اینکه در دهه پنجم روابط ایران و ویتنام قرار داریم این سفر می‌تواند تحرکی برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور باشد، گفت: «ایران و ویتنام می‌توانند در تمامی زمینه‌های تجاری و اقتصادی ازجمله انرژی، نفت و گاز، کشاورزی، صدور خدمات فنی- مهندسی، صنعت خودرو، شیلات و احداث نیروگاه همکاری‌های خود را ارتقا دهند». رییس‌جمهوری رفع موانع مالی و بانکی را نخستین گام در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور برشمرد و با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر میان سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد گسترش روابط میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور باشیم. روحانی همچنین بر ضرورت حمایت‌های متقابل ایران و ویتنام در مجامع بین‌المللی از یکدیگر تاکید کرد.

ترانگ تان سانگ: هانوی به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تهران است

ترانگ تان سانگ رییس‌جمهوری ویتنام نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: «موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌یی و تعامل سازنده با جهان موجب خوشحالی ملت ویتنام شده و ما انعطاف و مقاومت مردم ایران را به خاطر مجاهدت در دوران تحریم و نیز موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر به دست آورده‌اند، تحسین می‌کنیم».

رییس‌جمهوری ویتنام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را موجب تحرک در مسیر گسترش مناسبات دو طرف برشمرد و با تاکید بر ضرورت شناسایی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و تقویت مناسبات خاطرنشان کرد:«ویتنام آمادگی دارد تا در زمینه گسترش همه ‌جانبه مناسبات و تبادل تجربیات با ایران فعال‌تر از پیش گام بردارد».تان سانگ افزود:«هانوی از ابتکار ایران که تحت عنوان قطعنامه مبارزه با افراطی‌گری و خشونت در سازمان ملل متحد تصویب شد همچنین سیاست‌های تهران در زمینه مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری حمایت می‌کند».رییس‌جمهوری ویتنام با اشاره به اینکه هانوی به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تهران است، افزود:«ما باید از ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور استفاده کرده و بتوانیم در آینده نزدیک حجم مبادلات تجاری خود را بیش از پیش افزایش دهیم».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر