اختصاص یارانه سه ‌دهک بالا به دو دهک پایین

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۶۹

بنابر اظهارات رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از اول تیرماه سال1395، یارانه سه دهک بالای کشور قطع و با نظر بهزیستی و کمیته امداد رقم آن به دو دهک پایین اختصاص می‌یابد که این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی مجلس اجرایی می‌شود. سیدپرویز فتاح در نشست خبری دیروز خود افزود: حدود 11ماه است که ریاست کمیته امداد امام‌خمینی(ره) را برعهده داشتم و امسال سال سختی برای کمیته امداد بود اما با این حال در طول این مدت با شناختن این نهاد همچنین رویارویی با جامعه هدف و هموطنانی که براساس حوادث یا روش‌های مدیریتی امثال ما دچار مشکلاتی در زندگی خود شده‌اند، متوجه سنگینی مسوولیت دولتمردان نظام شدم، زیرا معتقدم جامعه هدف کمیته امداد برای کشور و اقتصاد آن به مثابه دماسنجی است که میزان تب موجود در جامعه را نشان می‌دهد.


وضعیت مددجویان نسبت به گذشته

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات جامعه هدف کمیته امداد مختص این دولت نیست زیرا دولت فعلی هم این وضعیت را از گذشته به ارث برده، هرچند که نمی‌خواهم بگویم وضعیت نسبت به گذشته بدتر شده است اما باید بدانیم به علت مسائلی چون رکود، تورم و... باوجود تمام تلاش‌های دولت باز هم وضعیت نسبت به گذشته بهتر نشده است.

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)

در ادامه ضمن تاکید بر آنکه کمیته امداد متکی به دولت‌ها نیست، گفت: در مجموعه امداد هم باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته به علت مسائلی چون رکود و... نتوانستیم فعالیت‌های خود را آن‌طور که باید ارائه کنیم اما در حال حاضر شناخت ما از وضعیت جامعه هدف بیشتر شده و باوجود آنکه از ابتدای مسوولیتم در این نهاد رویکرد سیستمی را در دستور کار خود قرار داده‌ام و به اذعان همه دولتمردان و کارشناسان، کمیته امداد تحلیل درستی از مسائل و شیوه صحیحی برای محرومیت‌زدایی دارد این درحالی است که در عملیات و اجرا دچار مشکلاتی هستیم.

فتاح در ادامه ضمن قدردانی از رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور، نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دولتمردان تمام تلاش خود را در همکاری با امداد ارائه کردند و من تشکر ویژه از تمام آنها دارم زیرا تا جایی که توانسته‌اند برای مجموعه امداد و سازمان بهزیستی کشور تلاش کرده‌اند.

وی در ادامه درخصوص دفاتر خارج از کشور این نهاد نیز خاطرنشان کرد: تاکنون به دفاتر تاجیکستان، لبنان، عراق و سوریه که ازجمله دفاتر مهم کمیته امداد هستند سفر کرده‌اند و این اطمینان را می‌دهم که تمام نیروهای اضافه مستقر در دفاتر خارج از کشور بازگردانده شده و تعداد کارکنان آنها به اندازه انگشتان دست هم نیست و اکثر افراد فعال در این شعب از افراد بومی هستند.

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)

ادامه داد: قصد تشکیل هیچ دفتر جدیدی در خارج از کشور را نداریم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ مبلغی از غرامت‌های مردمی کمیته امداد به خارج از کشور منتقل نشده و نخواهد شد.


زنانه شدن فقر

فتاح درخصوص زنانه شدن فقر نیز اظهار کرد: 60درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد (بیش از یک میلیون خانواده) زن سرپرست هستند که عمده‌ترین دلیل سرپرستی آنها، طلاق، فوت سرپرست، زندانی شدن، متواری شدن و اعتیاد سرپرست خانوار است.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه عمده‌ترین علت سرپرستی زنان فوت همسر یا طلاق آنان است، گفت: تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار از لحاظ سنی می‌توانند ازدواج مجدد کنند و ما وظیفه خود می‌دانیم که آنها را به این امر تشویق کنیم.

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) ادامه داد: هرچند نمی‌خواهم بگویم که فرآیند کمیته امداد درخصوص ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار خیلی خوب است اما روند امیدوارکننده‌ و نرخ طلاق در این ازدواج‌ها بسیار کمتر از میانگین کل کشوری است. فتاح ادامه داد: در سال جاری کمتر از 10هزار نفر ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد صورت گرفته است.

وی همچنین درخصوص ادامه حمایت‌های این نهاد از زنان سرپرست خانوار درخصوص ازدواج مجدد آنها اظهار کرد: در گذشته روند به‌گونه‌یی بود که به محض ازدواج مجدد، این زنان از تحت پوشش امداد خارج می‌شدند اما در حال حاضر تا زمان مشخصی همچنان تحت پوشش باقی خواهند ماند. رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) درخصوص ورودی و خروجی‌های کمیته امداد نیز اظهار کرد: ابتدای سال جاری یک‌میلیون و 800هزار نفر را تحت‌پوشش داشتیم که در حال حاضر این رقم به یک‌میلیون و 700هزار نفر رسیده است؛ به این ترتیب میزان خروجی‌های کمیته امداد بیشتر از ورودی‌هاست.

فتاح درخصوص اعتبارات و منابع بانکی این نهاد نیز اظهار کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات و منابع بانکی کمیته امداد 950میلیارد تومان بود درحالی که این رقم در سال جاری به 1200میلیارد تومان رسید و به‌طور کلی همکاری و پرداختی بانک‌ها در سال جاری بهتر از سال گذشته بوده است.

وی در ادامه درخصوص انتخابات هفتم اسفندماه نیز اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه، به دولتمردان و مجلس این اطمینان را دادم که کمیته امداد به هیچ‌وجه در انتخابات دخالت نخواهد کرد و خوشبختانه در حال حاضر نیز آنها این مساله را تایید می‌کنند.

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)

در ادامه درخصوص اخراج چند نفر از مدیران این نهاد به علت فعالیت‌های انتخاباتی نیز اظهار کرد: برخی همکاران ما که هرچند مسوولیت مهمی نداشتند، اما به تذکرهای ما اهمیت ندادند به‌همین دلیل از مجموعه اخراج شدند. به این ترتیب ما از تذکرهای خود کوتاه نیامدیم و بزرگ‌ترین تخلف آنها را سرپیچی از دستور مبنی بر عدم دخالت در فعالیت‌های انتخاباتی می‌دانیم هرچند که برخی آنها از امکانات مجموعه کمیته امداد استفاده

کرده بودند.

نقل‌مکان قطعی کمیته امداد

فتاح در ادامه درخصوص نقل‌وانتقالات مجموعه کمیته امداد از منطقه سوهانک به میدان آزادی نیز اظهار کرد: به لطف خدا به وعده خود به مردم و رسانه‌ها عمل کردیم و پس از تعطیلات نوروز در ساختمان میدان آزادی مستقر

خواهیم شد. وی در ادامه تصریح کرد: نقل‌مکان قطعی کمیته امداد از سوهانک به آزادی حدود 3ماه طول خواهد کشید، با این حال هیات امنا و ریاست مجموعه قطعا تا بعد از تعطیلات نوروز، به‌طور کلی در ساختمان جدید این مجموعه واقع در خیابان آزادی مستقر خواهند شد و تا پایان خردادماه نیز به‌طور کلی سوهانک را تخلیه خواهیم کرد.

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)

در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مشتری‌های خوبی برای خرید مجتمع سوهانک مراجعه کرده‌اند و قیمت پیشنهاد شده آنها نیز مناسب بوده اما به چانه‌زنی‌های خود ادامه خواهیم داد تا مجموعه به قیمت فروش رود زیرا برای فروش آن هیچ عجله‌یی نداریم و در حال حاضر مجموعه آزادی را خریداری کرده‌ایم. فتاح درخصوص نحوه هزینه‌کرد پول حاصل از فروش مجموعه سوهانک نیز اظهار کرد: پول حاصل از فروش مجتمع سوهانک به‌طور کلی پشتوانه وام قرض‌الحسنه کمیته امداد خواهد شد.وی در ادامه درخصوص پرداخت مستمری‌ها نیز اظهار کرد: در تمام 10ماهه گذشته تمام مستمری مددجویان پیش از پرداخت حقوق کارکنان کمیته امداد پرداخت شده است؛ این سختگیری باعث پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان نیز

شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر