شکست سنگین مرکل در «یک‌شنبه بزرگ»

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۵۸

گروه جهان

منتقدان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با استناد به نتایج انتخابات محلی در سه منطقه مختلف در این کشور از او خواستند در سیاست‌های لیبرال پناهندگی که تا به امروز اجرا شده‌است، تجدیدنظر کند. نتیجه رای‌گیری روز یک‌شنبه نشان داد که مخالفان مرکل یعنی حزب راستگرای افراطی «جایگزینی برای آلمان» می‌تواند به عنوان حزب ضدمهاجرتی مرزهای آلمان را به روی پناهجویان ببندد.

به گزارش رویترز، حزب دموکرات مسیحی آلمان که حامی صدراعظم این کشور است، حمایت‌ها در هر سه منطقه صنعتی بادن - وورتمبرگ، راینلاند - فالتز و زاکسن - آنهالت را از دست داده است. این رای‌گیری نخستین واکنش رسمی آلمانی‌ها به سیاست‌های مهاجرپذیری مرکل است.

حزب «جایگزینی برای آلمان» در ایالت زاکس آنهالت ۲۴درصد آرا را از آن خود کرده است و در ایالت‌های بادن وورتمبرگ و راینلاند فالتز سومین جایگاه را در این انتخابات کسب کرد. این حزب که تنها سه سال از عمرش می‌گذرد، از مخالفان سرسخت پذیرش مهاجران در آلمان است و در این ایالت شرقی آلمان طرفداران زیادی دارد و با نتایجی که در این سه ایالت به دست آورده می‌تواند، کار را برای ائتلاف سه حزب اتحاد دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات و سبزها دشوار کند.

«فرائوکه پتری»، رهبر این حزب راست افراطی پس از این انتخابات با اشاره به سیاست‌های مهاجرپذیری دولت آلمان گفت: «سیاست‌های فاجعه‌آمیز آنگلا مرکل چشم مردم را باز کرده است. این تنها دلیل موفقیت ما در راهیابی به پارلمان‌های این ایالات با درصد دو رقمی است. در ایالت زاکس آنهالت ما حتی به دومین حزب پرقدرت تبدیل شده‌ایم.»

حزب دموکرات مسیحی مرکل در ایالت بادن - وورتمبرگ شکست تلخی را تجربه کرد و در ایالت‌های راینلاند - فالتز و زاکسن - آنهالت هم بسیاری از رای‌های خود را از دست داد. با توجه به این رای‌گیری در هر سه ایالت آلمان نخست‌وزیر در جایگاه خود باقی می‌ماند. ائتلاف حاکم با توجه به پیش‌بینی رسانه‌ها اکثریت خود را از دست داده به گونه‌یی که ساختن دولت در اشتوتگارت، ماینز و ماگدبورگ دشوار خواهد بود.

در ایالت بادن - وورتمبرگ سبزها با رهبری «وینفرید کرتشمن» برای نخستین‌بار در تاریخ خود جایگاه قدرتمندترین حزب در یک ایالت آلمان را از آن خود کردند. حزب دموکرات مسیحی مرکل نیز با از دست دادن حدود 12درصد از آرای خود در این ایالت به جایگاه دومین حزب قدرتمند سقوط کرد.

در ایالت راینلاند - فالتز نیز سوسیال دموکرات‌ها تحت رهبری «مالو دریر» جایگاه قدرتمندترین حزب را از آن خود کردند. در ایالت زاکسن - آنهالت نیز حزب دموکرات مسیحی مرکل با وجود از دست دادن بسیاری از آرای خود همچنان پیشتاز بود. حزب تازه تاسیس راست‌گرا و افراطی «جایگزینی برای آلمان» نیز در ایالت زاکسن - آنهالت با کسب 24.2درصد آرا جایگاه دومین حزب قدرتمند را از آن خود کرد. این حزب همچنین در دو ایالت دیگر آلمان هم موفقیت چشمگیری به دست آورد و نتیجه آرایی که به دست آورد، دو رقمی بود.


مرکل چه خواهد کرد؟

روزنامه «بیزنس دیلی» در سرمقاله‌یی به قلم سردبیر نوشت که «ادامه ساده سیاست‌های قبل دیگر گزینه پیش‌روی دولت نیست.» آلمان سال گذشته 1.1 میلیون نفر از سراسر خاورمیانه، آفریقا و سایر نقاط جهان به عنوان پناهنده پذیرفت. در سال جدید نیز پیش‌بینی می‌شود، هزاران پناهجوی دیگر نیز به سمت مرزهای آلمان هجوم ببرند. جز مسائل مالی و اقتصادی پیش‌آمده برای این کشور بخش بزرگی از مخالفت آلمان‌ها با ورود پناهجویان مسائل مربوط به اختلاف فرهنگی و مشکلات پس از آن است.

با این حال از نظر برخی تحلیلگران مرکل می‌تواند همچنان با دفاع از طرح مهاجرت‌پذیری در کشورش شرایط را مثل قبل به نفع خودش و سیاست‌هایش تغییر دهد. «یورگن فالتر» تحلیلگر سیاسی در دانشگاه ماینتس به واشنگتن پست گفت: «وقتی پای پناهجویان و مهاجران در میان باشد، ممکن است لحن مرکل تغییر کند اما تغییری در سیاست‌های او دیده نخواهد شد. با توجه به پیشینه موجود به‌نظر نمی‌رسد که حتی نتیجه این رای‌گیری نیز بتواند او را مجبور به عقب‌نشینی در زمینه پیگیری سیاست‌ها بکند مگر اینکه شرکایش در اتحادیه اروپا بتوانند او را متقاعد کنند که دست از ادامه این روند بردارد.»

آنگلا مرکل بارها ادعا کرده است که در حال حل کردن بدترین موج مهاجرت پس از پایان جنگ جهانی بوده از این رو کار برای او مشکل‌تر شده است. اما به نظر می‌رسد که کلید حل این بحران در دست مذاکره با همتایان ترکیه‌یی و یونانی در اتحادیه اروپا باشد در غیر این‌صورت کاری از دست خانم صدراعظم بر نمی‌آید.

به نوشته نشریه ایندیپندنت، انتخابات محلی تاکنون تغییر محسوسی در زمینه سیاست‌های ملی آلمان ایجاد نکرده است. با وجود آنکه حامیان محافظه‌کار او در باواریا و حزب متحد سوسیال دموکرات به خاطر نتایج این انتخابات کمی نگران شده‌اند اما مرکل ترسی به خود راه نمی‌دهد. چرا که رقبای او نه برنامه مدون جایگزین برای حل بحران پناهجویان دارند و نه کسی را دارند که بتواند از نظر قدرت با صدراعظم رقابت کند.

از این رو تا آخر سال 2016 و پس از پایان انتخابات فدرال در آلمان ممکن است مرکل بار دیگر بتواند قدرت تشکیل دولت را برای سومین بار به دست بیاورد اما نتیجه انتخابات می‌تواند شرایط را از زاویه‌ دیگری برای مرکل دشوار کند. با مشخص شدن نتایج انتخابات ممکن است، صدراعظم آلمان دیگر توانایی سابق برای متقاعد کردن دیگر کشورهای اروپایی برای‌پذیریش پناهجویان بیشتری را نداشته‌ باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر